Brutális profitszámokat mutatott fel a közösségi oldal az utóbbi negyedévből, lesz mit mesterséges intelligenciába ölni.
Az elemzői várakozásokra is rávert a Facebook a tegnap publikált negyedéves jelentésével, brutális, amit Zuckerbergék a tavalyi év utolsó 3 hónapjában műveltek. A cég bevételei 51%-kal növekedtek a december 31-ével záródó tavalyi utolsó negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. Számszerűsítve 8,81 milliárd dollár folyt be a kasszába – a Yahoo Finance által megkérdezett elemzők is csak 8,5 milliárdot vártak előzetesen.
A bevételi adat természetesen rekord, egymást követő hetedik negyedévben tudott felmutatni növekedést a vállalat, és ehhez kellett a videós reklámokból befolyó bevétel is, amiben már benne vannak az Instagramon futó hirdetések is. Noha a tőzsdei bevezetéskor joggal kritizálták azzal a Facebookot, hogy lemaradt az okostelefon-piac robbanásáról, szépen behozták a hátrányt.
A rekordbevétel 84%-a ugyanis mobil platformról csordogált, azaz inkább ömlött be a vállalathoz. Egy éve ez az arány 80% volt.
Az eMarketer várakozása szerint a Facebook bevétele idén elérheti a 33,76 milliárd dollárt, ezzel a Google után a második legnagyobb hirdetési platform lesz. Idén minden egyes felhasználó 18,25 dollárnyi bevételt generál majd Mark Zuckerberg cégének.
A bevételek rekord magasan, de mennyi ebből a profit? Az utolsó negyedévben 3,57 milliárd dollárnyi profittal zárt a Facebook, ami 128%-os növekedést jelent tavaly ilyenkorhoz képest.
“A vállalkozások egyre inkább a mobil platform felé fordulnak, a Facebook mellett az Instagramot is használják. Ez magyarázza a mostani növekedést is részben, és a jövőbeni lehetőségeket is” – mondta az amerikai Forbesnak Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezetője.
A rekord úgy jött össze, hogy a novemberi amerikai elnökválasztás miatt az oldalt rengetegen támadták, felróva Mark Zuckerbergnek, hogy a cég semmit sem tett az álhírek ellen, ez pedig befolyásolta a szavazás végeredményét. Zuckerberg először azzal védekezett, hogy a Facebook csak platform, nem médiacég, azóta azonban belátták, valamit lépniük kell. A Poynter nevű partnerükkel együtt dolgoznak ezentúl a hírek ellenőrzésén.
A Facebook havi 4 millió aktív hirdetőt szolgált ki tavaly é végén, 2015 végén ez a szám 2,5 millió volt. Az RBC & Ad Age felmérése szerint a hirdetők 60%-a mondta azt tavaly ősszel, hogy az elmúlt 6 hónapban javult a hirdetési hatékonyságuk a Facebookon, szemben a Google 42%-ával és a Twitter 25%-ával.
Ami videó, azt a Facebook magának akarja
A mobil után a videót is akarja a Facebook, ezt hívja Mark Zuckerberg “video first” stratégiának, továbbra is az élő videókra és a 360%-os felvételekre koncentrálnak. Ezzel húznák be a legfiatalabb korosztályokat a Snapchat elől. Az eredetileg 10 másodperc után eltűnő képek küldésére kialakított app tőzsdére készül, 18-25 milliárdos IPO jöhet, ami elképesztő ahhoz képest, hogy 4 éve az alapító Evan Spiegelt mindenki őrültnek nevezte, amikor visszautasította Zuckerberg 3 milliárdos ajánlatát. Ahol lehet, megy is a Snapchat után a Facebook és az Instagram is – a Stories nevű újdonságot a Snap hozta be a piacra például, a Facebook azonban nem hagyna nekik sokat teret, így ők is bevezették.
A kisvállalatok hatalmas piacot jelentenek a Facebooknak, ahogy elérhetővé tették számukra az olcsó és jól célozható hirdetéseket, most úgy akarják lejjebb vinni a videós kontentgyártás belépési küszöbét is. A látványos, például 360 fokos videók forgatásához mostantól nem kell nagy stáb, trükkcsapat vagy drága szoftver – a Facebookon keresztül rengeteg új vállalkozás jelenhet meg ezen a piacon is.
Éves alapon 17 százalékkal nőtt a havonta aktív felhasználók száma elérve a 1,86 milliárdot.
Naponta 1,23 milliárd ember aktív a legnagyobb közösségi oldalon (ez a szám 18 százalékkal nőtt). Vegyük még ide, hogy a Facebook által felvásárolt üzenetküldő appok, a WhatsApp és a Messenger is elér több mint 1 milliárd aktív felhasználót, és az Instagram számai is nagyot nőttek tavaly, 600 millió havi aktív júzere van a fotómegosztó oldalnak.
A Facebook árfolyama az elmúlt egy évben. Forrás: Bloomberg
A héten egy videókonferencián Zuckerberg arról beszélt, a mesterséges intelligencia (AI) lesz a következő kulcsterület, amibe sok pénzt ölnek majd és nemcsak azért, hogy a júzereket személyre szabott kontenttel lássák el, hanem azért is, mert megelőzőleg akarják kiszűrni az erőszakos vagy nem megfelelő tartalmakat, felhasználókat.
“A legjobb dolog, amit létrehozhatunk, egy olyan mesterséges intelligencia-rendszer, ami megnézi a videókat és megérti, ha az valami miatt problémás és meg sem mutatja a felhasználóknak az ilyen tartalmat” – mondta Zuckerberg.
“A missziónk, hogy a világ egy részeit kapcsolatba hozzuk egymással, fontosabb, mint valaha” – mondta szerdán a Facebook vezér, amit nehezen lehet nem kiszólásnak értelmezni, amikor az amerikai elnök más állampolgárokat tilt ki éppen az Államokból.
A negyedéves jelentés a vártánál minden tekintetben jobb lett, mint azt az elemzők mondták, a szerdai záróárfolyam emelkedett 3 százalékot, idén a Facebook-papírok 16%-ot emelkedtek eddig.