Ha nem tudnék róla, hogy van ilyen, nem vágynék rá – merengtem a kapitalizmus egyik fő mozgatórugóján, miközben lassan, de kérlelhetetlenül szippantott magába egy 3,5 millió forintos bőrfotel.
A fények elhalványultak, és a fotellel szemközti falra szerelt nehéz függöny hangtalanul kettévált, majd a függöny mögötti védővászon szétnyílt és így fedte fel a több mint tízmillió forintba kerülő mozivásznat. A Deadpool második részének nyitójelenetében fröcsög a vér, alacsonyan szállnak a testrészek, a 21, falba rejtett nagy teljesítményű hangsugárzó pedig gondoskodott arról, hogy kicsit feszengjek, elvégre az ember nem szívesen üldögél egy tömegbaleset/mészárlás kellős közepén.
Ez az egész a XXII. kerületben, egy, a kertes házak közül egy sajátos, modern formájával kicsit kilógó házban történt.
Két fontos tulajdonsága is van: az egyik, hogy a felszereltsége az IMAX-mozikéval vetekszik, a másik, hogy ide nem lehet jegyet kapni.
Ez a Dreamcinema főhadiszállása, ahol kőgazdagok, vagy nagyon szorgosan spóroló filmőrültek verhetik el a megszerzett millióikat arra, hogy saját moziszobát építtessenek maguknak. Az épület maga egyébként belülről pont olyan, ahogy egy tisztességes mozimániás berendezné a lakását, miután telibe verte a lottóötöst – van fluxuskondenzátor a padlón, a Terminátor egyik eredeti, forgatás közben használt bőrkabátja a falon, a sarokban egy kétméteres Darth Vader, egy másik polcon Freddy Krueger. Van még két fénykard a nappali közepén a falat betöltő hatalmas képernyő előtt, a bejáratnál Indiana Jones méretarányosan kicsinyített mása, emberi hajjal, az emeleten pedig saját moziszobák, köztük a már fent említett, filmszínház jeligére berendezett terem.
Fotók: Sebestyén László
A történet onnan indult, hogy a mai napig munkajogi ügyvédként dolgozó Dr. Bán Gergely az egyik üres szobáját át akarta alakítani médiaszobává, akkoriban volt egy cég, aki ezzel foglalkozott. „Megcsinálták, aztán ennyi volt, de pár évvel később az egyik alapító megkeresett, hogy szétmentek az üzlettársával, nincs-e kedvem beszállni, mert megvan a piaci rés, ő meg kitanulta a szakmai részt, és nincs más, aki ilyet csinál.” Filmőrült volt, pénze is volt, belevágott.
Mittler Ivánnal, aki jelenleg az értékesítést végzi, a véletlen hozta össze. „Projektort akartam cserélni otthon, felhívtam az egyik hazai forgalmazót, hogy mit szeretnék, mondták, hogy jó, de miért nem ballagok át pár utcával odébb, mert eddig kettőt adtak el belőle itthon, az egyik ott van két saroknyira tőlem, nézzem meg, hogy tényleg kell-e. Iváné volt.”
Mittler Iván, Bán Gergely
Minden szinten szinte minden
Az épület különböző pénztárcákhoz és igényekhez mért felszereltségeket mutat be – a földszinten például egy nappali van áthangszerelve mozivá, de a látogatónak nincs mozi érzése, csak a technika adott, míg az emeleten egy fiatalosabb, modern, de már mozis szoba, illetve a klasszikus, süppedős szőnyeges, komoly hangulatú, két széksoros, barna foteles filmszínház kapott helyet. A következő a forgatókönyv: az érdeklődő felkeresi a főhadiszállást, és kezdődik a demózás, aminek az a lényege, hogy minden szobát végigjár, filmet néz, és közben hagyják, hogy a mérnöki precizitással és a legmodernebb technológiával kialakított helyiség bontókalapáccsal verjen szét mindent a fejében, amit eddig a moziélményről gondolt.
Utána le lehet fáradni a nappaliba, és egy kávé és szendvics mellett indulhat a beszélgetés azokról a tíz-ötven-százmilliókról, amibe egy ilyen szoba kialakítása kerül.
„Valahogy úgy próbáljuk pozicionálni magunkat, hogy minden, ami a Media Marktban a legdrágább, attól még pár ugrással feljebb kell menni, és ott van nálunk a belépő szint” – teszi hozzá Gergely.
De mit szeret a magyar pénztárca, ha házimozizásról van szó? Megkérdeztük a Media Marktot a saját tapasztalataikról, Giczi Mária barna áru kategória vezető elmondta, hogy a házimozis szettek iránt érdeklődő vásárlók leginkább a 100 és 250 ezer forint közötti hangrendszereket viszik, mozierősítőt 150–200 ezer forintért vesznek. A projektorok jellemzően nem otthonra, hanem az iskolákba kellenek, viszont egyre többen vásárolnak egymillió forint környékén vagy afelett nagyképernyős tévét is. Az áruház tapasztalatai szerint összességében elmondható, hogy kevesen akarnak mozitermet építeni, inkább az úgynevezett multiroom-megoldásokat keresik.
Hogy csinálnak pénzt?
A cég fő profilja nem is a drága kütyük beszerzése, hanem a moziszoba komplex kivitelezése. „Volt olyan, hogy kértek árajánlatot, aztán mondták, hogy igazából a falak elhelyezését megoldják ők majd másokkal, sokkal olcsóbban. Nem volt mit tenni, odamentünk és elkezdtük a kép- és hangrendszert telepíteni. Rögtön az első tesztjelenteknél viszont jött a feketeleves. Zörgött, csörgött, rezonált minden fal. Egyértelművé vált, hogy hiába a sok milliós technika, ha a szoba megépítettsége nélkülözi azt a speciális technológiát és azt a – hosszú évek alatt megszerzett – szakértelmet, amelynek hiányában a világ legdrágább rendszere is katasztrofálisan szól egy helyiségben. – teszi hozzá Iván.
Egy átlagos megrendelés (amennyiben teljes termet akar a vevő) 15 millió forint körül mozog, de az emeleti filmszínház kivitelezése közel 100 millióba kerülne egy utcáról betévedő vevőnek (valaki meg is rendelte szinte teljesen ugyanazt pár hete).
Bár a Dreamcinema megoldása különleges, nem teljesen egyedi, a hazai piacon vannak még rajtuk kívül hasonló csónakban evező vállalkozások. Snell Sándor, a hazimozistudio.hu ügyvezetője elmondta: a magyar piacon a kereslet igen változó az ilyen jellegű igényekre, leginkább hektikus. A cég sztereó és házimozi rendszerek, illetve azok összetevőinek kereskedelmével, média és házimozi szobák teljes kivitelezésével foglalkozik, egy átlagos megrendelésük 3-6 millió forint körül mozog. Az ügyvezető szerint a marketingre egyetlen megoldás létezik, az, hogy ha az ügyfél eljön és kipróbálja a rendszert és a termeket.
A Dreamcinema vevőköre főként magánszemélyekből áll, tényleg csak az jön, akinek már beleférnek olyan mutatványok, mint a százezer forint feletti termékek impulzusvásárlása.
Az épület előtti kis parkoló látott már mindent – nyelt már el hatalmas Hummer méretarányos képregényfigurákat törölközőbe csavarva, és gördült már be mozivászonért hófehér Rolls Royce, amivel az egyik megrendelő asszisztense közlekedett a napi ügyek elintézésére.
A referenciák között jelenleg kicsivel több mint egy tucat van a cég weboldalán, ám ezek pontos megjelölés nélkül szerepelnek, nem visszakövethető, hogy ki volt a megrendelő, de felismerhető egy balatonfüredi luxusszálloda, a Villa Vitae, a Villa weboldalán a moziteremre az egyik legexkluzívabb és legnépszerűbb szolgáltatásként hivatkoznak. Gergelyék tényleg a lehető legextrémebb kérésekkel is találkoztak már. Volt, aki csak azért építtetett moziszobát, hogy legyen, ha valaki meg akarná venni a házat, de amúgy nem is lakik az ingatlanban, volt, aki a medencéje fölé rakatott vásznat, hogy úszás közben is tudjon filmet nézni. A skála másik végén a rengeteget spóroló mozibolondok vannak. „Volt olyan, akit nekem kellett lebeszélnem a második mélynyomóról, mert tudtam a büdzséjét, és azt, hogyha megveszi, akkor három hétig nem eszik a család, és a felesége szíjat hasít a hátából, mondtam neki, hogy inkább félrerakjuk neki a cuccot, de spóroljon még rá pár hónapot” – mondja Iván.
A cég 2019-es adatait egyelőre nem látjuk, Gergelyék elmondása és reményei szerint 100 millió forint körül alakul az idei év.