Évekkel ezelőtt felhívott telefonon egy gyógyászati segédeszközökkel foglalkozó cég vezetője, és megkérdezte, hogy elmennék-e tréninget tartani a csapatának. A beszélgetésben nem is a kérdés, hanem az indoklás volt érdekes. „Hallottalak előadni ‒ mondta a vezető ‒, és a történeted első mondatánál eldöntöttem, hogy retorikát fogunk tanulni.” Így vette kezdetét egy hosszú hónapokon át tartó izgalmas munka a szóban forgó cégnél.
Meghatározó visszajelzés volt ez számomra arról, hogy
a magával ragadó, emlékezetes történet az első mondattal kezdődik.
És ez nemcsak a bevezetésben, hanem az előadás minden pontján így kell hogy legyen.
-
A történeted első mondata is érték!
Az első mondatban tehát
-
ne kérj felhatalmazást („Engedjék meg, hogy elmeséljek…”),
-
ne szabadkozz („Ha megengedik, elmesélek…”),
-
és ne mondd, hogy történetet fogsz mesélni („Ehhez kapcsolódóan elmesélek egy…”).
Az első mondat, a történet egészével együtt: érték. Kezeld akként!
-
Késleltess!
A késleltetés azt jelenti, hogy valamit, amiről a megszokás azt diktálja, hogy a történet elején mondjunk el, a végére hagyunk. Az alábbi történet például a név késleltetésével lesz emlékezetes:
Sok évvel ezelőtt Detroit egyik iskolájának valamelyik osztálytermében egy egér szaladt végig a padlón, majd eltűnt. A tanítónő, Mrs. Beneduci megkérte egyik tanítványát, Stevie Morse-t, hogy segítsen neki megkeresni az egeret, noha a fiú vak volt. A tanítónő nagyra értékelte a gyermek különleges képességét, vagyis kifinomult hallását, amely a látását kompenzálta. A fiú életében ez volt az első alkalom, amikor valaki megfelelően fejezte ki csodálatát egyedi tulajdonságáért.
A gyerekek elhallgattak, olyan csönd támadt az osztályban, hogy még a hópelyhek hullását is hallani lehetett volna, miközben Stevie fülelt. Végül az egyik szemetes kosár irányába mutatott, ahol Mrs. Beneduci meg is találta a kis rágcsálót.
Stevie Morse néhány évvel később megváltoztatta a nevét, Little Stevie Wonderre, kifejezve azt, hogy a tanítónő elismerése fordulópontot jelentett az életében. Stevie Wonder huszonöt Grammy-díjat és egy Oscart nyert azóta, az eladási listákon pedig a legjobb tíz előadó között fej-fej mellett szerepel a Beatlesszel és Elvis Presleyvel.
Az emlékezetes késleltetés idő- és arányérzéken alapul:
A késleltetés hosszánál érdemes figyelembe venni a történetben rejlő lehetőségeket, és legfőképpen: a teljes előadás hosszát.
-
Használj érzelmileg és hangulatilag erős szavakat!
Ne kijelents, hanem érzékeltess!
Vegyük például a „János bácsi átmegy a szobán” mondatot. Az „átmegy” ige annyira általános és semmitmondó, hogy a hallgatóság észre sem fogja venni, nem hogy megjegyezze! Helyette válassz az ezernyi plasztikus kifejezésből: áttipeg, átbiceg, átcsoszog, átbotorkál, átkúszik, átkecmereg, átvánszorog, átesik, átvonaglik, átlibben, átsüvít, átvágtat, átcsattog, átlopódzik, átoson, átdülöngél, átverekszi magát stb.
A pszichológusok szerint az ilyen érzelmi-hangulati töltetű szavak „vaku emlékekként” működnek: „felvillannak és megvilágítják a teljes eseményt.” Azaz a hallgatóságnak elég megjegyeznie egyetlen egy ilyen szót, és annak alapján fel tudja idézni a teljes történetet.
Györffy Kinga
előadástechnikai, storytelling tanácsadó
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.