Van egy jövedelmező hobbid, amiből meg is élhetnél, de útját állja terveidnek a főállásod? Nosza, mondj fel – de előtte tedd fel magadnak azt az öt kérdést, amik a Business Insider szerint esszenciálisak a döntés helyességének megállapítása érdekében.
Tegyük fel, hogy van egy hobbit, ami mondjuk pénzt is termel, így amolyan mellékesként foglalkozol vele, miközben van egy főállásod, karriered is. Eszedbe jut, hogy talán fel kéne mondani, és ezt a hobbit, mellékállást fejleszteni olyan méretű vállalkozássá, amiből már jól megélsz. Ez komoly döntés, amit nem szabad elhamarkodottan meghozni; az alábbi gondolatok segítenek tisztázni a helyzetet.
Működik a formátumom?
Először is addig ne hagyd ott a munkahelyed, amíg nincsen
kész terved a folytatást illetően. Jessica Herrin, a 300 millió dollár forgalmú
Stella & Dot ékszer- és kiegészítőcég alapítója és vezetője sem hagyta ott
főállását a Dellnél mindaddig, amíg nem épült ki egy életképes ügyfélköre. „Hosszú
ideig nekem is két állásom volt” – mondja. „A hobbidnak bizonyítania kell, hogy
van rá piaci igény, még mielőtt bármit is lépnél.”
Felkészültél az anyagi és életviteli áldozatokra?
Ha azt szeretnéd, hogy a mellékes tevékenységed az eddiginél
többet hozzon a konyhára, többet is kell invesztálnod bele. Herrin szerint muszáj
megbizonyosodni arról, hogy a hobbiként űzött foglalkozás egyáltalán
fenntarthat-e egy olyan életvitelt, amire a karrierelhagyásra készülő álmodozó
vágyik. „Rideg, számító gondolkodásra van szükséged, hogy a rövidtávú bevételeket
feláldozd a hosszútávú siker érdekében” – fogalmaz.
Ebben az is segítségedre lehet, ha fiatal vagy. Maya Elious még
a fősulin kezdett Myspace-profilokat tervezni, ebből alakította ki saját
vállalkozását. A most 29 éves Maya viszont ezt még jócskán abban az időben
kezdte, amikor alig került valamibe fenntartania magát, hisz lakótársai voltak,
a nap nagy részét pedig iskolában töltötte. Alig költött valamire, csak a
legfontosabbakra – énmárkatervező vállalkozása tavaly negyedmilliós nyereséggel
zárt.
Hogyan építesz ügyfélkört?
Elious a saját bőrén tapasztalta meg, milyen az, ha nem
tudod, hogyan fogd meg a vásárlókat. Eleinte nagyon sokféle terméket árult, ezt
viszont a vevők nem díjazták, mert nem tudták eldönteni, melyik a nekik
megfelelő. Maya ezt úgy oldotta meg, hogy mindössze két énmárka-csomagot
kezdett árulni: egy kétnapos kurzust és egy hathetes tréninget. Mára a forgalma
97 százalékát ez a két termék adja.
„Kevesebb munkával és magasabb árakkal többet kerestem, jobb
ügyfeleket szereztem, ők pedig a korábbinál minőségibb munkát kaptak” – mondja.
Hol lesz ez a hobbi 5-10 év múlva?
Felmondani, hogy saját vállalkozást indíts, mindig próba-szerencse,
de ha tisztán látod, mik a terveid az elkövetkezendő tíz évre, az segíthet talpon
maradni. „Légy kész fejlődni és változtatni az üzleti modelleden, mert tényleg
sok múlik a szerencsén” – mondja Herrin. „Ha nincs elég ügyfeled, vagy csak
simán nem fenntartható a céged, akkor muszáj észre venned, hogy ideje változtatni
a célod elérése érdekében.”
Elious más vállalkozókat is arra buzdít, hogy tegyék
tisztába márkacéljaikat, ne csak sodródjanak az árral. „Ha tudtuk volna annak
idején, hogy mit akarunk a hét, a hónap vagy akár a negyedév végén, hogy kivel
kellene beszélnünk, akkor konzisztens lendületben maradtunk volna, ez pedig
segítette volna a céljaink elérését” – magyarázza.
Megéri a kockázat?
Mielőtt belevágsz, tedd fel magadnak a kérdést: miért csinálod
ezt egyáltalán? Az, hogy a mellékállásod vagy hobbid legyen a vállalkozás,
amiből élsz, annak függvénye kell legyen, hogy miféle karrierre vágysz. „Egyesek
azért vágnak bele, mert a saját főnökeik akarnak lenni, én viszont azért tettem,
mert alkotni szerettem volna” – mondja Herrin. „Új megoldásokat láttam magam
előtt, új ötletekkel szerettem volna előrukkolni, hogy az emberek végül jobban
érezhessék magukat.”
Herrin szerint fontos, hogy realista légy, és tudd: vállalkozóvá válni hatalmas kockázat – egy hullámvasút, tele bukkanókkal, és talán végpont nélkül. Ő érzésre döntött – jobb tanács pedig talán nincs is.
Kép: Humphrey Muleba // Unsplash