A Google-anyacég Alphabet jöhet ki a legnagyobb nyereséggel abból, hogy az Uber a tőzsdére megy – derül ki a kibocsátási prospektusból.
Az Alphabet az Uber egyik részvényese, 5,2 százalékos csomagja 5 milliárd dollárt érhet, ha a remélt 100 milliárd dolláros piaci tőkeérték összejön a tervezett 10 milliárd dolláros részvénykibocsátással.
Az IPO-prospektusból az is kiderül, hogy a világ vezető fuvarmegosztó cége az elmúlt években százmilliókat fizetett az Alphabetnek reklám-, infrastrukturális és térképes szolgáltatásokért.
Annak ellenére, hogy egy ideje már önti a pénzt a saját térképprojektjébe, az Uber még mindig igencsak függ a Google Mapstől. 2016 és 2018 között körülbelül 58 millió dollárt fizetett a Google-nek a térképhasználatért, és azt állítja, hogy ez „a működéshez kritikus fontosságú”.
„Nem hiszünk abban, hogy létezne alternatív térképszolgáltatás, amely globálisan használható, az összes piacon, ahol jelen vagyunk” – írja a cég.
Két év alatt 631 millió dollárt fizetett az Uber az Alphabetnek marketingért és reklámért, 70 milliót infrastruktúrahasználatért és további 1 milliót „kapcsolódó szolgáltatásokért”.
Több mint félmilliárd reklámért nem kevés az Uber esetében, amely 2018-ban 1,8 milliárdos veszteséget produkált, de csepp a tengerben a Google 32 milliárd dolláros negyedéves reklámbevételét tekintve. A Google is fizetett valamennyit az Ubernek promóció kapcsán: 2017 januárja óta több mint 3 millió dollárt költött arra, hogy az Uber a mobilalkalmazásán reklámozza a Google Payt, a Google mobilpénztárcás alkalmazását.
Az Alphabet, pontosabban annak befektetési részlege, a GV 2013-ban 250 millió dollárt fektetett az Uberbe, és a Google vezető jogásza, David Drummond be is ült a cég igazgatóságába. A két cég kapcsolata aztán feszült lett, miután elkezdtek versenyezni az önvezető technológia kapcsán, és Drummond le is mondott posztjáról 2016-ban. Egy évvel később az Alphabet önvezetőautó-cége, a Waymo beperelte az Ubert, azzal vádolva a céget, hogy bizalmas információkat lopott tőle. A per meglepetéssel zárult 2018 februárjában: a Waymo 245 millió dollár értékű részvényt kapott az Uberből.
Az Alphabet neve többször is felbukkan az Uber prospektusának kockázatokról szóló részében. A térképes példa mellett az Uber azt is megemlíti, hogy mennyire függ a Google Play-től és az Apple App Store-jától is, és aggódását fejezte ki amiatt, hogy nem tudja garantálni, hogy a két cég nem kezd el díjat felszámolni neki az alkalmazása letöltései után.
Mindeközben pedig az Alphabetnek részesedése van az Uber egyik fő versenytársában, a Lyftben is.