Tavaly 10 százalékkal, a 2022-es 6 millió hektoliterről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás. Egyre kevesebb fogy csapolt sörből, és egyre több PET-palackosból, az import pedig romokban.
Hol van a nagy mínusz? Külföldi sörökben biztos. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója közölte az MTI-vel, hogy csúnyán beesett az import az itthon jelen levő öt nagy sörgyártó, a Borsodi, Carlsberg, Dreher, Heineken, valamint a legnagyobb kisüzemi főzde, a Pécsi adatai alapján, 28 százalékos mínuszról beszélhetünk (886 ezer hektoliterről 640 ezer hektoliterre), de az export esése is jelentős (-16 százalék).
És még? Itthon sem főztek le annyi sört. A belföldi termelés csökkenése közel nyolc százalék (5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre), de a sörszövetség igazgatója megjegyezi, hogy „a cégek éveken át folytatott, több milliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeként a hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt”, tavaly a fent említett öt nagy gyártó értékesítésében 88 százalékot ért el. A forgalom csökkenése ellenére az öt legnagyobb hazai gyártó költségvetési befizetései 2023-ban 1 százalékkal nőttek, részint a növekvő áfa-befizetések és a csökkenő jövedékiadó-befizetések miatt, tette hozzá Kántor.
Mit iszunk? Úgy tűnik, egyre jobban csúsznak a minőségi sörök, még ha a kisüzemi kategóriaegyre nehezebb piaci helyzetben is van az elmúlt két évben, a kis főzdékre pedig komoly gondok várhatnak 2024-ben is. A sörszövetség adataiból kiderült, hogy a szuperprémium és prémium szegmens aránya 31 százalék volt 2023-ban, ez növekedés (bár nem derül ki, mi az, hogy „szuperprémium”, hogy ez pontosan milyen söröket takar), a középkategória mindeközben megtartotta 55 százalékos arányát, az alsó kategória súlya pedig még tovább csökkent. Az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök kategóriája megállt, 2023-ban 7 százalék alatt stagnált.
Hol és milyen formában? Csapolt sört nem nagyon. A vendéglátásban forgalmazott hordós kiszerelés eladása 9 százalékkal csökkent, ahogy a dobozos sörök forgalma is hasonló mértékben, utóbbi a teljes hazai söreladások 70 százalékát teszi ki. Mindeközben a kevésbé fizetőképes keresletet megcélzó, PET-palackos sörök forgalma 4 százalékot nőtt.