Chris Hughes, a Facebook társalapítója 2007-ben hagyta ott a vállalatot, hogy Barack Obama elnökválasztási kampányában önkénteskedjen. A The New York Times hasábjain kemény szavakkal ment neki egykori cégének.
Chris Hughes nem sokat teketóriázott, amikor megírta vendégcikkét a The New York Times The Privacy Project nevű rovatának: szerinte itt az ideje feldarabolni a Facebookot, aminek létrejöttéhez 15 évvel ezelőtt ő is hozzájárult a Harvard egyik kollégiumi szobájában.
Hughes érvelése egyszerű: a Facebook piaci (azaz monopol) helyzete, a laza szabályozások és az ellenőrzési lehetőségek hiánya miatt Mark Zuckerberg kezében egyszerűen túl sok hatalom összpontosul, több, mint „szinte bárkinek akár a magán, akár a kormányzati szférában”. Zuckerberg többségi szavazati joga miatt Hughes szerint a Facebook igazgatótanácsa is inkább egy tanácsadó bizottságra hasonlít, mint egy igazi boardra. Zuckerberg egyedül dönthet arról, hogyan konfigurálják a Facebook, az Instagram és a Whatsapp különböző algoritmusait, azaz azt, hogy ki, mikor mit lát. Ez pedig egy olyan fajta hatalom, amivel rivális cégeket vagy akár politikai pályákat lehet romba dönteni – ezt már a The New York Times szerkesztősége írja véleménycikkében.
Hughes írásának egy másik fontos pontja kicsit önfelmentő jellegű:
a Facebook alapítóinak annak idején fogalmuk sem volt arról, mekkora hatalma lesz annak a rendszernek, amit építenek.
A közösségi média jócskán megváltoztatta az emberek egymás közötti kommunikációjának jellegét. Hughes azt írja, csalódott magában és társaiban, amiért nem gondolkodtak előre, és nem agyaltak többet azon, hogy a News Feed algoritmusnak milyen kulturális vagy politikai kihatásai lehetnek. Pedig az eszközeink meglennének arra, hogy ellenőrizzük a vállalatot, az akaratunk viszont, Hughes szerint, még nem.
A legnagyobb probléma viszont az, amit minden átlagember érezhet a saját bőrén is: a Facebooknak nincs alternatívája.
Bár a Cambridge Analytica botrány óta Amerikában minden negyedik Facebook-felhasználó törölte a profilját (legalábbis átmenetileg), az emberek gyakran csak az Instagramig vagy a Whatsappig jutottak: valószínűleg nem is esett le mindenkinek, hogy mindkét cég tulajdonosa az a cég, amelyik elől menekülnek. A Facebook mindenütt jelen van, és emiatt van az, hogy ma nincs a „hagyományos piaci erők” ellenőrzése alatt. „Azaz minden alkalommal, amikor a Facebook valamit elront, ugyanaz a minta: düh, csalódottság, beletörődés” – írja Hughes.
A Facebook feldarabolásának ötlete nem Hughesnak jutott eszébe először, Elizabeth Warren demokrata elnökjelölt és szenátor már pedzegette, mi lenne, ha feldarabolnánk az Amazonhoz, Apple-höz, Google-höz és Facebookhoz való techóriásokat.
15 éves a Facebook – a cég, ami bármit megtehet
A Facebook már nem a lájkokban hisz, hanem a privát szférában. A kérdés, hogy elhisszük-e nekik