Üzlet

Tiktok-tanár és avatártervező: dollármilliárdokat kaszáló szakmák lehetnek

Jónap Richárd
2022. február 16. 7 perc olvasás

Akár egyéni, akár céges szinten egyre fontosabb a megfelelő digitális arculat kialakítása és fenntartása. Ez már most is olyan szakmákat hív életre, mint a Tiktok-tanár, de ha létrejön az átmenet a jelenlegi közösségi médiából a metaverzumok világába, akkor nem kell hozzá nagy fantázia, hogy lássuk, nagy szükség lesz profi avatártervezőkre és avatárfejlesztőkre is. Jónap Richárd, Concorde Értékpapír Zrt. munkatársának írása.

„Egy jó Tiktok-tanár valahol egy-másfélmillió körül keres egy hónap alatt most Budapesten” – hangzottak el fiam szavai nemrég egy családi reggelinél.

Ő is Tiktok-tanárhoz jár mostanában, mert az Instagramon az elmúlt években elért üzleti sikerek napjaink felgyorsult és tovább gyorsuló világában már nem jelentenek semmiféle garanciát a közeljövő közösségi médiával megtámogatott értékesítéseire vonatkozóan.

Fiam mondatait a Tiktok folyamatosan növekvő fontosságáról maximálisan megerősítette a leadership coach és az influenszermarketing cég vezetője is miközben egy podcastfelvétel előtt beszélgettünk. Meg utána a Facebook gyorsjelentése is, amely minden idők legnagyobb egynapos, 232 milliárd dolláros veszteségéhez vezetett február elején a piaci kapitalizációban. A Facebook közösségimédia-birodalma számára lassan ugyanakkora kihívást jelent a Tiktok, mint az Apple megváltoztatott adatvédelmi irányelvei.

Metaverzum: hely helyett pillanat

Felfoghatatlan sebességgel változik a világ, elég csak visszanézni ennek az írásnak az első néhány mondatát, amiben több olyan szó is megtalálható, amelynek hallatán tíz éve még csak pislogtunk volna, hogy „na ez pontosan mit is jelenthet”. A reggelinél elhangzott mondat, amely jól kifejezi a Tiktok kezelésével kapcsolatos tudás villámgyors felértékelődését, az első sokk után engem is alapos elgondolkodásra késztetett. Vajon mennyit kereshet egy jó Tiktok-tanár most egy hónap alatt Kaliforniában vagy Szingapúrban?

Nemrég Varga-Szilágyi Péter kollégám írt arról, hogy Shaan Puri startup befektető szerint a metaverzum simán lehet egy virtuális hely helyett egy fontos időpillanat. Egy időpillanat, amikor az emberek digitális élete elkezd többet érni nekik, mint a fizikai életük.

De maradjunk most még a jelenben, ahol a megfelelő és ütőképes digitális arculat éppúgy alapvető fontosságú egyéni, céges és közösségi szinten. A kommunikáció egyre nagyobb része zajlik az interneten, és legyen szó személyes vagy üzleti nexusról, nagyon nem mindegy, hogy mit látnak az adott személyről az interneten.

Meta lett a Facebookból – milyen lesz a Zuckerberg által álmodott virtuális világ?

Tiktok-tanárokra márpedig szükség lesz

A felhasználók figyelméért permanens világháború zajlik, melynek legfontosabb terepe a közösségi média, a professzionális szervezetek egyre nagyobb energiát fektetnek a minél attraktívabb digitális arculat kialakításába és fenntartásába.

Ebben az online világban pedig a siker mértékét a követőszám és a megtekintések száma jelentős mértékben meghatározza, ezért fordulnak egyre többen Tiktok-tanárhoz.

Mert lehet kiváló egy vállalkozás, lehet kiváló és hasznos a terméke vagy a szolgáltatása, sőt lehet ragyogó a digitális tartalma is; ha az információ az internet fülsiketítő zajában nem jut el potenciális ügyfelekhez, akkor nincs üzleti siker. Vagy akkor is baj lehet, ha valaki túl sokáig marad egy leáldozóban lévő felületen.

Az egyének és szervezetek kívánatos digitális arculatának kialakítására és fenntartására fordított energia és pénz mennyisége exponenciálisan nő, és talán még további szintet fog ugrani abban a pillanatban, amikor a metaverzum bekopogtat a széleskörű nyilvánosság ajtaján.

Neked kell fancy avatar?

Most pedig eleresztem egy kicsit a fantáziámat. Tételezzük fel, hogy az 5-15 év múlva bekövetkező jövőben a közösségimédia-felületek helyét szinte teljesen átveszi a metaverzumok világa, globálisan 3,2 milliárd felhasználó egészen egyszerűen átköltözik oda és avatárjaival fog barangolni ebben a szép új világban, a mostani tenyérnyi felület napi többórányi bámulása helyett.

Sok száz milliónyi ember számára már most is elképesztően fontos, hogy a közösségi média felületein mi és hogyan jelenik meg róluk. Vajon nekik és még újabb sok száz milliónyi becsatlakozónak mennyire lesz fontos az, hogy fancy és kifogástalan avatárjuk legyen? Szerintem nagyon.

Ebből dollármilliárdos üzlet lehet

Játsszunk el egy kicsit a számokkal a jövő metaverzumainak avatárjaival kapcsolatban. Tételezzük fel, hogy 300 millió embernek (nagyjából a jelenlegi közösségimédia-felhasználók tíz százaléka) nagyon fontos lesz az, hogy ne egy sablon, hanem egy menő és relatíve egyedi avatárja legyen.

További 30 millió embernek (nagyjából a jelenlegi közösségi média felhasználóinak egy százaléka) legyen ez még ezen túl is kiemelt hiúsági kérdés. Illetve legyen hárommillió olyan ember (minden ezredik jelenlegi közösségimédia-felhasználó), aki pénzt, paripát és fegyvert is áldoz arra, hogy az avatárja a jövő metaverzumában a tápláléklánc csúcsán legyen.

Ha a 300 milliós embertömeg ebben a világban havonta annyit fog költeni az avatárjának a jó kinézetére, mint egy vacsora (legyen 30 dollár) az globálisan havi kilencmilliárd dollárt és évi 108 milliárd dollárt jelentene. Ha lesz 30 millió ember, aki havonta egy márkásabb ruhadarab árából (legyen 200 dollár) fogja csinosítgatni a virtuális klónját, az havi 6 milliárd/évi 72 milliárd dollárnyi avatárköltést jelentene.

És ha ehhez még lesz hárommillió olyan lakótársunk ezen a bolygón, aki havonta egy iPhone árát (legyen ezer dollár) fogja arra költeni, hogy domináns kinézetű szereplő legyen a virtuális világban, akkor ez is havi hárommilliárd, azaz évi 36 milliárd dollárt jelenthet.

Ez a gondolatmenet (mai értékben) éves 200+ milliárd dollárnyi globális avatárarculati költést jelentene egy már kiforrott metaverzum-struktúrában.

És ebben nincsenek még benne a mostani globális közösségi média jelenlegi több százmilliós követőszámmal bíró uralkodói. Ha napjainkban Lebron James évi másfél millió dollárt költ a fizikai testére, akkor miért ne költhetne el majd valami megasztár ugyanennyit a 2030-as évek elején az avatárjára.

Csak a forradalom biztos

Hogy aztán mekkorát fog menni majd a közeljövőben a technológiai vállalatok jelenlegi metaverzum-víziója, azt majd az idő eldönti. Egyetlen dolog biztos csak: forradalmi változásokat fogunk látni, ez pedig újabb és újabb elképesztő szakmákat hív majd életre.

Arra sem sokan gondoltak három-négy éve, hogy Tiktok-tanításból jól meg lehet majd élni.

Miként abba sem nagyon gondolunk bele mostanság, hogy van esélye annak, hogy egy avatártervezői, avatárfejlesztői munka nagyon megbecsült szakma lesz pár év múlva, ha a metaverzumok újrafelosztást hajtanak végre a közösségi média világában.

Borítókép: Tumisu / Pixabay