Az angol „purpose”-t nem lehet egyetlen magyar szóval visszaadni. Ezért nem is próbáljuk meg lefordítani, inkább elmagyarázzuk, miért olyan nagy a jelentősége.
Az angol purpose szó
legalább négy dolgot jelent egyszerre (vagy még többet):
- küldetés, nagy cél
- magasabb értelem
- amire valami jó
- a lényege valaminek
A purpose az, ami hajt. A
purpose miatt kelsz fel, vagy ennek hiányában lesz extra stresszes a munkád.
Mert a purpose-alapú kapcsolódás hiányában nehezebben tudod beleadni magad a
melóba, ami súrlódást, így stresszt okoz benned.
Ha esetleg így van, nem vagy egyedül. Ami évek óta majd’ minden héten eszembe jut (saját purpose!) az a 67 százalékos arányszám: kutatások szerint ennyien nem tudnak közös purpose hiányában igazán kapcsolódni ma a világon a munkájukhoz. Hatvanhét százalék “disengaged”, azaz nincs „engagement”-ben, nem „jegyzi el” a munkáját… mert nem tudja rávenni magát. Mindenki stresszes, és 67 százalékos extra stresszes emiatt. (Itt a feladat, szerintem.)
A purpose hajtja a
munkahelyedet is, a céget, ahol dolgozol. Akkor is, ha az ott dolgozók nem
mondták még ki, mi a közös purpose.
A purpose-hajtás pedig
nem érkezhet fentről. Fentről hajthatjuk, hogy legyen purpose, sőt, a régebbi
cégekben ennek fentről kell érkeznie. (Egy start-up esetében a közös purpose
az, ami összehozza az alapítókat.) A purpose csak alulról, a potenciál felől
lesz igazi, hajtós, hathatós.
Közösen megtalált, kimondott, észrevett purpose hiányában az történik, hogy a purpose helyét elfoglalják különféle purpose-helyettesítők. A közös értékek. A pénz. A biztonság. Az önmegvalósítás. A jó purpose pedig olyan, hogy mindezeket magába foglalja.
„Purpose driven
leadership”, azaz a purpose által hajtott vezetés. Igazi vezetés csak a
purpose-ből származhat. Ha én vezetni, vezérelni akarom a csapatot, fontos,
hogy tudjam, “hova”, és sejtsem, hogy “hogyan”. De
legfőképpen tudnom kell: “miért”.
Ha bárki is követni
akarna, leginkább annak alapján tudja eldönteni, velem akar-e tartani, ha meg
tudom vele osztani: miért is akarok én lenni a vezér. Mi az én purpose-öm, a
“miért”-em, és az merre mutat.
A purpose tehát, ami
mindenkinek van (tényleg!), tulajdonképpen ez lehet maga a leadership-potenciál
az egyénben. Ha jó a cégünk, azaz közös purpose által hajtott, akkor a benned
és a kollégáidban lévő potenciál is ugyanígy kifejlődhet, kivirágozhat.
A másik kedvenc számom, ide a végére: egy 2012-es kutatás szerint a legjobb 50 purpose-hajtotta vállalatba fektetve 400 százalékkal több profitot realizálhattunk (volna) 10 év alatt, mint az S&P 500 indexbe fektetve.
Dr. Karafiáth Balázs, purpose coach
http://drkarafiath.hu
purposeandplay.com
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.