A YouTube remek lehetőséget nyújt bárki számára, hogy 10 percre híres lehessen az interneten. Öt éve foglalkozom Youtube csatornákkal és számos tiszavirág életű tartalomgyártót láttam elbukni csupán azért, mert nem volt képes a hirtelen jött népszerűségét kamatoztatni. Röviden: nem volt stratégiája.
A YouTube videók készítéséből való megélhetés 5-6 évvel ezelőtt csak egy álom volt hazánkban, de mára Magyarországon havonta több mint 5 millió felhasználó tekint meg videókat a Youtube-on és több tízezer tartalomgyártó verseng a nézők kegyeiért. Ő közülük kerül ki az a 10-15 vezető videós, akik már főállásban készítik videóikat.
Számos kutatás, külföldi trend mutatja, hogy a videós influencerek hosszú távon képesek fenntartani saját maguk iránt az érdeklődést és emiatt a márkák számára is jelentős megjelenési lehetőségeket biztosítanak.
Mitől működik ennyire ez a tartalom?
Televíziós kábelcsatornák irigykedve figyelik egy-egy videós átlagos megtekintéseit és próbálják megfejteni a vloggerek népszerűségének titkát. Az online videózás alapjaiban különbözik a klasszikus televíziós tartalmaktól. A felhasználók úgy érzik magukat a YouTuberek videóinak megtekintése közben, mintha egy szobában ülnének kedvencükkel, kvázi a barátjuk mesélné el egy napját, tanítaná őket, játszana velük. Ez a fajta személyes kapcsolat és a kétirányú kommunikáció lehetősége az, amire egy Y vagy Z generációs fiatalnak szüksége van manapság.
A kulcs tehát az azonosulási lehetőség a videóssal, hiszen ők is ugyan olyan hétköznapi emberek, mint a nézőik.
Nemrégiben jelent meg a Forbes.hu-n a Legbefolyásosabb közösségimédia-arcok listája, amin számos Youtuber is helyet kapott, jól demonstrálva népszerűségüket a celebek, sztárok között is. A TheVR csapata, vagy Szirmai Gergő mára nagyobb tömegeket képes megmozgatni, mint a klasszikus értelemben vett hírességek.
Remek példaként szolgál erre egy tavalyi kampány, amelynek keretében egy népszerű gyorsétterem lánc kérte fel a TheVR csapatát, hogy vegyenek ők is részt egyik jótékonysági akciójukban. Míg más helyszíneken közepes érdeklődést váltottak ki a mainstream média sztárjai, addig a VR esetében több száz rajongó látogatott el a helyszínre és jelentős támogatás gyűlt össze a jótékony célra.
Az üzleti modell
A videósok havi bevételeinek jelentős része a videóikon megjelenő reklámokból származik. Attól, hogy valaki videóit sokan megtekintik, még nem jelenti azt, hogy több százezer forintot keres havonta, hiszen ha a videók nem saját tulajdonai, akkor más számára folynak be a hirdetői bevételek. Azt, hogy egyes országokban bizonyos típusú tartalmakkal mennyit lehet keresni, azt a hirdetői piac árai határozzák meg leginkább. A bevételekre főleg a megtekintési időtartam van hatással, így egy-egy gamer tartalomgyártó jobban keres, mint egy klasszikus vlog vagy szépségápolási videókat készítő videós, hiszen jóval hosszabb időtartalmúak a videói.
Hazánkban ezek a hirdetésből befolyó összegek nem jelentősek, éppen ezért további bevételi lehetőségeket is kihasználnak a Youtuberek. Merchandising, rendezvényeken való szereplések, szponzorációs együttműködések révén tesznek szert extra bevételekre, amelyek egy top videós számára már biztos megélhetést jelentenek. Minden videós médiaértéke különböző, viszont egy-egy szponzorációért akár több százezer forintot is fizetnie kell egy hirdetőnek az elérés függvényében.
A YouTuberek jelentőségének növekedése végett a szponzorációk, termékelhelyezések azok amelyek jelentős bevételi potenciált rejtenek a következő években. Ezek többszörösei lehetnek a termékek értékesítéséből és a fellépésekből származó összegeknek.
A népszerű videósok már saját vállalkozás keretében üzemeltetik csatornájukat és tagjai egyes Youtube Hálózatoknak, ahol technikai, szerzői jogi és szponzorációs téren kapnak hatékony segítséget.
5 dolog, ami a sikeres YouTube csatornához elengedhetetlen
Kitartás – A legfontosabb tényező, rengetegen feladják az első néhány videó sikertelensége után. Számos népszerű Youtuber van, akiket kezdetben csupán néhány száz ember követett akár több mint egy évig. A siker nem jön azonnal, kitartónak kell lenni, hiszen így rengeteg tapasztalat, tudás szerezhető. Íme egy hazai példa, aki hosszú ideje készítette videóit, majd egyszercsak berobbant a köztudatba, és azóta vezeti a feliratkozó toplistákat.
Tartalomstratégia – Kiszámítható, gyakori tartalomgyártás nélkül manapság már nem lehet labdába rúgni. Olyan tematika szükséges, amely akár évekre biztosíthatja a folyamatos videók készítését.
Határozottság – Magabiztos, meggyőző egyéniségeket követnek az emberek.
Minőség – Míg 5 éve belefért, hogyha „csak” a tartalom volt szuper, mára a minőségnek is annak kell lennie. Nagy a verseny, folyamatos fejlesztés szükséges.
Teljes social lefedettség – Igazi social véleményvezérként szinte minden közösségi felületen jelen kell lenni! A holisztikus marketing jelentősen növeli egy videós médiaérték
Mit hoz a jövő?
A közösségi véleményvezérek jelentőségének növekedése végett a következő néhány évben meghatározó szerepe lesz a Youtubereknek a nemzetközi és a hazai piacon egyaránt. Egyre inkább fogják átvenni a jelenlegi klasszikus televíziós sztárok szerepét kifejezetten az Y és az Z generáció esetében és minden bizonnyal sokukkal találkozhatunk majd a saját csatornájukon kívüli felületeken, tartalmakban is. A videósok nagytöbbsége azonban a televízióban való megjelenést kifejezetten kerüli, sokkalta inkább az online térben érzik magukat jobban és itt is képzelik el a jövőjüket.
A Youtube-ban és a tartalomgyártókban rejlő üzleti potenciált egyre többen ismerik fel globálisan és hazánkban is. Számos nagyvállalat fektet be YouTube hálózatokba (Pl.: Disney), vásárol meg vagy indít saját csatornákat. 2017-ben minden bizonnyal folytatódik ez a tendencia, hiszen a jövő véleményvezéreit sokan igyekeznek együtt dolgozni.
Farkas Dániel, a Youtube-sztárok menedzselésével foglakozó Star Network ügynökség divízióvezetője
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.