A magyarok 42 százaléka saját elmondása szerint hajlandó többet fizetni a környezettudatos termékekért, mint egy hagyományosért – nagy részük akár 10–30 százalékkal is, derül ki egy friss felméréséből. Rendszeresen viszont még kevesen vesznek zöld árucikkeket vagy szolgáltatásokat. Az ökotudatosságban a 30–39 éves korosztály jár az élen, és utánuk sem a fiatalok jönnek.
Egyre kevésbé számít luxusnak, ha környezetbarát (vagy legalábbis a környezetet kevésbé terhelő) terméket vásárolunk, legalábbis erre utal az NRC online kutató és tanácsadócég és a Greengo nevű elektromosautó-megosztó szolgáltatás közös, reprezentatív felmérése. Azt talán túlzás lenne állítani, hogy a magyar fogyasztók alig várják, hogy minél nagyobb legyen a zöld termékek és szolgáltatások felhozatala, a kutatás alapján mindenesetre a 18–59 éves lakosság közel fele, 45 százaléka legalább egyszer vásárolt valamilyen környezettudatos terméket vagy szolgáltatást az elmúlt egy évben, 38 százalékuk pedig többször is.
Nagyobb tudatosságra utal viszont az, hogy a magyarok 42 százaléka saját elmondása szerint hajlandó többet fizetni a környezettudatos termékekért, nagy részük akár 10–30 százalékkal is.
Az igazán elkötelezettek aránya azonban még mindig nem túl magas, a 18–59 éves korosztály mindössze 8 százaléka választja rendszeresen az öko árucikkeket és szolgáltatásokat.
Kik azok, akik hajlandóak többet fizetni?
A rendszeresen környezettudatosan vásárlók táborának több mint harmadát a 30–39 éves korosztály teszi ki, közel azonos arányban vannak köztük nők és férfiak. Ebben a csoportban az 50–59 évesek a második legnépesebb korosztály (minden negyedik zöldtermék-vásárló ide tartozik), utánuk pedig a legfiatalabbak, a 18–29 évesek következnek (minden ötödik). A csoport több mint kétharmada városban lakik, közel negyedük Budapesten, illetve több mint felük gyermek nélküli háztartásban él.
A kutatás kitért arra is, mi minden befolyásolja a magyarok vásárlási döntéseit. Ez alapján úgy tűnik, megéri beszélgetni a körülöttünk lévőkkel,
leginkább ugyanis a szűkebb környezetünk (család, barátok) visszajelzései hatására választunk környezettudatos terméket (41 százalék), de nagy hatással vannak ránk a témában készült filmek, dokumentumfilmek is (38 százalék).
Borítókép: Joshua Rawson-Harris / Unsplash