A Disney szinte minden rekordot megdöntött idén, Magyarországon az animáció és Tarantino is tarolt.
Hogy ez aztán biztosan nem az az év, amikor érdemes a mozi halálán búsonganunk, vagy éppen ellenkezőleg, most kell segélykiáltásokat hallatnunk, az csak attól függ, hogyan definiáljuk a mozit. Ha Martin Scorsese nézőpontját osztjuk, aki szerint a szuperhősfilmek inkább tartoznak a vidámparki szórakoztatás kategóriájába, mint a moziéba, akkor nagyon is van min aggódnunk, ha csak a számokat figyeljük, akkor viszont minden csodás.
A 2019-ben bemutatott, világszinten legnagyobb bevételt produkáló tíz film:
Cím | Összbevétel milliárd dollárban | Forgalmazó |
Bosszúállók: Végjáték | 2,797 | Disney |
Az oroszlánkirály | 1,656 | Disney |
Pókember: Idegenben | 1,131 | Sony |
Marvel Kapitány | 1,128 | Disney |
Toy Story 4 | 1,073 | Disney |
Joker | 1,060 | Warner |
Aladdin | 1,050 | Disney |
Jégvarázs 2 | 1,039 | Disney |
Halálos iramban: Hobbs és Shaw | 0,758 | Universal |
Ne Zha | 0,728 | Beijing Enlight |
Mint a táblázatból látható, a tíz filmből nyolc átlépte az egymilliárd dolláros bevételt, amire eddig még sosem volt példa (eddig öt film volt a legtöbb, 2015-ben és 2018-ban), és idén megdőlt minden idők legnagyobb jegybevételt generáló filmjének rekordja is: a Bosszúállók: Végjáték 2,797 milliárd dollárt kaszált, amivel a második helyre utasította a tíz évvel ezelőtt bemutatott Avatart (2,789).
De a top 10-en végignézve tényleg nehéz izgalomba jönni: szinte az összes film valamelyik franchise része vagy remake, a Jokert nevezhetjük eredeti alkotásnak, de azért az is a DC-univerzumhoz tartozik. Az egyetlen igazi kivétel a 10. helyen található, és ez a legizgalmasabb cím a listán, ugyanis a kínai Ne Zha úgy termelt több mint 700 millió dollárt, hogy ennek 99%-át Kínában hozta be, egyáltalán nem volt szüksége az észak-amerikai piacra.
Egyébként ez egy 3D-s animációs fantasy-kalandfilm, amit egy elsőfilmes kínai rendező csinált, és ez az első kínai IMAX-film. Kína óriásira nőtt jelentőségét nemcsak ebből láthatjuk, hanem abból is, ha végigböngésszük a másik kilenc film bevételeit országos lebontásban: a Kínában nem forgalmazott Jokert leszámítva szinte mindegyik bevételének jelentős szelete az ázsiai országban termelődött (a Bosszúállók bevételéből pl. 614 millió dollár).
Ha a stúdiók szerinti megoszlást nézzük, ezt az évet toronymagasan nyerte a Disney: a top 10-ből hat az övé, és még a Pókemberhez is volt közük a Marvel révén. A vállalat idei boxoffice-bevétele már december első hétvégéjén átlépte a 10 milliárd dollárt, ezzel rekordot döntve, és a Star Wars: Skywalker kora, ami szintén az övék, ebben természetesen még nincsen benne. És nincsenek benne a Disney által márciusban megvásárolt Fox stúdió mozis bevételei sem, ezekkel együtt a gigaforgalmazó már kb. 12 milliárd dollárnál tart ebben az évben. (Ezek természetesen csak a mozis bevételek, a Disney-konglomerátum összes többi részével itt nem foglalkozom.)
Még mindig animációt néz a magyar
A magyarországi tízes toplista* a hazai mozifogyasztási szokásoknak megfelelően néhány elemében eltér a világlistától:
Cím | Összbevétel millió forintban | Össznézőszám |
Bosszúállók: Végjáték | 1340 | 846.000 |
Joker | 683 | 460.000 |
Jégvarázs 2 | 624 | 439.000 |
Kis kedvencek titkos élete 2 | 621 | 455.000 |
Marvel Kapitány | 614 | 387.000 |
Így neveld a sárkányodat 3 | 610 | 430.000 |
Az oroszlánkirály | 599 | 404.000 |
Pókember: Idegenben | 541 | 354.000 |
Volt egyszer egy… Hollywood | 526 | 347.000 |
Aladdin | 485 | 324.000 |
Elsősorban az látszik, hogy az animációs filmek nálunk mindig rettenetesen hasítanak a mozikban: könnyedén felkerült a listára a három évvel ezelőtt nagy sikert produkáló Kis kedvencek titkos élete folytatása és az Így neveld a sárkányodat harmadik eresztése is. Hiányolhatnánk netán a világlistán szereplő Toy Story 4-et, azonban nálunk ez a sorozat sosem ment kiemelkedően jól, és amúgy a megelevenedő játékokról szóló film nem teljesített rosszul, csak a listára kerüléshez nem volt elég az a kb. 220 millió forint, amit termelt.
Quentin Tarantino viszont óriásit ment: december 18-ig már közel 350 ezren látták nálunk a Volt egyszer egy… Hollywoodot, ami 526 millió forintra fordítható le. A rendező elmúlt tíz évben készült filmjei a nyitóhétvégéiken rendre egyre erősebb nézőszámokat produkáltak itthon, össznézőszámban pedig eddig a Becstelen Brigantyk vezetett 247 ezer nézővel, amit most egy százassal sikerült megfejelni. Nyilván a nézői érdeklődés most nemcsak Tarantinónak szólt, hanem Brad Pittnek és Leonardo DiCapriónak is, akik nagyjátékfilmben most először álltak együtt kamera elé.
Illik megjegyezni, hogy ha a tavaly bemutatott, de még idén is jelentős bevételt termelő filmeket is figyelembe vettem volna, akkor a Bohém rapszódia (összbevétel: kb. 931 millió Ft) és az Aquaman (összbevétel: kb. 660 millió Ft) is felkerült volna a listára.
A 2019-es magyar filmek közül egyébként Dobó Kata Kölcsönlakása teljesített a legjobban kb. 219 milliós bevétellel és 150 ezer nézővel. És ha itt is tekintetbe vennénk az átnyúló bemutatókat, akkor Goda Krisztina tavaly december elején mozikba került BUÉK-ja volna az első, ami összesen kb. 397 millió forintot termelt és 271 ezren látták.
*A 2019-es végleges magyarországi bevételi és nézőszámadatok csak januárban érkeznek meg, így a fenti táblázatban és a szövegben szereplő adatok csak közelítőek.
Nyitókép: Scarlett Johansson és Jeremy Renner a Bosszúállók: Végjáték című filmben. Forrás: Fórum Hungary.