Előrejelzések szerint három éven belül a munkaerő 40 százalékát szabadúszók, egyéni vállalkozók és független tanácsadók teszik majd ki. Keressetek gyorsan egy coworking irodát!
Az elmúlt évtized új munkahelye a coworking iroda. (Az első egyébként 2005-ben nyílt San Francisco-ban, Brad Neuberg nyitotta a Google ex-programozója, “9 to 5” néven.) Míg 2007-ben mindössze 75 közösségi iroda működött világszerte, ma már majdnem 14 ezer. Évente körülbelül 1,2 millió ember (40 százalékuk nő) fordul meg ezeken a helyeken, és nem csak azért, mert van fűtés és wifi. A coworkerek ma már a tudás- és kapcsolatmegosztásra is hajtanak. Egy, a coworkerek körében végzett felmérés szerint a használók csupán 57 százaléka tekinti fontosnak az iroda nyújtotta infrastruktúrát, míg az interakció lehetőségét 74 százalékuk, a közösséget 72 százalékuk jelölte meg. Miért döntenek tehát úgy a szabadúszók, hogy kávézó vagy lakás helyett közösségi irodában dolgozzanak? Azért, hogy egy térben legyenek hozzájuk hasonló gondolkodású emberekkel, akik ugyanazokkal a problémákkal néznek szembe, mint ők. Emellett az irodákban történő találkozások lehetőséget teremtenek a random felfedezésekre, az új ötletek születésére is. A legjobb ötletek pedig a konyhában vagy informális találkozások közben születnek, ezért fontos, hogy a közösségi irodákban legyen olyan hely, ahol a tagok spontán találkozhatnak, beszélgethetnek.
Forrás: Deskmag, Global Coworking Survey, Carsten Foertsch
Az együttműködésre ösztönző közösségi terek a társadalom új igényeit is leképezik, és a tapasztalatok szerint különösen segítik a fiatalok elindulását a munka világában. Magyarországon közel hatvan iroda működik, 60 százaléka Budapesten. A Loffice egyike volt a magyar coworking mozgalom elindítóinak. Vezetője, Klementz Kata a Forbes.hu-nak elmondta, a héten kétnapos konferenciát tartottak Magyarországon, hogy a coworking munkaformát népszerűsítsék.
Egy tanulmányt, egy kézikönyvet és egy oktatási modult tettek össze az Erasmus+ European Coworking Network projekt tagjaival (7 szervezet, 5 országból), melynek célja volt a coworking koncepció megismertetésén túl, hogy több fiatalt ösztönözzünk arra, hogy merjen vállalkozni. A cél a vállalkozói szellemiség kifejlesztése a fiatalok körében.
Forrás: Deskmag, Global Coworking Survey, Carsten Foertsch