A múlt héten robbant a hír: a Sziget Kft. 70%-át a magyar tulajdonosok eladták egy amerikai befektetési alapnak. De vajon mennyit érhet most a Sziget?
Legutoljára 2007-ben adott ki arról közleményt a Sziget, hogy a céget eladták, a vevő akkor a szórakoztatóipari portfóliót építő magyar tőzsdei cég, az Econet.hu volt (pontosabban annak leányvállalata, az Est Media Group). Az akkori vételár a felek közlése szerint 4,95 milliárd forint volt, egészen pontosan a többlépcsős eladási folyamat végén, ha minden a terv szerint alakul, ennyit kellett volna az Econetnek fizetnie Gerendaiéknak. A Sziget a 2007-es évben 3,4 milliárdos forgalom mellett 204 milliós EBITDA-t tudott felmutatni (adózott eredménye 92,9 millió forint volt). Ez 20 feletti EBITDA-szorzót jelentett volna, ami meglepően magas lenne most is, amikor a gazdaság 2% felett nő. Itt nem a 2007-es, hanem a 2012-re várt EBITDA-t érdemes nézni, hiszen ekkor zárult volna a tranzakció. Az Econet akkori közlése szerint az elvárt eredmény 600 millió forint felett lett volna (ezt a későbbi szerződésekben aztán módosították, jellemzően felfele, végül kitolva ezzel a szerződés teljesítését is). Így azt mondhatjuk, 2007-ben 7-8-as szorzó lehetett a reális.
Üzleti titok
A cégek értékét a magyar Forbes – az amerikai anyalap módszertanát átvéve – EBITDA alapon becsüli, és noha ez nem egy hivatalos mutatószám, arra kiválóan megfelel, hogy megmutassa egy cég pénztermelő-képességét. A mutató a cégértékelésben széles körben elfogadott (leginkább amúgy termelőcégek esetében működik jól).
Egyelőre nem áll rendelkezésünkre friss adat arról, hogy a Sziget Kft. hogyan is zárta a tavalyi pénzügyi évét, amely az eladásnál az értékelés alapja lehetett (a cég a Forbes.hu kérésére nem adott ki előzetes adatot). Így az előző évi növekedés alapján adtunk egy becslést az EBITDA-ra és ez alapján számoltunk. A kalkulációnkat megosztottuk vállalatértékelési szakemberekkel.
Ezek alapján a Forbes becslése szerint a Sziget értéke 12,1 milliárd forint körül lehet jelenleg. Vagyis a megmaradó magyar menedzsment által eladott 70%-nyi tulajdonrész 8,5 milliárdot érhet.
Ez hangsúlyozottan a Forbes becslése – az érintettek ugyanis üzleti titokként kezelik a vételárat, arról nem nyilatkoznak.
Az EBIDTA szorzó meghatározásánál figyelembe vettük, hogy a 70%-os tulajdonszerzés mellett a Sziget alapítói meg tudták tartani a menedzsmentjogokat. Ez komoly fegyverténynek tűnt már elsőre is. Ahogy múlt héten is írtuk, információink szerint ez fontos feltétel volt Gerendaiék részéről. Ebből arra következtetünk, hogy a Providence Equity valóban nagyon akarta az üzletet, miközben a Sziget tulajdonosain nem volt nyomás az eladásra. A Sziget ráadásul nagyon erős márka, és nemcsak a magyar piacon – ez is feljebb nyomja az értékét. A Forbes által megkérdezett Concorde MB Partners (CMBP) szakemberei szerint reális lehet a 12-es EBITDA szorzó ennél az ügyletnél.
Fülöp Zoltán, Lobenwein Norbert, Gerendai Károly és Takács Gábor – 30% és a menedzsmentjogok a kezükben maradtak
Komoly fegyvertény
Egyetlen érv gyengíthette a Sziget tárgyalási pozícióit: a felemás nemzetközi terjeszkedés, tartósan sehol sem vetették meg a lábukat eddig. Gerendai tavaly nyáron a Forbes címlapinterjújában azt mondta erről, volt ahol belpolitikai fejlemények miatt nem jött össze az üzlet vagy annak folytatása (Törökország, Kijev – utóbbi helyszínen épp akkor tört ki a polgárháború), és volt, ahol “eltökölték” a piacra lépést (Horvátország), míg a nagyon árérzékeny román piacon nehéz lett volna profitot termelni. A befektető ugyanakkor Gerendaiék kezében hagyta az irányítást, sőt. A Providence egy globális fesztivál-portfólió kialakítását kezdte meg a Sziget többségi részének megszerzésével, a nemzetközi terjeszkedésben a magyar menedzsmentnek komoly szerepe lesz. Noha igaz, a Sziget külföldi terjeszkedése nem sikertörténet, azt is látni kell, hogy a régióból senki sem tudott ekkora méretet elérni. Ráadásul a Sziget rengeteg olyan innovációt is bevezetett az elmúlt években (gondoljunk csak a kártyás fizetésre), ami szintén fontos lehet, ha a Providence újabb fesztiválokat vásárol meg.
Ez a Forbes első, gyorsbecslése a tranzakció kapcsán. A Sziget Kft.-nek május végéig kell leadnia a tavalyi beszámolóját, ezután frissítjük majd a mostani becslésünket is, hiszen akkor már nyilvános lesz, milyen EBIDTA-val zárta a tavalyi évet a piacvezető fesztiválszervező.
A borítóképet és a fotót készítette: The Orbital Strangers Project