Április 15-én Barcelonában, Londonban és Budapesten egyszerre indul élesben a Like Locals nevű turisztikai app, Constantinos Los és Csányi Gabriella vállalkozása. Igen, azé a Csányi Gabrielláé.
Addig nem startup a startup, amíg nem tudja elmondani egy mondatban az üzleti koncepció lényegét. A Like Locals esetében ez így hangzik: „Ingyenes városi sétaútvonalakat kínálunk a helyiektől, akik a legjobban ismerik a várost.”
A tételmondat egyébként egyelőre angolul van meg, Csányi Gabi is így hadarja el nekem egy pesti belvárosi kávézóban nagyjából két héttel az indulás előtt – „we offer free self-guided walking tours created by those who know the city best, the locals” –, hiszen maga a szolgáltatás is külföldieket céloz. Turistákat, akik például Budapestet szeretnék felfedezni, és mélyebben megismerni a helyiek tippjei alapján.
Az, hogy Gabi ezen dolgozik egy ideje, tudható. 2018 januárjában a Forbes címlapsztorijában az OTP-vezér, milliárdos Csányi Sándor három legnagyobb gyerekéről írtunk portrét, már akkor kiderült, hogy a London School of Economics-en (LSE) megismert néhány csoporttársával Gabi startupot épít.
A 2018. januári Forbes címlapsztorija.
A Like Locals koncepciója akkor az volt, hogy az éppen egy városban lévő turistákat és helyieket kösse össze, de nem elsősorban a közvetlen fizikai közelség, hanem az érdeklődési kör alapján. Olyan külföldieknek szánták, akik a helyiek szemével akarnak egy más kultúrát felfedezni, és olyan helyieknek, akik erre nyitottak, és szívesen megmutatják, hol és hogyan élnek, hova járnak szórakozni, kávézni, sportolni, vagy bármi mást csinálni.
Az akkori tervek szerint az app lelke a személyes profilok kialakításában, az algoritmusban, a mögöttes döntéselméleti modellben rejlett, és talán leginkább a Tinderhez lehetett hasonlítani: szofisztikált profilírozással, ügyes kérdésekkel, az ellentmondások kiszűrésével tapintsa ki a karaktereket, és hozza össze a hasonló érdeklődésű, hasonló profilú külföldieket és helyieket.
Jöttek a könyvnyi footprintek
Mostanra a modell és a csapat is kicsit átalakult. Kezdetben hárman dolgoztak az üzleti és technológiai fejlesztésen, mára ketten – Gabi mellett Constantinos Los – maradtak tulajdonosként, és van még két munkatársuk, Ijaz Khan és Brazay Laura, akik sales és marketing feladatokat visznek. Az első hónapok, az első egy évnyi intenzív tesztelés, fejlesztés, startup-versenyek, befektetői puhatolózások során kiderült, hogy harmadik alapítótársuk kevesebb időt, energiát és pénzt tudott vagy akart a projektre szánni, az eddig befektetett 200 ezer eurót (durván 64 millió forintot) is végül Gabi és Constantinos dobták össze. „Igen, a rám eső részben apu segített” – mondja Gabi.
A tesztelések, felhasználói, piaci visszajelzések alapján menet közben a fejlesztés iránya is változott, amiben semmi meglepő: nagyon sok kezdeti fázisban lévő vállalkozásnál meg szokott történni.
„Kiderült ugyanis, hogy az eredeti modell túl nagy elköteleződést igényelt volna a helyiektől, viszont rengeteg személyes programajánlót kaptunk, komplett könyvnyi javaslatokat, hogy ki, mit, miért ajánlana a saját városában”
– mondja Gabi. Így aztán más irányt vett a Like Locals: ingyenes túrákat, városi sétákat, konkrét útvonalakat kezdtek begyűjteni, amiből mostanra különböző kategóriák mentén strukturált, könnyen bejárható, máshol nem elérhető útvoanalakat állítottak össze. Közben igyekeztek a személyességet is megtartani: minden footprintnél (így nevezik az útvonalakat) ott van az ajánló profilja, egy rövid bemutatkozás, ami önmagában kedvcsinálóként szolgál.
Londonban, Barcelonában és Budapesten első körben 30-30 footprint lesz elérhető – rövidebb, hosszabb séták egyértelmű időtartam jelöléssel, ajánlással, hogy mikor ideális végigjárni azokat, minden esetben minimum öt „lépéssel”, vagyis látnivalóval, megállóval. A séták különböző kategóriák szerint kereshetők, vannak, ahol a kulturális, művészeti látnivalók dominálnak, van, amelyik kertekbe, parkokba kalauzol, vagy inkább helyi piacok rejtett zugaiba viszi a látogatót.
„Pesten egyelőre a belvárosban koncentrálódnak a footprintek, de nagyon jók a visszajelzések.
Volt, hogy odamentünk a Wombat’s Hostel elé a Király utcában, odaadtuk az embereknek 1-1 órára az appot, hogy próbálják ki, nagyon imádták”
– mondja Gabi, milyen eszközöket (is) vetnek be, hogy mérjék a felhasználói élményt. Az alkalmazás eleinte biztosan ingyenes lesz, és pillanatnyilag a footprintek szerzői is lelkesedésből, ingyen készítik a sétaötleteiket. A cél most az, hogy minél több felhasználót toborozzanak, nőjön az ismertség, legyen bázis – most kicsit több mint 3000 követőjük van az Instagramon, ami ahhoz képest egyáltalán nem rossz, hogy még el sem indultak. Ennek érdekében az online hirdetések mellett intenzív offline marketingkampányba kezdtek, magyarul szórólapoznak, amerre csak tudnak, hotelekben, hostelekben, airbnb-management cégeknél.
Az üzleti modell még alakul
Hosszabb távon Gabiék is tudják, hogy valamilyen üzleti lábat kell a dolog mögé építeni, ám, hogy ez pontosan, hogy néz majd ki, az még formálódik. Elvileg adná magát, hogy egy idő után megszűnjön az ingyenesség és a footprintekért elkérjenek valamekkora díjat a felhasználóktól, de azért ebben vannak kockázatok, főleg egy olyan piacon, ahol egyébként nagyon sok hasonló – ha nem is pont ilyen – szolgáltatás elérhető.
A B2C mellett tehát inkább gondolkoznak a B2B lehetőségeken, és az április 15-i éles indulást követő első három hónap ennek is a tesztje lesz. Itt a sétautak környékén lévő boltok, üzletek, kávézók, éttermek jöhetnek elsősorban szóba, amennyiben igazolható, hogy a Like Locals révén nagyobb forgalmat generálnak, vagyis felkerülnek a turisták térképére. Kérdés, megér-e ez nekik valamennyit, és ha igen, mekkora előfizetési díjat lehet tőlük elkérni.
„A kulcskérdés az lesz, át tudják-e törni a plafont” – véli Magyar Vilma, aki még az app-korszak előtt, 2005-ben kezdett hasonlóan személyes élményadáson alapuló turisztikai vállalkozásba, és amely budapestUNDERGUIDE néven műfajában a legerősebb hazai szereplővé nőtte ki magát. Szerinte ma nagyon nehéz ezen a piacon átütőt elérni, ugyanis a jó ötlet és a jó kivitelezés az elképesztően erős verseny miatt már kevés. „Nagyon sok hasonló, kisebb szereplő próbál egymás mellett megélni, de igazán nagyot dobni a Tripadvisoron és a Getyourguide-on kívül eddig senkinek sem sikerült.”
Nem véletlen, hogy befektetői körökben is megvan az óvatosság, amit – bár ebben a fázisban még nem gondolkoztak kockázati tőke bevonásán – Gabiék is éreznek a turisztikai szektor egészével kapcsolatban.
„Valóban lehetnek kockázati tőke szempontból fenntartások a turisztikai szektorral kapcsolatban, mivel sok ilyen vállalkozás még mindig készpénzes bevétellel működik, ami megnehezíti az intézményi befektetők számára fontos pénzügyi kontrollt” – ezt már Tánczos Péter, a Euroventures ügyvezetője mondja. Az ország egyik legsikeresebb kockázati tőkealapkezelője szerint a régióban működő kockázati tőke alapok főként a B2C (a fogyasztókat közvetlenül célzó) termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó, kezdő vállalkozásokkal szemben óvatosak. Egy új, globális B2C terméket felépíteni ugyanis nagyon drága, komoly és nagy kockázatú marketingbüdzsét kíván, inkább több tízmilliós, mintsem több millió eurós forrást kíván.
Ugyanakkor jó hír a kis forrással, nagy ambíciókkal és kreativitással rendelkező vállalkozások számára, hogy
kicsi a belépési korlát, és a nagy verseny ellenére viszonylag nyílt a pálya.
„Egy kiváló, újszerű megoldás, jól megválasztott, influens és releváns pilot piaccal és sok szerencsével kis tőkével is nagyot szólhat” – mondja Péter. Szerinte tehát érhető, hogy a Like Locals csapata nem intézményi tőkebevonással indul, hanem először bizonyítani szeretné a szolgáltatás iránti igényt és teszteli a viralitás esélyét. Ráadásul az árbevétel a startupok legolcsóbb finanszírozási formája: nincs kamat, nem kell visszafizetni és nem hígul az alapítók részesedése sem.
„Az pedig mindig tiszteletre méltó, ha valaki inkább belevág és csinálja, nem csak tervezi, vagy beszél róla” – véli Péter, aki az elmúlt húsz-harmincéves befektetői praxisában százával látott már vállalkozási ötleteket.
A Tripadvisor már felfigyelt rájuk
Azzal, hogy az iparág nehéz, Gabi is tisztában van, de szerinte vállalkozásuk nem egy a sok közül, hanem meglehetősen egyedi, és bár még nem léptek a piacra, számos akadályt megugrottak már. „Mivel B2B vonalon mozgunk, és még csak tesztelési fázisban vagyunk, már az is nagy eredménynek számít, hogy van érdeklődés irántunk, és a különböző országokban számos partnerünk is van, akik velünk dolgoznak.
A Tripadvisor top menedzsmentjének egyik tagja is felvette már velünk a kapcsolatot, ami azt jelzi, hogy sikeresen felkeltettük a talán legnagyobb versenytársunk érdeklődését”
– mondja büszkén Gabi. Azt is mérföldkőnek értékeli, hogy bár egy ilyen profilú vállalkozásnál általában nehéz megtalálni és megtartani a helyi közösségekben a megfelelő embereket, már több tíz helyi bennfentes dolgozik velük.
Csinálásban és lelkesedésben Csányi Gabiéknál biztos nincs hiány, a csapat minden tagja ezerrel pörög a vállalkozás sikerre vitelén, és bár fizikailag nem egy irodában, még csak nem is egy városban vannak, minden nap tartják egymással a kapcsolatot, és intenzíven kommunikálnak. Egész nap Google hangoutsszal beszélnek egymással, a két alapító hetente találkozik személyesen, de a csapat többi tagjával is kéthetente, havonta összeülnek a London-Barcelona-Budapest háromszög valamely pontján.
Borítókép: Csányi Gabriella, a Like Locals társalapítója. Fotó: Krasznai Zoltán / Forbes archív