Üzlet

Világválságot és világháborút is átvészelt amerikai cégeket végez ki a koronavírus

Forbes
2020. július 20. 3 perc olvasás

A Harrell’s ruházati bolt 117 éve áll Burgaw városában ugyanabban a kétemeletes téglaházban, ahol a kezdetektől lehet babacipőt, lovasnyerget és hasonló létfontosságú dolgokat vásárolni. Túlélte a világháborúkat, az 1929-es és a 2008-as világválságokat, de a koronavírust nem sikerült átvészelnie, és ezzel nincs egyedül.

Hollywoodi blockbusterekben is láthattuk, hogy minden divathullámot végigkísért a Harrell család tulajdonában álló üzlet. Vernon Harrellnek júliusban kellett bezárnia a boltot, amit még a dédapja alapított. „Nem én akartam az lenni, aki lehúzza a rolót” mondja a 65 éves tulajdonos, aki 13 éves kora óta dolgozik az üzletben. A régi családi vállalkozások nehéz helyzetéről írt körképet a The New York Times.

A koronavírus-járvány nem akar csitulni az Egyesült Államokban, ami hatalmas terhet ró az ország kis- és középvállalkozásaira. Egy országos felmérés szerint március és április során az ország vállalkozásainak negyede zárt be ideiglenesen vagy végleg.

A bezárás azokban az üzleteknek, amik több mint száz éve jelen vannak, nemcsak a megélhetésük veszélyeztetését, hanem családi örökség és többgenerációs kötelékek felbomlását is jelenti. 

A Harrell’s-hez hasonló több évtizedet megélt vállalkozások közül több tucatnak kellett bezárnia. A bostoni Hotel Buckminster 1897-ben nyitott, az 1927-es Ritz Barbecue júniusban árulta utoljára házi barbecue oldalasait és fagyijait. De nem csak a vendéglátóhelyiségek érintettek, egy michigani fafeldolgozó üzem 139 év után kényszerül bezárni és elbocsátani 56 alkalmazottját. 

Mr. Harrellnek a koronavírus előtt is nehéz volt nyitva tartania a vállalkozását. A környéken felbukkanó multicégek folyamatosan szipkázták el a vásárlókat, a poros családi céget pedig komoly feladat volt modernizálni. A tulajdonos elindította a social media felületeket és egy bárt is üzemeltetni kezdett, hogy bevonzza a vásárlókat. 

Most újra a jövőre kell gondolnia. „Szeretnék valamit, amivel megtarthatjuk a feliratot az épületen”, mondja. A tervek között szerepel az is, hogy teljesen bárrá alakul, Mr. Harrel tagja a városi tanácsnak, ezért szerencsére sok segítséget kap az önkormányzattól is.

A probléma az ilyen régi családi cégeknél, hogy legtöbbször alig akad valaki a családból, aki szívesen részt vállalna az újragondolásában, ami sokszor embert próbáló feladat, nem csoda, hogy az új generáció másféle kihívásokat keres. 

Egy coloradói masszázsszalon minden problémája szakadt rá az ötödik generációs tulajdonosára, Ms. Hymanre a férje halála után. Ami egy négyszázezer dolláros jelzálogtartozás kifizetésével kezdődött 2015-ben, 2020-ra tudott minimális profittá alakulni, épp mielőtt elkezdődtek a járvány miatti bezárások. Így sem adta fel, egy közösségi finanszírozású kampánnyal és néhány százalékos áremeléssel próbálja életben tartani a vállalkozást. „Folyamatos küzdelemben vagyok saját magammal, hogy mikor hagyjam abba, mikor lesz ez az egész már túl sok” nyilatkozta a The NY Times-nak Ms. Hyman. 

Borítókép: Unsplash // The Creative Exchange