Igencsak nagyot fog nézni a techvilág, ha meglátja, milyen szuperszámítógépen dolgozik a sokszor – ok nélkül – lesajnált IBM – mondja Fehér Gyula. A Ustream társalapítója rengeteget ingázik Atlanta és Budapest között, elmondja, min dolgozik a csapata és a budapesti iroda, mely külön státuszt kapott cégen belül.
Januárban robbant a hír, az IBM felvásárolta a Ustream-et. A kiszivárgott hírek és a Forbes becslése szerint is 130-150 millió dolláros üzletről lehet szó, ezzel a magyar gyökerű, élő videószolgáltatást kínáló startup lett az elmúlt egy év legnagyobb kiszállója a magyar Forbes októberi kimutatása szerint (a teljes lista a legfrissebb számunkban). Ennek kapcsán készítettünk interjút Fehér Gyulával, a cég társalapítójával és CTO-jával. A teljes interjú a lapban, melyből kiderül, hogy a budapesti iroda, mely a technológiáért felelt a Ustreamben, hatalmas elismerésben részesült: “IBM lab” státuszt kapott cégen belül. Külön kutatási projekteket fognak itt vezetni, a magyar mérnökök pedig olyan tudáshoz férnek hozzá, amiről álmodni sem mertek eddig. Itt van minden, ami az októberi számból kimaradt.
A budapesti irodában milyen fejlesztési projekteken fogtok dolgozni?
Fehér Gyula: A meglévő termékeket visszük tovább, az értékesítés az IBM-en keresztül történik már. Nem véletlen, hogy az IBM-mel mentünk tovább, túl a megfelelő ajánlaton. A videó-kiszolgálás kezd egy természetes dolog lenni a világon, bár a technológiai továbbra sem triviális. Az, hogy ezekből a videókból, vagy azok környezetéből milyen adatokat lehet kinyerni, nagy érték lesz az ügyfelek számára. Ha én egy marketing vezető vagyok, fontos hogy tudjam, hogy egy élőben mutatott termékbejelentést hányan követtek, hol, kik ők, melyik része érdekelte őket a legjobban, mi volt a reakciójuk? Ez már túlmutat azon, hogy stabilan jól működik a videó.
Mentek big data irányba?
Az IBM ebben és a kognitív rendszerekben az egyik vezető technológiai cég. Nekünk ez nagyon fontos volt, mert startupként fényévekre voltak tőlünk azok a technológiák, amik most házon belül vannak. Már startupként is komoly big data kompetenciát építettünk ki, most azonban egy teljesen más szinten működhetünk ami a rendelkezésre álló tudást és eszközöket illeti.
Mondasz egy-két példát?
Az IBM zászlóshajója a Watson, ez egy brutális big data és AI (mesterséges intelligencia) erőforrás egymással kombinálva, és videós területen is vannak komoly fejlesztéseik, amiket nem tudtak teljesen kihasználni, mert nem volt videós egység házon belül – eddig. Kísérleti jelleggel csináltunk már olyat, hogy véletlenszerűen kiválasztott videókról kellett a rendszernek megmondania, milyen tárgyak, feliratok szerepelnek benne, megdöbbentően pontos volt.
Vagyis amit a Google már tud képekkel (felismeri a tárgyakat, sőt kereshetőek is a képelemek), azt az IBM tudja videóval. Technológiai szempontból ez egy csúcsteljesítmény, de mire fogják használni az emberek? Ki fog érte fizetni és miért?
Amerikában a videót előállító cégeknek már kötelező a végtermékeket felirattal ellátnia, ezt meg lehet csinálni nagyon sok emberi munkával, de meg lehet csinálni gépekkel. Utóbbi már eléggé elterjedt technológia. Videós összefoglalók készítésére, keresésre is alkalmas, utána pedig szofisztikáltabb alkalmazásokban is fel lehet használni ezeket. Épp egy ilyen nagy dobáson dolgozik a budapesti iroda is. A videós tartalomelemzés mellé olyan kognitív elemeket leszünk képesek rakni, amit ma csak nagyon kevesen tudnak. Egy szinttel fejlebb emeljük mindazt, amiről eddig beszéltünk. Hihetetlen milyen technológiákra tudtuk rátenni a kezünket, és ez azért is fontos, mert ezzel az eddigi termékeink értékét is képesek leszünk növelni.
Fehér Gyula, a Ustream társalapítója. Fotó: Orbital Strangers
Az IBM big data és AI fejlesztéseihez mit tud hozzátenni a Ustream?
Videókiszolgálásban tudunk mindent, amit érdemes tudni – amit meg nem érdemes, azt kitaláljuk úgy, hogy érdemes legyen. Ezt a tudást mi visszük be az IBM-be. Termék oldalon pedig komolyan hozzá tudunk tenni ahhoz, hogy milyen legyen a videós termékportfólió. Képesek vagyunk arra, hogy a meglévő technológiákban meglássuk, milyen valódi termékeket lehet belőlük építeni, megnézzük, a Watsonra építhető funkciókból miből érdemes terméket létrehozni, ami értéket jelenthet az ügyfeleknek.
Csakhogy az IBM a Facebookkal vagy a Google-lel ellentétben nem rendelkezik saját kontenttel, miközben arra építene megoldásokat. Ez nem hátrány?
Két fajta ügyfelünk van. Az egyiknél a videó támogatja az üzletet, ők a tipikus Ustream-ügyfelek, ilyen például az AirBnb is. Alacsony költségszinten érnek el minden munkavállalót videón keresztül. És vannak ügyfelek, ahol a videó maga az üzlet. Az egyik ilyen legnagyobb ügyfelünk az HBO, ott pedig azért már van kontent (ők a Ustream előtt egy hónappal felvásárolt Clearleap ügyfelei voltak). Itt azontúl, hogy fontos, hogy a kontentet minél több helyre képesek legyenek eljuttatni, az is fontos, hogy az HBO értse a fogyasztók reakcióit, szokásait, preferenciáit – a sikerük ezen is múlik.
Van olyan részlege az IBM-nek, amit a jövőben ti felügyeltek majd Budapestről?
A Clearleappel együtt alkotjuk a videós egységet, én továbbra is a technológiáért felelek, mint eddig a Ustreamben, de most már az egész egység fejlesztési és operációs részlege hozzám tartozik. Az a 60-70 ember, aki Atlantában ezen dolgozik, szintén az én csapatomhoz tartozik. Kezdjük kihasználni ezeket a szinergiákat, például Budapestről fogjuk kiszolgálni a teljes videós egység mobil- és desktop fejlesztési illetve business intelligence igényeit is. Csupa olyan dolog volt nálunk, ami az IBM számára újdonság volt, ezeket a fejlesztéseket sem adtuk le.