Az autómodellezés olyan, mint a luxusóra-készítés. A szakemberek finom mozdulatokkal, sok alkatrésszel, néhány szerszámmal dolgoznak, munkájuk eredménye pedig drága és egyedi. Az élethű autómodellekre specializálódott, bristoli székhelyű Amalgam Models a pécsi Zsolnay-negyedből látja el a világot egyedi készítésű autómodelljeivel: van köztük olyan, ami 4500 óra alatt készül el és két igazi luxusautót is meg lehetne venni az árából.
A hatvanas évek végén, a hippimozgalom és a flower power Londonjában, annak is egy álmos délkeleti külvárosában, Lewishamban, egy kamaszfiú bütyköl a családi ház kertjében. A ponyva alatti mini-manufaktúrában sorra születnek a különös tárgyak: tükrös távcsövek, elektromos gitárok és átalakított kismotorok, amikkel aztán naphosszat rója a köröket a kertben. „A ház még ma is áll, időről időre megnézem a Google Street View-n” – meséli Sandy Copeman, az idén 67 éves kamaszfiú, amikor arról kérdezem, hogy mire emlékszik a kezdetekről.
Miután kicsapták a középiskolából, egyfajta hippi életmódra váltott, bejárva Európát és Észak-Afrikát, még a vasfüggöny mögötti Budapestet és Prágát is útba ejtette. Később teljesen véletlenül került egy angliai művészkolóniába Somerset megyében, majd megismerkedett a makettkészítés tudományával. 1985-ben három társával megalapították saját cégüket, és hamarosan olyan nevekkel kezdtek el dolgozni, mint Norman Foster építész, James Dyson ipari formatervező, vagy épp a brit ipar egyik zászlóshajója, a Rolls-Royce.
A cég idővel kettévált az építészeti makettekre fókuszáló részre (Modelmakers néven) és az autómodellező részre (Fine Model Cars néven). Utóbbit 2016-ban Amalgam Collection névre keresztelték át és évente már körülbelül 10–15 millió dolláros forgalmat bonyolítanak vele.
Létezik olyan 1:8-as méretarányú, egyetlen példányban készülő modelljük, amelyért akár 150 ezer dollárt is elkérhetnek. Nem kevés pénz ez, közel két vadiúj S-Mercedes ára. Mégis vannak olyan vásárlók a világon, akik hajlandóak ennyit kifizetni.
Azt mondják, akkor végeztek jó munkát, ha még egy nagyfelbontású fotón sem lehet megmondani, hogy nem egy igazi autóról készült a kép.
A cégközpont máig Angliában, Bristolban van, a nyers alkatrészek nagyobb része Távol-Keletről érkezik, de az autókat a pécsi Zsolnay-negyedben szerelik össze, autónként 250-450 óra munkával.
15 fővel kezdték, és eleinte a készen kapott, festett alkatrészekkel dolgoztak, később, ahogy az egész csapat fejlődött, egyre több mindent legyártottak maguknak. „Ez egy olyan szakma, amit nem tanítanak sehol” – mondja Kenesei Miklós, a magyar cég, az Amalgam Europe vezetője. „Amikor egyedi autókról beszélünk, előfordul, hogy valaki a saját rendszámtábláját kéri, míg más a faberakást.”
A pécsi gyár történetét a Forbes novemberi számában írtuk meg. Keresd az újságárusoknál!
Borítókép: Orbital Strangers