A legmenőbb techcégeket sokszorosan felülmúló árfolyamnyereséget biztosított részvényeseinek az új-zélandi A2 Milk nevű cég 2015-ös tőzsdei bevezetése óta. A siker kulcsa, hogy megtalálták azt az egyre növekvő fogyasztói réteget, amely hajlandó többet fizetni a tejükért, ami nem tartalmaz egy bizonyos, az európai és az amerikai tehenek által is termelt fehérjét. Márpedig egyes kutatások szerint ez az A2-tejből hiányzó fehérje felelős számos emésztőszervi és szívrendszeri megbetegedésért. Tudományos konszenzusról egyelőre messze nem beszélhetünk, ezzel együtt nemcsak az A2 Milk eddigi, hanem a potenciális növekedése is jelentős.
„Az A2 tej valódi megoldást kínál azoknak a fogyasztóknak, akik emésztőrendszeri kellemetlenséget tapasztalnak a tejtermékektől, a célunk pedig az, hogy mindenkinek lehetősége legyen élvezni a valódi tej tápláló előnyeit”
– hallhatjuk az aucklandi székhelyű A2 Milk Corporation (A2MC) reklámjaiban. Ez már önmagában komoly versenyelőnynek hangzik (persze amennyiben a fenti állítás igaz) a hagyományos tejtermékeket előállító cégekkel szemben, de az A2 hívei nem állnak itt meg, sőt még csak innen lesz igazán érdekes a dolog.
A hagyományos tej, amit a fogyasztók közel 100 százaléka fogyaszt, például Amerikában, Európában, vagy ezen belül Magyarországon is, A1 és A2 fehérjéket tartalmaz. De vannak olyan tehenek, amelyek természetes módon az A1-fehérje nélkül termelnek tejet. Az A2 tej hívei azt mondják, hogy az A1-fehérje emésztési zavarokon túl, cukorbetegséghez, szív és érrendszeri megbetegedésekhez és rák kialakulásához vezethet, amit akadémiai szintű kutatások támasztanak alá.
Ezeket az állításokat viszont más tanulmányok és a status-quo-t képviselő globális tejfeldolgozó vállalatok elutasítják. Ennek ellenére az A2 Milk Corp sikere mesébe illő. Az egy dolog, hogy egy tejet feldolgozó és értékesítő vállalat részvényárfolyama lényegesen felülteljesíti a növekedési éveiken már túl lévő szektortárs mamutokat, mint például a Danone vagy a Nestlé papírjait, de az, hogy
a világ kedvenc növekedési tech szupersztárjait is csúfosan lekörözi – az Amazontól a Netflixen, a Google-ön és a Teslán ás a Facebookig –,
arra már nem tudok mást mondani, mint, hogy meglepő. Már hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy befektetői körökben mindenki a techcégek forradalmi újításairól, és az ennek köszönhető mesébe illő várható növekedési potenciáljáról beszél – ezzel szemben itt van egy hagyományos iparágból jövő tejet előállító cég, amelyik többszörösen felülteljesíti őket.
A cég részvényárfolyama több mint 2700 százalékot emelkedett 2015 eleje óta (a következő grafikonok júliusi záróárakkal készültek, de az A2 Milk árfolyama azóta sem változott érdemi nagyságrendben).
A világ két legnagyobb, tejtermékeket is előállító mamut vállalatának részvényárfolyam-növekedését 40-szeresen teljesíti felül 2015 eleje óta.
Az Amazon és Facebook is lényegesen lemarad a maga 593, illetve 274 százalékos részvényárfolyam-növekedésével, a Tesla pedig ezen időszakban több mint 2600 százalékkal teljesít alul.
Felmerül a kérdés, hogy minek köszönheti tőzsdei sikerét az A2 Milk Corp?
Több mint tízezer éves őstörténet
Az A2 tej támogatói azt állítják, hogy vitathatatlan bizonyíték van arra, hogy emésztéskor az A1 tejben található egyik béta-kazein a béta-kasomorfin7 (BCM7) névre hallgató fehérjefragmentumot szabadítja fel a szervezetben. Ezt a legtöbb európai származású tehenünk termeli – szemben az ázsiai és afrikai tehenekkel, amelyek nem termelnek ilyen proteinfragmentumot, ahogy a bivalyok, a jakok, a tevék és a szinte egyik juhfajta, sőt az emberek sem. Mi emberek is csak A2 tejet „termelünk”!
Ahogy számos más állatfaj, kezdetben minden tehén csak A2 proteint tartalmazó tejet termelt, az A1 protein az embereknek köszönhetően jelent meg néhány, főképp Európában őshonos tehénfajnál. A történet visszanyúlik egészen 12 ezer évvel ezelőttig, amikor homo sapiens sapiens őseink úgy döntöttek, hogy feladják korábbi vadászó gyűjtögető életformájukat, helyette letelepszenek és mezőgazdasággal és állattenyésztéssel foglalkoznak.
Ezen folyamat következtében az európai tehenek háziasítása során alkalmazott modern gazdálkodási praktikáknak köszönhetően genetikai mutáció lépett fel, és így az európai tehénfajok már az A2 mellett A1 proteint is tartalmazó tejet termeltek.
Ellentmondó kutatási eredmények
Számos kutatás erős korrelációt talált a csak az A1 tejben előforduló BCM7 és jónéhány népbetegség kialakulása között.
A tudósok megfigyelték, hogy azok az országok, amelyekben magas az A1 tehenek száma, ugyanazok az országok, ahol magas az 1. típusú cukorbetegség előfordulási aránya (ez a betegség azon formája, amelyet a gyermekek és fiatal felnőttekre jellemző, és amely mindig inzulin injekciót igényel). Szintén ezek az „A1 országok” azok a országok, amelyekben nagyon magas a szívbetegségek aránya a lakosságban.
Állatkísérletek során ezek a tudósok azt találták, hogy az A1 tejjel táplált nyulaknál sokkal gyorsabban alakultak ki a szívbetegségek, mint az A2-őt kapott egyedeknél. Az A1-el táplált patkányok és egerek sokkal fogékonyabbak voltak cukorbetegségre, mint az A2-vel tápláltak.
Számos más tanulmány ezeket az eredményeket cáfolja, és vannak tanulmányok, amelyek szerint több kutatásra van szükség az állítások igazolásához.
Megint más kutatások cáfolják az eredményeket, de abban egyetértenek, hogy a BCM7 erős ópioid.
Ezek az információk a közzétett tudományos szakirodalomban megtalálhatóak. A vita természetesen nem csak akadémiai, hanem vállalati szinten is folyt még 2009 előtt is. Nem meglepő módon, ahogy a gazdaságtörténelemben már oly sokszor előfordult, a status quo-t képviselő globális nagyvállalatok élesen kritizálták ezeket a negatív nézeteket az általuk gyártott hagyományos A1-A2 tej káros hatásairól. Mivel e vállalatok komoly lobbierővel is bírnak, vélhetően számos olyan vélemény és kutatás, ami cáfolja az A1 tej egészségre káros hatásait, ezen csoport megrendelésére készült.
Úgy tűnt, hogy a vita lezárását az Európai Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Főigazgatóság (EFSA) átfogó vizsgálata adja majd. A 2009-es vizsgálat nem talált összefüggést a BCM7 bevitel és az említett betegségek között, de az is benne volt a tanulmányban, hogy a BCM7 ópioid hatású, aminek „széleskörű” hatásai lehetnek az emberi emésztőrendszerre. Az inkumbens tejtermelő vállalatok örömmel fogadták a hírt, és továbbra is nagyon ellenségesek maradtak az A2 tejjel kapcsolatban, nehogy aláássák a már jól tejelő hagyományos üzletágukat.
Összegezve tehát azt mondhatom, hogy
elolvasva az A1 tej és ezen belül a BCM7 fehérjével kapcsolatos irányadó publikációkat, egymásnak ellentmondó vélemények ütköznek, az EFSA véleménye pedig, azon túl, hogy a BCM7-et szintén erősen ópioid hatásúnak ítéli meg, nem talál elegendő bizonyítékot azokra az összefüggésekre, amiket az A1 tejet egészségtelennek minősítő tábor korábbi kutatásai kimutattak.
Tehát, ha úgy tetszik, a pohár félig üres vagy félig tele helyzet van, hisz egyik tábor így, a másik meg úgy interpretálja az EFSA eredményeket.
Biztosan nem egészségtelenebb – és ez már elég a felárhoz
Bármi is legyen az igazság az A1 tejjel kapcsolatban, egy dolgot senki sem cáfol az A2 tej kapcsán, éspedig, hogy nem egészségtelenebb, mint az A1. A különbség lényegében az, hogy az A2 biztosan nem tartalmaz BCM7 fehérjét. Ez az a piaci rés, amit az A2MC meglovagol és eddig úgy tűnik, hogy nagy sikerrel.
Egyre több fogyasztó gondolkodik úgy, hogy A2 tej vásárlásával egy relatíve olcsó prémiumért (felárért) kap egy opciót, amivel a hagyományos tej számos felsorolt káros hatását akár elkerülheti, úgy, hogy ízben és állagában nincs különbség. A vásárló úgy kalkulál, hogy legrosszabb esetben ugyanazt a tejet issza, mint eddig, csak kicsit drágábban, de ha mégis igaznak bizonyulnak az A1 káros hatásai, akkor lényegesen jobban jár. Tehát a fogyasztók hajlandók elbukni a prémiumot, amivel többet fizetnek az A2 tejért, azért, hogy elkerüljék a BCM7-el kapcsolatosan felmerülő kockázatokat.
Gazdasági szempontból ebben a kérdésben is a fogyasztók véleménye számít, és a számokból jól látszik, hogy ők egyre nagyobb számban választják az A2 tejet (ahol tehetik) a hagyományos A1/A2 helyett. Ennek köszönhetően az A2MC bevétele több mint háromszorosára nőtt a 2014 és 2017 júniusa közötti három év alatt, amikor az ausztrál és új-zélandi vásárlók mellett a kínai szülők is egyre nagyobb számban kezdtek A2 tejet és tejport vásárolni gyerekeiknek, továbbá, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is egyre népszerűbbek lettek az A2 termékek.
2018-ban – ellentmondva korábbi álláspontjuknak – a Nestlé és más gyártók is előálltak saját A2 tejtermékekkel. Ekkor már az A2MC árbevétele év/év alapon 6-szorosa volt a 2015 hasonló időszakához képest, továbbá a növekedés nemcsak a kínai piaci részesedés növekedésének volt köszönhető, hanem folyamatosan emelkedtek a marginok, és ezzel együtt javult a profitabilitás is. A társaság részvényeinek ára ez idő alatt 15-szeresére emelkedett.
Konklúzió
Az A2MC esete jól mutatja, hogy nemcsak a techcégek köréből kerülhetnek ki növekedési papírok, hanem a hagyományos iparágakban is felbukkanhatnak innovátorok, akik az egész szektort a feje tetejére állítják.
Az A2MC esete hasonlít a Tesla autóipari reform törekvéseihez.
- Mindkét cég a semmiből tört be egy, a mamut vállalatok által dominált piacra, és kényszerítette cselekvésre és versenyre a stabil árbevételre berendezkedett, innolválni nem akaró cégeket.
- Mindkét cég úgy tudott meglepően jó növekedési számokat produkálni, hogy sokan még abban sem hittek, hogy a vállalatok megérik a következő gyorsjelentési szezont.
Az A2MC 49,30 forward P/E árazásával jóval a 20,43-as piaci átlag fölött van. Tehát nem mondható olcsónak a papír, különösképp arra való tekintettel, hogy számos jelentős veszélynek ki van téve a cég, mint például a kínai export állami korlátozása (a kivitel a mai napig jelentős részben szürke csatornákon zajlik), vagy a kínai állami cégek piacra lépése.
Ettől függetlenül az látszik, hogy a fogyasztók belehittek az A2 tejbe, és az A2MC hatékonyan definiálta a célközönségét és megfelelően differenciálta termékeit ahhoz, hogy úgy álljanak a kérdéshez, hogy bármi is legyen a tudományos igazság, ha tejet fogyasztanak, akkor inkább fizetnek többet az A2-ért. Hisz az biztosan nem rosszabb, mint az A1, viszont, hogyha igazak a BCM7-el kapcsolatos félelmek, akkor ezzel elkerülhetik az ezzel járó veszélyeket.
Figyelembe véve azt, hogy az A2MC piaci kapitalizációja a Nestlé 2 százalékát sem éri el, piaci részesedése Kínában csak 5,4 százalék körül van, globális szinten pedig elenyésző, a növekedési potenciál magas.
Ha sikerül először is kiküszöbölni a kínai értékesítési veszélyeket, illetve sikerül megvalósítani a globális terjeszkedési terv egy részét, akkor néhány év távlatából nézve a mostani árazás még a konzervatívabb ausztrál elemzői várakozások szerint is olcsónak mondható.
Elemzői várakozásoktól függetlenül jelenleg az látható, hogy a papír a korábbi csúcsa közelében van, tehát itt semmiképp nem venném meg. A vételi jel egy kitörés lenne új csúcsra, illetve csúcson zárás heti grafikonon, ami legalább 2-szeres átlagos heti forgalom mellett zajlik le. Az elmúlt hónapok globális eszköz áremelkedési üteme mellett erre kevés esélyt látok, hisz a monetáris lazítási felár már beárazódott a papírok nagy részébe.
Általánosan kell egy kijózanodási korrekció, aminek a vége az A2MC-ben is egy vételi lehetőséget jelent majd. Persze meg kell várni a korrekciós időszak végét, nem szabad megpróbálni kitalálni az alját, hanem csak akkor venni, miután a papír újra relatív erőt és momentumot mutat a szektortársakhoz képest.
Márton Szilárd,
a Concorde Csoporthoz tartozó Mozaique Alapkezelő befektetési igazgatója
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Mehrshad Rajabi // Unsplash