Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Tim Mossholder / Unsplash

Túl a 10 milliárdon – Megnyitotta a zsebeket a koronajárvány

Három hónap alatt több mint hatszázan tettek személyes vagy vállalkozásukon keresztül céges felajánlást a koronajárvány és a karantén negatív hatásainak ellentételezésére. A Tőkeportál által indított Felajánlásmérő szerint az adományok értéke mostanra meghaladta a tízmilliárd forintot. 

A koronajárvány és a karantén negatív hatásainak ellentételezésére számos gazdasági szereplő tett önkéntes felajánlásokat. A tokeportal.hu által létrehozott, február 28. óta működő Felajánlásmérő naponta gyűjti a nyilvánosan felajánlott támogatásokat, szolgáltatásokat, adományokat. A weboldalon közzétett módszertan szerint értékeli is azokat, és egy-egy miniinterjú formájában be is mutatja a felajánlókat.

„A közösségi finanszírozás egyik alapvető fogalma a crowd capital, tágabb kontextusban társadalmi tőke. Régóta szeretnénk a társadalmitőke-bevonást mérni, kommunikálni”

– mondja Szeles Nóra, a Felajánlásmérő egyik ötletgazdája, a közösségi finanszírozási szolgáltatást nem régen elindító Tőkeportál üzletfejlesztési vezetője. „Az index ugyan nem súlyozott, és nem kereskedhető, de valódi mutató” – teszi hozzá. 

Értéke a napokban elérte a 10 milliárd forintot, jóllehet ez az összeg valószínűleg csak egy része a tényleges adományoknak. Sokan vannak, akik nem hozták nyilvánosságra a felajánlásaikat – ha utólag közlik ezeket, akkor a Tőkeportál csapata korrigálja az indexet.

Az első 50 millió forintos felajánlásból 10 milliárd forint lett 600 lépésben 3 hónap alatt (Forrás: Tőkeportál)

604 felajánló

A 10 milliárd forintnyi felajánlás mögött 604 felajánló áll. Túlnyomó többségük profitorientált vállalkozás, de akadnak civil szervezetekkel létrehozott példaértékű összefogások is. Ilyen a Gyermekhíd Alapítvány és az Uniqa, vagy az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete, a Magyar Telekom és a Samsung összefogása, amelyek digitális eszközöket juttattak el rászoruló gyerekeknek. 

Tucatnyi magánszemély, egyéni vállalkozó tette közzé felajánlását a járvány elleni küzdelem megsegítésére. „Köztük van Varga Judit igazságügyi miniszter, aki a Szent László és Szent István Kórház Betegeiért, Orvosaiért és Dolgozóiért Alapítványt támogatta. Emellett híres sportolók is sorban tettek felajánlásokat: Gyurta Dani, Hosszú Katinka, Görbicz Anita, Michelisz Norbert – sorolja Nóra. – Olyan taxisról is tudunk, aki ingyen vállalta egészségügyi dolgozók fuvarozását, és néhány olyan esetről is hallottunk, hogy a felajánlásmérő inspirált további felajánlásokat.”

Az adakozásból a startupok is kivették a részüket:

  • a Talk-a-bot ingyenessé tette kríziskommunikációs szoftverét
  • a Bookr Suli elérhetővé tette több mint 100 ajánlott vagy kötelező olvasmányhoz készített interaktív szövegértési és kompetenciafejlesztési feladatait
  • a HozdL ingyenes szállítást vállal a nyugdíjasok bevásárlásának megkönnyítéséért
  • a Likey pedig a gyümölcs- és zöldségchipsek online vásárlásánál 25 százalékos kedvezményt nyújt a meghirdetett listaárakból

A versenyszféra szinte minden ágazatában találni példát a társadalmi összefogás fontosságára. A felajanlasmero.hu-n az összes felajánlás megtalálható, íme néhány példa közülük:

  • több biztosító igyekezett kivenni a részét a járvány elleni harcból: ingyenes biztosításra és tárgyi adományokra is volt példa,
  • a kellegybterv.hu, vagyis a „B Terv” kezdeményezés lényege, hogy összekösse a munkaerőt kereső munkaadókat és a járvány következtében munkájukat elvesztőket,
  • több cég kezdett fertőtlenítők gyártásába, köztük a Mol, de a Heineken is adományozott sörből készült, úgynevezett „sertőtlenítőket”,
  • ingyenes bőrgyógyászati távrendelést biztosít a medinnoscan nevű, Apple Store-ból és Google Play áruházból letölthető applikáció – a leletezést a Semmelweis Egyetem Bőrgyógyászati Klinikája végzi, a leletet emailen kapja vissza a feltöltő felhasználó 72 órán belül,
  • a Fradi és a Diósgyőr szurkolói pedig egy digitális meccset rendeztek – a „belépőjegyekre” összegyűlt ötmillió forintot egészségügyi szervezeteknek ajánlották fel.

A fenti csak néhány példa a felajánlásmérő által regisztrált adományokból. A felajánlások közel fele (43 százalék) online vagy offline szolgáltatás (pl. tanácsadás vagy fuvarozás) 4,3 milliárd forint értékben. Negyven százaléka (3,76 milliárd forint) érkezett pénzadományként, többnyire kórházak vagy más egészségügyi intézmények számára. A tárgyi adományok (pl. egészségügyi védőfelszerelések) pedig 20 százalékát képviselik a felajánlásoknak.

A felajánlások többsége szolgáltatás

A pénzadományok mellett a legnagyobb értékű felajánlásokat a különböző szoftverek, applikációk ingyenes elérhetővé tétele képezik. Emellett nagy értékben érkeztek oktatással kapcsolatos felajánlások, valamint online szolgáltatások (pl. weboldalak, platformok fejlesztése, telemedicina, informatikai szolgáltatások, hirdetések, kutatások) elvégzésére irányuló felajánlások. Szintén nagy értéket képviselnek a főként kórházak számára felajánlott védőfelszerelések és egyéb tárgyi adományok.

Pénz, szoftver, oktatás – a legtipikusabb felajánlások

Ami a módszertant illeti, az adatoknak három forrása van. Egyszerű kereső-beállításokkal folyamatosan gyűjtik a találatokat, követik a többi gyűjtőportált, valamint az erre kialakított felületen közvetlenül is érkeznek be adatok. A kézikönyvben leírtak szerint ezeket értékelik, validálják, és közben felkeresik a felajánlót emailen. Számos miniinterjú megjelent a Felajanlasmero.hu-n a felajánlókkal. 

A piaci áron nagyon nagy értékű felajánlásokat, mint például a telekomcégek ajándékcsomagjaiban lévő gigabájtokat, külön kezelik, mivel nagyon torzítanák az adatokat. Ezeket is közlik az adatbázisban, de a mutató változásába nem veszik bele.

 „A válság sokakból hozza ki a jobbik énjét, vállalati szinten pedig a társadalmi felelősségvállalást. Ezt a társadalom kommunikációval tudja viszonozni, mi ezt a célt szolgáljuk”

– mondja Nóra, miért kezdték el az indexet csinálni. Ő egyébként a 90-es évek közepén a hazai tőzsdemutató, a BUX-index kitalálásában is tevékeny szerepet vállalt, így kellő módszertani rutinja van a hasonló mutatók megalkotásában. „Persze, az indexmódszertani ismeret segített. A felajánlásmérő ugyan nem kereskedett index, nincsen szolgáltatás, termék, kereskedelem az értékváltozásához kötve, így nincs jelentősége azoknak a tényezőknek, amiktől a BUX látszólag bonyolult, de az, hogy a kosár és a módszertan publikus, az egyezik. És öröm volt csinálni” – teszi hozzá.

Most, hogy a járvány elleni küzdelem egy szakasza talán lezárult, kérdés, hogy meddig és milyen irányban érdemes ezt a mérést folytatni. „Eddig a COVID-19 hatásainak ellensúlyozására, az időszak problémáinak megoldására irányuló kezdeményezések képezik az indexkosarat, amit tágítani valószínűleg nem érdemes, maximum földrajzi értelemben, tehát regionálissá tenni; de elképzelhető, hogy például ágazati mérésekkel (hátrányos helyzetűek megsegítése, környezetvédelem, kulturális tevékenység stb.) lehet majd a munkát folytatni.”

Az 50 milliós első felajánlástól a tízmilliárdig eljutni mindenesetre három hónapba telt, ez szép társadalmi teljesítmény, érdemes regisztrálni.

 

“Akár azt hiszed, képes vagy rá, akár azt, hogy nem,igazad lesz.”