Üzlet

Új szereplő vezeti a legértékesebb fociklubok listáját

Forbes
2021. április 13. 4 perc olvasás

Bő másfél évtized után nem a Real Madrid és a Manchester United kettőse vezeti a legértékesebb klubok listáját: a komoly anyagi gondokkal küzdő Barcelona ér a legtöbbet a világon.

A Forbes listáinak történetében először a Barcelona lett a világ legértékesebb klubja, a Real Madridot taszította le az első helyről. Nagy újdonság, az elmúlt 16 évben a Real Madrid és a Manchester United gyakorlatilag monopolizálta a dobogó első két helyét: a spanyol sztárcsapat ötször, az angol rekordbajnok 11-szer vezette a listát.

A világ húsz legértékesebb csapata átlagosan 2,28 milliárd dollárt ér, ami 30 százalékos emelkedés a két évvel ezelőtti, utolsó lista óta. Annak ellenére növekedett tehát a klubok értéke, hogy az egy éve tartó pandémia alatt jelentősen csökkentek a meccsnapi bevételek.

A nagy focikörkép: mi változott a magyar labdarúgásban tíz év alatt?

A klubok átlagos bevétele 441 millió dollár volt a 2019-20-as szezonban, amelynek a végét megbolondította a járvány. Ez közel tízszázalékos csökkenés, a meccsnapi jegybevételek elmaradása érzékenyen érinti a csapatokat. Az üzemi eredmény sokkal jobban, 70 százalékkal csökkent ugyanebben az időszakban. A bevételi eredmények a jelen szezon végén még rosszabbak lesznek, gyakorlatilag borítékolható, hogy az elitligák nézők nélkül játszák le a teljes idényt.

Nem egyenlő az anyagi helyzettel

A csapat értékébe beleszámít a játékosállomány értéke, a szponzori szerződések összege, a klub eladhatósága a szponzorok felé, valamint a tartozások és a játékosmozgások végösszege is. A klubok értéke így nem egyenlő a pillanatnyi anyagi helyzetükkel. Jó példa erre a Barcelona, amely ugyan a vezeti a listát, de komoly pénzügyi gondokkal küzd és máig nem tudni, hogy hamarosan esedékessé váló kötvénytartozásait hogyan egyenlíti ki.

A legnagyobb sportszerződések, Messi tényleg másik bolygóról való

A klubok értékében sokat számít az is, hogy a közösségi felületeken hányan követik azokat, tehát hány fogyasztó látja a csapat által közvetített reklámokat. Alighanem ez a fő faktor, hogy a hazai és nemzetközi sportsikereket régóta messziről kerülő Manchester United a lista tetején tanyázhat: a 140 millió követő teszi csábítóvá a TeamViewernek, a klub új szponzorának, hogy öt évre 325 millió dollárt fizessen az egyesületnek.

Ami viszont a kereskedelmi bevételeket illeti, a Real Madrid a király. A király gárda a tavalyi szezonban 424 millió dollárt keresett csak a reklámokból, a szponzorációból, a mez- és kiegészítőeladásokból.

Itt a friss Forbes-lista a legértékesebb klubokról, alatta pedig a legdrágább szponzori szerződések listája található, arra is érdemes egy pillantást vetni.

Barcelona – 4,76 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: A klubtagok

2020-as bevétel: 792 millió dollár

Real Madrid – 4,75 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: A klubtagok

2020-as bevétel: 792 illió dollár

Bayern München – 4,2 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: A klubtagok

2020-as bevétel: 703 millió dollár

Manchester United – 4,2 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: Glazer család

2020-as bevétel: 643 millió dollár

Liverpool – 4,1 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: Fenway Sports Group

2020-as bevétel: 619 millió dollár

Manchester City – 4 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: City Football Club, Manszúr sejk, 

2020-as bevétel: 609 millió dollár

Chelsea – 3,2 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: Roman Abramovics

2020-as bevétel: 520 millió dollár

Arsenal – 2,8 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: E. Stanley Kroenke

2020-as bevétel: 430 millió dollár

Paris Saint-German – 2,5 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: Qatar Sport Investments, a katari királyi család

2020-as bevétel: 599 millió dollár

Tottenham Hotspur – 2,3 milliárd dollár

Többségi tulajdonos: Joseph Lewis, Daniel Levy

2020-as bevétel: 494 millió dollár

Itt pedig a legdrágább mezszponzori szerződések: 

Forrás: Forbes.com