A Google-nél futó Project Oxygen arra kereste a választ, mely tulajdonságok a legfontosabbak egy sikeres menedzser esetében.
Az alábbi tíz skillre a techóriás is nagy hangsúlyt fektet, noha egyik sem igazán technológiai ismeretek függvénye.
- A sikeres menedzser ügyes coach
A jó vezetők nem arra törekszenek, hogy azonnal megoldják a felmerülő gondokat, hanem példaként állítják őket az alkalmazottjaik elé, és közösen jutnak el a megoldáshoz. Ennek köszönhetően a csapattagok értékes tapasztalatokat szereznek.
- Nem vész el a részletekben
A mikromenedzsment rombolja a beosztottak önállóságra való törekvését, no meg a morált, hisz úgy érzik, egyedül semmit sem intézhetnek el. A jó vezető ezért ahelyett, hogy mindenbe beleszólna, hagyja őket kísérletezni, ésszerű rizikót vállalni, és igen, néha elbukni.
- Törődik az emberi szellemmel
A Google egy másik projektje rámutatott, hogy a pszichológiai stabilitás a legfontosabb hatékonyságot segítő attribútum. Minél jobban bíznak egymásban egy csapat tagjai, annál jobban teljesítenek, mernek kérdezni, vitatkozni, cáfolni, ötletelni. Egy jó menedzser ebben is partner: olyan légkört épít, ahol az emberek bíznak egymásban.
- Produktív és eredményközpontú
A jó vezetőknek persze fontos az eredmény, enélkül mit sem ér a csapatmunka. Amennyiben szükséges, igenis kilépnek a szerepükből és olyan feladatokat is magukra vállalnak, amit ki sem néznének belőlük. Ezzel imponálnak a dolgozóiknak, hisz nekik is tetszik, ha nem esik le a gyűrű a főnök ujjáról.
- A sikeres vezető jó kommunikátor
A legjobb menedzserek nemcsak rövid, de tartalmas üzenetek közvetítésére képesek, hanem figyelmes hallgatóságnak is bizonyulnak. Empatikusak, a dolgozók szellemi jóléte is fontos nekik – lásd harmadik pont. Ugyanakkor transzparensek, mindig elmondják, mit miért tesznek, ebből pedig nemcsak tanulni lehet, de a csapat bizalmi struktúrája is megerősödik tőle.
- A jó menedzser segít előre lépni
A sikeres vezető a beosztottjai karrierjével is törődik, segít elérni a céljaikat. Ez a motiváció tovább erősíti az iránta érzett bizalmat, és motiválóan hat a csapattagokra. Fontos ugyanakkor, hogy a dicséret pontos és egyértelmű legyen: arra irányuljon, ami valóban jó, és ugyanez igaz a kritikára is.
- Egyértelmű víziója van
A sikeres menedzserek pontosan tudják, hol tart, mit csinál éppen a csapatuk, mely irányba halad és mit kell megtennie a tagoknak azért, hogy elérjék a céljaikat. Itt jön újra képbe az ötödik pontban ismertetett kommunikációs készség: egyértelmű üzenetekkel lehet sínen tartani a projekteket. Az is fontos persze, hogy az egyének értsék, mi a saját szerepük a nagy tervben.
- Megvannak a szükséges technikai skilljei is
A jó vezető érti, mivel foglalkoznak a beosztottjai, ide értve a legkisebb napi feladatokat is. Amennyiben az adott menedzser új környezetbe kerül, veszi a fáradtságot és betanulja, mit hogyan és miért csinálnak a többiek, no meg bizalmat épít, mielőtt még drasztikus változtatásokat eszközölne.
- Hatékony kollaboráns
A rossz vetetők csak a saját csapatukkal törődnek, a többiekét gyakran szabotálják is. Velük szemben a jó menedzserek a nagy képet is látják: a cég érdekében dolgoznak, és arra biztatják a többieket, hogy ők is így járjanak el.
- A jó menedzser erős döntéshozó
A sikeres vezetők nem hirtelen, de határozottan döntenek. A tények megismerése és a következmények kikövetkeztetése után a saját és csapatuk szemszögéből is elemzik a helyzetet, majd döntenek – még akkor is, ha ezzel csökken a népszerűségük. És ami fontosabb: ki is tartanak a döntésük mellett.
Kép: Mimi Thian // Unsplash