Kaliforniában idén már vezető nélküli autók is részt vehetnek a közlekedésben, és egyes várakozások szerint nem telik bele 3-4 év, és az Európai Unió útjain is megjelennek az önvezető járművek. Ma még szinte elképzelhetetlen változások küszöbén állunk, amelyek az élet legkülönbözőbb területeire is alapvető hatásai lesznek. Az alábbi rövid elemzésben főként szakterületem, a biztosítási piac várható változásainak bemutatására vállalkozom.
Abban a pillanatban, hogy tömegessé válnak az utakon a valóban önvezető, tehát folyamatos emberi felügyeletet sem igénylő autók, a mai értelemben vett autóbiztosítási piac megszűnik létezni. Egy-egy bekövetkező baleset esetén ugyanis alapvetően más jellegű felelősségről kell beszélnünk: az autógyártók felelőssége kerül majd előtérbe, és erre a termékfelelősség jellegű biztosítások nyújthatnak megoldást. Eközben nem csupán a tulajdonos, üzembentartó és a vezető felelőssége válik értelmezhetetlenné, hanem akár az illető beazonosíthatósága is, mivel jó eséllyel széles körben elterjed majd a járművek közösségi megosztáson alapuló használata (már Magyarországon is van olyan cég, amely ingyen autómegosztót indított a dolgozóknak – a szerk) .
Visszatérve a termékfelelősség kérdésére: arra lehet számítani, hogy ezek a biztosítások az alacsonyabb balesetszám miatt lényegesen kisebb piaci potenciált fognak képviselni, mint a mai gépjármű-felelősségbiztosítások. Ráadásul a kockázatok jellege is nagymértékben változni fog:
amellett, hogy sok kisebb baleset helyett kevés nagyobbra lehet majd számítani, új típusú kockázatok is megjelennek.
Ilyen például a kiberkockázat: az egymással, környezetükkel és okos eszközeinkkel kommunikáló önvezető járművek a jövőben akár számítógépes terrorakció eszközeivé is válhatnak – ennek kezelése, a kockázat minimalizálása az egyik fontos feladata a fejlesztéseknek és a már futó teszteknek is.
Bár már gyakorlatilag küszöbön áll, a teljesen önvezető autók megjelenéséig még rengeteg akadályt kell legyűrni. A jelenlegi jogszabályi környezet nem teszi lehetővé a vezető nélküli közlekedést. Az autonóm autók adatforgalmához 5G internet technológiára van szükség, ami ma még csak korlátozottan áll rendelkezésre. Egyelőre nem dőltek el olyan etikai kérdések sem, hogy egy elkerülhetetlen baleset esetére milyen döntéseket kell a rendszerekbe programozni.
Rettentő dilemma, hogy például a szoftver inkább két nyugdíjas nénit vagy egy kisiskolást próbáljon megmenteni. Ugyanakkor ezeket a döntéseket már a bevezetés előtt mindenképpen meg kell hozni.
Nem utolsó sorban pedig ki kell találni azt is, hogy milyen lépéseken keresztül jussunk el a teljesen önvezető autók tömeges elterjedéséig.
Egyes vélemények szerint az lesz a legveszélyesebb szakasz, amikor már jelen vannak a teljesen önvezető autók, de még megvan a lehetőség arra, hogy az ember vegye át az irányítást. Ezen érvelés szerint a vezető által hirtelen átvett, vagy neki hirtelen átadott felelősség (például váratlan meghibásodás miatt) olyan helyzetet teremthet, ami a jelenleg használt autókénál sokkal nagyobb és gyakoribb balesetek kockázatát hordozza magában. Ezért ezt a fázist lehetőség szerint akár ki is kellene hagyni.
Akárhogyan is alakul, az biztos, hogy hosszabb-rövidebb ideig egymás mellett működnek majd az ember, illetve a robot által vezetett autók.
Az átmeneti helyzetet valószínűleg úgy lehet a legjobban kezelni, hogy ezt az időszakot a lehető legrövidebbre veszik.
Ebből következően, amikor minden feltétel adott lesz a tömeges elterjedéshez, várhatóan gyorsan, akár robbanásszerűen terjednek el az autonóm járművek, amit komoly kormányzati intézkedések is támogathatnak majd.
Bár sok feltétel még nem dőlt el, a biztosítási piac már most komolyan készül a paradigmaváltásra: a teljes mértékben önvezető autókhoz vezető evolúció aktuális állomásaihoz igazítva folyamatosan születnek a tervek a biztosítási szerződések feltételrendszerére, árazására, szerződéskötési és kárrendezési folyamataira vonatkozóan. Egy dolog biztosnak látszik: a biztosítóknak az új közlekedési környezetben is fontos szerepük lesz.
Almássy Gabriella,
az UNION Biztosító nem-életbiztosításokért felelős igazgatósági tagja
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.
A magyar AImotive 38 millió dolláros befektetést kapott, az önvezető autókhoz technológiát fejleztő startup vezetői a befektetés bejelentése után először a Forbes újságíróival ültek le, exkluzív részleteket osztottak meg az üzletről és a terveikről. A teljes interjú a februári lapszámban, egy rövid részlet ITT.
Borítókép: Denys Nevozhai / Unsplash