Megjelent a Forbes Egészség, az első egészségügyi témájú mellékletünk. Ízelítő és intró itt, a 70 oldalas melléklet az újságosoknál, a novemberi Forbes magazin részeként.
Elegáns fekete nadrágkosztümben, a blézer alatt blúz helyett csak fehérneműben vonult végig a londoni divathét kifutóján az argentin modell, Valerie Garcia egy évvel ezelőtt, nem sokkal második gyereke megszületése után. A színpad vége felé haladva, ahogy zakóját kigombolta, egyre inkább láthatóvá vált a csipkés, fekete melltartójából kilógó diszkrét fehér, merev domborulat. Nem a csupasz melle, hanem az önmagát a világ első csendes, hordozható mellpumpájának nevező Elvie. Az üzenet egyértelmű volt: a gyermek táplálása kényelmesen, fájdalom és megszégyenülés nélkül, bárhol, bármikor minden nőt megillető jog.
Az Elvie legyártott szériája addigra már elfogyott, a divathét után a világot bejáró fotók, videók és cikkek hatására jelentkezők csak várólistára iratkozhattak fel, ahogy a két anya alapította londoni startup körül legyeskedő befektetőknek is majdhogynem sorszámot kellett húzniuk. Az Elvie kampányának híre bejárta a fél világot, és ezzel igen komoly vetélytársává vált a szintén csak pár éve alapított másik mellpumpás startupnak, a piacon újító Willow-nak.
Nagy zaj ez az egészségügyi technológiai (medtech) piacon, ahol a gyártók eddig erősen korlátozottan gondolkodtak a női kategóriában. Az Elvie alapítói és a piaci szakértők szerint legfőképpen azért, mert a szoptatást, a terhességet vagy a menstruációt csak mint „női dolgokat” könyvelték el, és nem mint üzleti lehetőséget.
Femtech. Ha még nem hallottad, ma már ideje megtanulnod ezt szót, legyél nő vagy férfi. A világ egyik, piacilag eddig jó részt kiaknázatlan felére ugyanis új iparág épül, a nőkre, különösen az egészségükre fókuszáló technológia. Az említetteken kívül a termékenységi problémák, a terhességmegelőzés, a menopauza, a rák- és az egyre gyakoribb női betegségek, mint az endometriózis vagy a policisztás szindróma megelőzése vagy kezelése csak a legfontosabb területei, bár a sexual wellness fogalom is nyugodtan a megtanulandók közé kerülhet.
Az igényeken kívül a piacot nem egyszer mozgatják nő mérnökök, vállalkozók, forgalmazók és az olyan trendek, mint a fenntarthatóságra, gazdaságosságra, egyszerűségre való törekvés. Az újabb, korszerűbb menstruációs eszközök, mondjuk, az itthon is egyre népszerűbb organikus, vegán intimkelyhek már ezeket az elveket képviselik, sőt elsőre abszurdnak hangzik, de a mobilappok segítségével a digitalizáció is képes elhozni többek között a fogamzásgátlás természetes módját is.
Kik most a femtech piac legnagyobbjai? Mennyibe kerül itthon a gyermekvállalás? Melyek a legjobb, nőknek készült appok? Kik állnak a modern eszközök hazai megjelenése mögött? Ez mind kiderül a Forbes Egészség címlapösszeállításából
De hol vannak ebben a férfiak? Miközben továbbra is ők áramoltatják világ a befektetésre szánt összegeinek körülbelül 98 százalékát – egyelőre 98 százalékban férfiaknak –, közülük egyre többen most kezdik felismerni és megérteni a nők igényeit, észrevenni a bennük rejlő üzleti lehetőségeket, és beszállni a femtech portfóliók körül kialakuló versenybe.
A nők egészségére fókuszáló szolgáltatások és termékek az egészségügyi piac egyik legizgalmasabb, egyre növekvő ágát adják, ezért kerültek az első Forbes Egészség fókuszába. A téma ugyanakkor túlmutat önmagán, az orvostudományi, technológiai, gazdasági dimenzión túl társadalmi vetületében is újat mutat mindenkinek.
A világpiaci történésekbe már ma bekapcsolódó Magyarország és férfi befektetői nem árt, ha most azonnal felkészülnek női igényekből, tanulnak tengerentúli tőkés társaiktól, vagy épp felvesznek nőket maguk mellé. Ha mégsem, akkor legalább eltűrik a nő startupperek keserédeses mosolyát egy komoly pitchen, amikor férfi létükre kénytelenek azt felelni: „Meg kell kérdeznem erről a feleségemet.”
Mi van még?
Roska Botond professzor úgy magyarázta el nekünk kutatásait, hogy közben magáról is elárult titkokat
Könnyen lehet, hogy néhány év múlva elmondhatjuk: magyar találta fel a vakság gyógyszerét. A megszállottként dolgozó Roska Botondról írt portrénkból kiderül: a neurobiológus szilárdan hisz abban, hogy a vakság gyógyítható, és ezt alá is támasztja.
Magyarországon is több tízezer embert érinthet, eddig mégis alig beszéltünk róla: Smejkál Péter újságírónk ír saját orrcseppfüggőségéről, és az orvosokat, a gyártókat, forgalmazókat, a hatóságokat is szóra bírja.
Az ország első hivatalos életmód-orvosa, Márky Ádám elmeséli, hogyan bír plankelésre és egészséges táplálkozásra teljes munkahelyi kollektívákat; és a GE Health Venture Lab által kiválasztott, aktuális sikervárományos, az egészségügy valamely területére fókuszáló startupokat is bemutatjuk.
BioCo, BerthaPharma, GAL. A hazai étrend-kiegészítőket gyártó cégek – sajnos minőségi okokból – jellemzően nem magyar alapanyagot használnak termékeihez, mi, a vásárlók mégis ragaszkodunk vitaminjaikhoz, hiszünk természetes koleszterincsökkentőikben, izom-, csont- vagy szíverősítőikben. Három különböző méretű, népszerű gyártót mutatunk be.
Mindez, és még sok más a Forbes Egészség mellékletben, amely már elérhető az újságosoknál, a novemberi Forbes magazin részeként.
Doktor Mobil rendel: öt magyar app az egészségért