A szeptemberi Forbes magazin – aminek címlapján Novotni Annát és a Hajdut találod – belső mellékleteként egy vadiúj tematikát találsz: most először készítettük el a Forbes Sportot! A vezető szerkesztő beköszöntő szövegén keresztül belelapozhatsz, mi mindent találsz ezen a közel 70 oldalon.
Idén júliusban a 110 kilós Jennifer Smith lefutott-sétált egy maratont, ezzel világrekordot döntött – miután elhitte magáról, hogy képes rá. Augusztusban a 27 éves Ellie Pell könnyedén megnyert egy New York állambeli ötven kilométeres terepversenyt, amit nő korábban még soha. A verseny szervezői kizárólag férfinak szóló emléktáblával készültek, ezzel a hír be is járta a világot. Pedig neki mindez csak döntés kérdése volt: nem így indult neki, az edzéseken is mindig maga elé engedte edzőtársait. Csak már a versenypályán fogalmazta meg magában: „Olyan nincs, hogy ezt a versenyt elveszítem.”
Minden fejben dől el – ezt az első Forbes Sport szereplői is oldalról oldalra bebizonyítják. Lőrincz Olivér, a több Spartathlon-győztessel és egy világbajnokkal is dolgozó, hosszútávfutó-mesteredző tudja, egy 240 kilométeres ultra lefutásához először is agyban kell stabilnak lenni. A világ- és olimpiai úszóbajnokokat kinevelő Törös Károly tapasztalta: egy amputálással végződő motorbaleset után mindenekelőtt fejben kell visszaállni a rajtkőre. Miután nyolcszor átfordult autója a tengelye körül, a magyar autósport-történelmet író, akkor tizenöt éves Keszthelyi Vivien nem is kezdett agyalni: szívére hallgatott, és a szerint abban a pillanatban ugyanolyan magabiztosan visszaállt volna a rajthoz, ha az orvosok engedték volna. Végignézve egy fagyhalált a Mount Everesten, Németh Alexandrának biztosnak kellett lennie benne, hogy ő épségben fel fog jutni, és vissza is fog térni. Ha nem így lett volna, nem ő lenne az első magyar, aki elérte hét kontinens hét legmagasabb pontját.
Lapunk szereplői nagyban nyomják, mi többnyire kicsiben: ha nem vagyunk mélyen eltökéltek január elsején, egy hónappal később már nem leszünk ott az edzőteremben. De az üzleti és a sportsikerek képlete is egyformára egyszerűsíthető: némi kockázatvállalás, plusz rengeteg kitartással megspékelt magabiztosság. A tehetség másodlagos, az elszántság úgy ver rájuk bő nyolc percet, mint Ellie Pell a férfiakra.
Kocsis Árpád és Zelcsényi Miklós sem hosszútávfutásra születtek. Ők is elsősorban eltökélt, kitartó emberek. Előbbinek ez az elszántság eddig harminc ország négyszáz versenyére volt elég, Zelcsényinél pedig az ultratriatlonra – ami előtt fél évvel tanult meg úszni.
Így álltak a bizniszhez is. Ők hittek azokban a sportversenyekben, amikben alapító tulajdonosaik nem láttak jövőt. Az eredetileg a főváros által tulajdonolt, Kocsisék által átvett Budapest Maratonon 1993-ban tizenegyezren indultak, tavaly háromszor annyian. Futott volna Forbes-csapat az idei Ultrabalatonon, ha Zelcsényi nem tette volna a magyar vidék legnagyobb sportbulijává? Aligha. (A legemlékezetesebb nyári élményem lett.)
Ami nekünk kikapcsolódás és feltöltődés (vagy jól eső elfáradás), az interjúalanyainknak többnyire üzleti lehetőség és rengeteg munka. De általában olyan munka, ami hobbinak indult, és ma is szenvedély.
Előbb számolják a kilométereket, nézik a stoppert, mint a pénzt a bankszámlájukon. Az előbbieket, meg az azokért járó érmeket, vagyis a sportteljesítményeket a társadalom is többre becsüli, mint a kabriót.
A sportolók világszerte hősök. Az edzőik és a versenyek szervezői, akik őket hőssé teszik, általában arctalan háttéremberek. Az első Forbes Sport a mozgás mindkét oldalát megmutatja: azt, amit szabadidőnkben mi is nap mint nap csinálunk vagy nézünk a tévében, és azt, ami maradék időnkben, forbesosként érdekel minket – a hátteret, az üzletet és a lehetőségeket. A címlapsztori írói, Ács Gábor és Bánáti Anna tapasztalt futóversenyzők, én időmérő nélkül nyomom a napi tíz kilométereket. Nem véletlenül szerettük annyira ezt a mellékletet készíteni.
A szerző a Forbes különszámok és mellékletek vezető szerkesztője
A szeptemberi Forbes magazint, benne a Forbes Sportot már megtalálod az újságosoknál!
Keszthelyi Vivien magyar autósport-történelmet írt az első Forma-3-as szezonjában