Izzik a levegő a Szilícium-völgyben, a közösségi fuvarozás legnagyobb ágyúja, az Uber az elsődleges tőzsdei bevezetésre (IPO) készül májusban, de úgy tűnik, hogy az eredeti álmok a százmilliós cégértékről mehetnek a levesbe.
Bár még mindig úgy tűnik, hogy az év legnagyobb durranása lesz a tőzsdén, kicsit szerényebb lesz a mosoly ahhoz képest, amit még pár hónapja villogattak a cégnél. Az amerikai Forbes beszámolójában kitér arra, hogy a konkurens Lyft márciusban lépte meg az IPO-t, de elég keményen alulmúlta a várakozásokat – a cég 20,5 milliárd dolláros értékéből ma már “csak” 16 milliárd maradt.
Az Uber esetében tavaly még 120 milliárd dolláros cégértékről szóltak a hírek, ami a mostani, 84 milliárd dolláros értékhez képest sokkal magasabb, de ez a 84 milliárd is toplistásnak fog számítani (A rekorder egyébként 2014-ben az Alibaba Group volt, a céget akkor cirka 160 milliárd dollárra értékelték)
Egy, a cikkben idézett elemző szerint az, hogy most az Uber sem hozza a számokat, amiket szeretne, annak a jele, hogy a befektetők hezitálnak, vajon beleugorjanak egy rendkívül pénzfaló, nem profitábilis és nem tesztelt üzleti modellel rendelkező cégbe a konjuktúraciklus ilyen késői pontján. Sem az Uber sem a Lyft nem fogyott ki a pénzből, csupán arról van szó, hogy az Amazon mintájára növekvő cégek nem biztos, hogy meg is tudják oldani, hogy profitot termeljenek, és emiatt most csak arra játszhatnak, hogy meg tudják győzni a befektetőket, hogy azok bízzanak bennük, kvázi vakon (Az Ubernek most nagyon jól jön, hogy az annak idején csak oldalági kalandnak indult Uber Eats kezdi összeszedni magát, és a vállalat bevételeinek közel tíz százalékát hozta be tavaly.)
Az Ubert a Morgan Stanley, a Bank of America és a Coldman Sach segíti a tőzsdére, május kilencedikéig tudják a befektetőknek feljebb tornázni a részvényárakat, egyelőre 44 és 50 dollár közé taksálják egy Uber-részvény értékét. A PayPal Holdings már megegyezett 500 millió dollár értékű részvény felvásárlásáról egy zárt tárgyaláson.