rövid hír

Durvább a közlekedési szennyezés, mint eddig hittük – Magyarországon 13 ezren halnak meg évente

Forbes
2021. szeptember 23. 3 perc olvasás

A Greenpeace az európai autómentes nap alkalmából több ezer, keresztet ábrázoló graffitivel hívta fel a figyelmet Budapest forgalmas csomópontjain arra, hogy tragikusan sokan halnak meg évente hazánkban a kritikus légszennyezettség következtében. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) pedig jelentős mértékben csökkentette a légszennyező anyagokra vonatkozó irányértékeit a helyzet súlyosságára tekintettel. 

A forbes.hu-nak eljuttatott közleményében a Greenpeace Magyarország azt írta, Magyarországon évente több mint 13 ezren halnak meg idő előtt légszennyezés miatt. 

Az Egészségügyi Világszervezet szintén 2021. szeptember 22-én mutatta be a legfrissebb tudományos ismeretekre alapuló, új egészségügyi irányadó értékeit a különböző légszennyező anyagokra. A WHO utoljára 15 évvel ezelőtt jelölt ki erre vonatkozó értékeket.

Magyarország több településén azonban már a korábbi irányértékeket is többször túlléptük az utóbbi években,

írta a Greenpeace. Az új WHO-jelentésben a világszervezet sokkal szigorúbb értékeket javasol több légszennyező anyagra, a levegőben lévő apró részecskék (PM2.5) éves célértékét 10-ről 5 mikrogramm/m3-re csökkentette, eközben a magyar és uniós határérték 25 mikrogramm/m3.  A levegő nitrogén-dioxid szennyezettségére pedig a jelenlegi éves 40 helyett 10 mikrogramm/m3 értéket jelölt ki. Az utolsó rendelkezésre álló, 2019-es évről szóló hazai jelentés szerint minden vizsgált magyar településen ezek az éves értékek jóval magasabbak, mint a most javasolt irányértékek. A jelentéssel az Egészségügyi Világszervezet egyben azt is alátámasztja, hogy

a városi környezetben döntően dízeljárművekből származó nitrogén-dioxid sokkal nagyobb kockázatot jelent, mint azt korábban becsülték.

A légszennyezés sok metropoliszban súlyos probléma. Forrás: Creative Commons

Greenpeace: évtizedek óta senki nem lép fel érdemben 

„Az autómentes napon arra hívjuk fel a döntéshozók figyelmét, hogy radikális változásokra van szükség a közlekedéssel kapcsolatos szemléletben. A WHO új irányértékei megmutatták, hogy a közlekedési szennyezés sokkal kritikusabb, mint azt korábban hittük. A klímaválság miatt 2028 után nem szabadna belső égésű motoros járműveket forgalmazni és 2035-ig az utakról is el kell, hogy tűnjenek. A tisztább, élhetőbb városok érdekében a tömegközlekedés fejlesztésével és a szennyező járművek kiszorításával párhuzamosan a köztereket vissza kell adni az embereknek, nem foglalhatják el az autók a városaink legértékesebb területeit.” – mondta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország légszennyezési szakértője.

A Greenpeace felháborítónak tartja, hogy mind az ország döntéshozói, mind a városvezetők

évtizedek óta nem lépnek fel érdemében  a magyarok millióinak életminőségét károsító légszennyezés ellen. 

A részecskeszennyezés mellett a nitrogén-dioxid éves határérték-túllépés miatt is kötelezettségszegési eljárás van folyamatban Magyarország ellen, melynek a vége hasonló ítélet lehet, amennyiben a kormány nem lép fel a nitrogén-dioxid-szennyezettség ellen.

Borítókép forrás: Greenpeace // Járdány Bence