Fürjes Balázs, a Budapest és fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár csütörtökön Facebook-posztban jelentette be annak a tizenkét építészirodának, konzorciumnak a nevét, amelyek tovább jutottak a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt tervpályázat második fordulójába. A szakma krémje felbukkan.
Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya, a Nyugati-felüljáró. A belváros szívében – a vágányok és az állomás föld alá helyezése miatt – 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadul fel használatra!
A helyén egy új városrész születik: középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig – írja Fürjes a posztban.
Kik a továbbjutók?
Az első fordulóban harminchat tervezőcsoport adott le anyagot, közülük a következőknek van lehetősége a tervezésre:
1, Benthem Crouwel Architects (Hollandia)
A holland irodához köthető a Rotterdam Centraal pályaudvar, valamint a Hágai pályaudvar. Nemrég Brnoban nyertek nemzetközi tervpályázaton, ők tervezik a cseh nagyváros új főpályaudvarát.
2, Grimshaw Architects (Nagy-Britannia)
Általuk újult meg a London Bridge pályaudvar, ami évente 90 millió utast szolgál ki. Az iroda munkáját dicséri Melbourne, New York, Los Angeles, Amszterdam, Doha számos új állomása, és tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain is.
3, Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia)+ Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország)
A Finta József nevével fémjelzett építészcsapat már több évtizede aktív tervezői Budapestnek, nekik köszönhető a Westend City Center, nemrég a Hungexpo, de ők a magyar társépítészei az épülő Mol-toronynak is. A világhírű Zaha Hadid iroda keze alól került ki a balti államokat összekötő Rail Baltica több nagy vasútállomása, a prágai Masaryk pályaudvar fejlesztése és számos nagy, nemzetközi repülőtér is. A Buro Happold a világ egyik vezető mérnökcége: az új budapesti Galvani híd és a Közlekedési Múzeum tervezésén is dolgozik.
ZAHA HADID ARCHITECTS ÉPÍTÉSZIRODA – Vilniusi központi pályaudvar, Litvánia, Vilnius Forrás: www.zaha-hadid.com
4, Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia)
A Sweco munkája Malmö központi pályaudvarának bővítése, az ide épített új vasúti alagút révén naponta 46 ezer ember használja ezt az állomást. Az alagúthoz új felvételi épület is készült, és az egész környék átépült. A holland Gateways az amszterdami észak–déli metróvonal mentén tervezett lakó- és irodaépületet, közreműködött az új állomások kiépítésében.
5, AREP Group Architectes (Franciaország)
Terveik alapján újult meg számos nagy francia vasútállomás: a 19. századi párizsi Gare de Lyon, amely napi 670 ezer utast szolgál ki. A munka végére egy többszintes, teljesen akadálymentes, kényelmes vasútállomás jött létre. Számos francia, olasz, kínai pályaudvar is a munkájukat dicséri.
6, Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia)
Eddig 16 ezer tervezővel és szakértővel dolgozott együtt nagy vasúti pályaudvarok megújításán és ikonikus épületek tervezésén. Nekik köszönhető az Operaház felépítése Sydneyben, és a londoni St. Pancras állomás megújítása is.
7, Plant – Atelier Peterkis (Magyarország)+ Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia)
A Kis Péter nevével fémjelzett magyar Plant iroda itthon számos építészeti munkáról ismert. Míg a brit Hawkins Brown több vasúti állomást tervezett, például a Crossrail új állomását Londonban, a Tottenham Court Roadnál.
Világhírű amerikai építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot, íme a tervek
8, Albert Wimmer (Ausztria)
Egyik legjelentősebb munkájuk az új bécsi, átmenő főpályaudvar, amely naponta 145 ezer utast fogad. Egy összetett fejlesztés: bevásárlóközpont és parkolóház is kapcsolódik hozzá. Az iroda a pályaudvar környezetét is rendezte, barnamezős területen jelentős ingatlanfejlesztést valósított meg.
9, KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország)
A magyar M-Teampannonnak köszönhető több hazai egyetem, oktatási és lakóépület tervezése. A XII. kerületben MOM Park lakóépületegyüttes és a MOM kulturális központ. Más külföldi irodák partnereként részt vettek a rövidesen megnyíló Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum új budapesti főépületének tervezésében. A japán Kengo Kuma tervezte a naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa Gateway állomást, de Párizs egyik ikonikus új állomásán is dolgoznak.
KENGO KUMA & ASSOCIATES ÉPÍTÉSZIRODA – Takanawa állomás, Japán, Tokió Forrás: https://kkaa.co.jp/
10, John McAslan + Partners (Nagy-Britannia)
A brit iroda legjelentősebb munkája a King’s Cross pályaudvar Londonban, ahol naponta 150 ezer utas fordul meg, a történelmi csarnok és a köztér integrációja a Nyugati számára is jó példa lehet. Sydney új főpályaudvarán is dolgoznak, mely szintén a régi és az integráns egységét alkotja.
11, Foster + Partners (Nagy-Britannia)
Ők tervezték a szaúdi Haramain nagysebességű vasút nemrég megépült új állomásait, London gyaloghídját, a Millennium hidat és az Apple márkaboltjait világszerte. Magyar partnerükkel közösen Budapesten a Mol új irodaházát is.
12, Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország)
Nekik köszönhető a svájci SBB Bázel állomás bővítése és megújítása, mindezt úgy végezték el, hogy közben végig zavartalanul működött a vasútforgalom. Számos nagysebességű vasúti pályaudvar tervezésén is dolgoztak, ezek közül a legismertebb Spanyolországban, a Sevilla Santa Justa.
Nagy séta, nagy interjú – Vitézy Dáviddal és Török Andrással a városban a városról
A tervcsomagokat az irodáknak 2022. március elsejéig kell leadniuk, néhány héttel később pedig az eredményhirdetésre is sor kerül majd.
A kiemelt képen a Nyugati pályaudvar látványterve // forrás: Fürjes Balázs Facebook