2021-től betiltaná az EU az egyszer használatos éttermi eszközök, köztük a műanyag étkészlet és az elviteles poharak használatát is. Erre a helyzetre elsőre elég meghökkentő koncepcióval állt elő a magyar Clevercup: műanyag okospoharakat kínál a kávézóknak.
Ez az a pont, ahol a cikkből valószínűleg ki is csekkolnak azok, akik nem sajnálják azt a néhány nyugodt percet, amit egy csésze forró fekete ülve, nyugodt körülmények között történő elfogyasztása jelent, és nem értik azokat, akik papírpohárral a kézben loholnak ide-oda, pedig az üzlet igazán érdekes része nem is annyira a pohárban van, mint a mögé épített rendszerben.
A Clevercupok egy szilikonpánttal vannak körülvéve, amikre egy lemoshatatlan QR-kód kerül, a kód mögött egy elég combos ügyfélmenedzsment-szoftver dolgozik. A kávézó előfizet a rendszerre és megrendeli a poharakat, az ügyfél megveszi a poharat, ha akar, regisztrál a felületre, ahol feltöltheti az egyenlegét, és a következő látogatáskor elég csak a poharat lecsippantatnia a pénztárnál. Júzer oldalról ez kényelmes,
a kávézóknak viszont aranybánya, mert folyamatosan nyomon tudják követni a törzsvásárlók fogyasztási szokásait, és adott esetben mozgósítani is tudják őket, mindezt GDPR-kompatibilitással a hátuk mögött.
A Clevercup Kft.-t az ügyfélmenedzsmenttel foglalkozó Netlient Kft. és a Kaffeine speciality kávézólánc tulajdonosainak közös vállalkozása – míg a Netlientesek a már működő szoftvert, a Kaffeines Nagy Dávid az első üzleteket dobta be a közösbe.
„Eredetileg Dávid keresett meg minket, hogy szeretne egy marketinges megoldást, aztán addig ötleteltünk, amíg rá nem jöttünk, hogy közös céget kéne csinálni.” – mondja Bakos Krisztina értékesítési vezető. Az ötletelés egy éve indult, nem sokkal később derült ki, hogy az EU tiltani fogja az eldobható poharakat is. „A szívószálakat mi már régen száműztük a kávézóinkból, de a szívószál igazából a legkisebb probléma, az eldobható poharak sokkal nagyobb gondot jelentenek, csak nálunk évente többszázezer pohárról beszélünk” – mondja Nagy Dávid.
A probléma az eldobható kávéspoharakkal az, hogy hiába hívják papírpohárnak őket, összetételüket tekintve nem azok, van bennük műanyag, tehát nem lehet szelektívbe hajigálni, és újrahasznosítani őket.
Itt jött a képbe, hogy adjanak saját poharakat. Dávidnak már volt tapasztalata a keep cup-okkal, de azt a leckét kapta, hogy iszonyatosan drágák, és nem lesz túl nagy sikere. A Clevercup-pohár egyszerű műanyag, jópofa színvilággal, és mivel faék egyszerű, 500 forintért tudják árulni a kávézóknak, utána az már a kávézó dolga, hogy a vevőinek mennyiért értékesíti, de még egy duplázás után is nagy marad a lyuk a franchise-láncok saját, több ezer forintos megoldásaihoz képest. A pohár célja, hogy sokszor használják, de ha valaki csak egyszer tenné, akkor is kidobhatja egy szelekítv gyűjtőbe, mert újrahasznosítható. „A termékfejlesztésnél sokat szenvedtünk.” – teszi hozzá Dávid. „Krisztával több hónapot leveleztünk, hogy ezt 500 forintért tudjuk a partnereknek adni. Azt már tudtam a korábbi tapasztalatokból, hogy az nem fog menni, hogy valaki egy 600 forintos kávét vegyen, de ehhez 4000 forintért kelljen poharat vennie, ez el fogja riasztani a vevőket, mi például úgy csináljuk, hogy ötezer forint a pohár, de ha megveszed, akkor 5500 forint lesz az egyenleged a számlán.”
Repka P. Péter a Madal kávézóláncot is üzemeltető Discovery Bliss Kft ügyvezetője is biztos abban, hogy lépni kell, de még nem látja pontosan a megoldást a műanyagmentes jövő konkrétumait illetően. A Madalban a vendégek közel harmada elvitelre kéri a kávéját. „Én nagyon támogatom az EU hozzáállását, rengeteg mennyiségű szemét termelődik, de ez a rendelet alapjaiban fogja átírni a dolgokat, és még mi sem látjuk, hogy pontosan mit fog engedni és tiltani a szabályozás. A szuperül dizájnolt elviteles termoszok és poharak nagyon drágák, ezt a naponta több ezer, elvitelesen fogyasztó nagyvárosi vendég elenyésző százaléka fogja tudni megengedni magának. A kis kávézók egyébként is csak egy apró szelet lesznek, a gyorséttermeket, levesezőket fogja ez igazán durván érinteni.” – mondja.
„A technika legnagyobb előnye, hogy nem kell hozzá semmi, mindene megvan a kávézónak és a vendégnek is, ráadásul a telefont virtuális pohárként is tudják használni – mondja Szilágyi András, a Netlient alapítója. A virtuális pohár maga az app, ha a vendég feltölti az egyenlegét, a telefonnal is vásárolhat kávét, nem kell hozzá a Clevercup.
A megoldás egyébként nem új, korábban a Costa kávézólánc is próbálkozott vele, azzal a különbséggel, hogy ők termoszt árultak, és a fizetéshez nem QR-kódot, hanem egy chipet használtak, de végül ez itthon nem tudott elterjedni.
A Clevercup kft. oldaláról a pénz az előfizetéses rendszerben van, a kávézók fix havidíjas rendszerért kapják cég online platformját, amit a legdrágább csomag esetén teljes mértékben személyre is szabhatnak. A regisztráció során az ügyfél a nevét, e-mail címét a születési dátumát adja meg a kávézónak, onnantól kezdve viszont a kávézó tudja, hogy milyen kávét szeret inni. “Ez azért nagy előny, mert ma már a vendégek nagyon nagyra értékelik a személyes törődést, de ezt egyre nehezebb megadni, a szoftverrel viszont sikerülhet, mert például látjuk, hogy valaki, akinek ma van a születésnapja, folyton lattét iszik nálunk. Máris küldünk neki egy e-mailt, hogy születésnapja alkalmából meghívjuk egy ingyen lattéra.”- teszi hozzá az alapító.
A felület több nyelven is elérhető, az alapítók nem titkolt célja hogy egy ponton túl külföldön is terjeszkedjenek, és a saját állításuk szerint már több megkeresésük is volt, köztük Amerikából is.