Kicsoda valójában Soros és mit akar?

Hogy nem ő lett az első és a második címlapunk, még 2013-ban, amikor indultunk, az érthető.  A magyar Forbes mégis induljon magyarországi arcokkal. De a harmadik, már simám lehetett volna, […]

Bővebben

A jövő luxusa a tiszta levegő – amit hollóházi porcelánba csomagolva adnának el Kínában

Ezer euró egy légtisztítóért? A magyar fejlesztésű és gyártású, hollóházi porcelán házba foglalt Sol-One Smart Air Care Device tényleg ennyibe kerül, Lantos Csaba milliárdos mégis látott benne fantáziát. 150 milliót fektetett a piacra lépésre készülő termékbe, amelybe több funkciót is beépítettek és okostelefonnal vezérelhetővé tették.

Ez egy váza? Hiszen kifolyik belőle a víz! – volt olyan vevő, aki így reagált, amikor először meglátta a Sol-One Smart Air Care Device nevű többfunkciós légtisztító berendezést. A készülék tényleg furcsa külsejű: fényes fehér porcelánból készült háza körte alakot formáz, az alján azonban kerek réseken át színes fény szűrődik ki. Somogyi Róbert üvegfalú irodájában a fekete tárgyalóasztal kellős közepén futurisztikus dísztárgyként áll, zúgását elnyomja a légkondicionáló hangja.

A porcelán házba foglalt okos-légtisztító. Fotó: Sebestyén László

A porcelán házba foglalt okos-légtisztító. Fotó: Sebestyén László

Az akcentussal beszélő, középkorú Somogyi Robert a találmány egyik bábája és a mögötte álló cég társalapítója. Somogyi a magyar hangzású neve ellenére Németországban született és nőtt fel, a magyart csak később tanulta meg, amikor 1993-ban ideköltözött. Márkaépítéssel foglalkozó szakemberként foglalkozott német luxustermékekkel, Magyarországon pedig tíz évig dolgozott a herendi porcelángyár kereskedelmi vezérigazgató-helyetteseként.

Régi ismerőse, Prokk Attila és Gazsó László mérnök 2013-ban keresték meg azzal, hogy kitaláltak egy új terméket: afféle modern, prémium kategóriás légtisztítót, amelyet formás porcelán dizájn tenne különlegessé. Somogyinak tetszett az ötlet, céget alapítottak és belevágtak. „Mi nem a tipikus startup vagyunk. Nem huszonévesek, tele nagy ötletekkel, akiknek közben fogalmuk sincs arról, hogyan működik egy cég. Nálunk van tudás és tapasztalat is a menedzsmentben” – mondja Somogyi Robert.

Somogyi Robert - Németországból érkezett hozzánk, neve hangzása ellenére a magyart is csak később tanulta meg. Fotó: Sebestyén László

Somogyi Robert – Németországból érkezett hozzánk, neve hangzása ellenére a magyart is csak később tanulta meg. A Sol Smart Home egyik társalapítója. Fotó: Sebestyén László

A Sol Smart Home az üzletember szerint több mint egy egyszerű légtisztító. Kiszűri a szállóport és pollent, ionizátora segíti a kórokozók semlegesítését, wellness fényt bocsát ki és illatosítja a teret ha kell, ráadásul okostelefonról irányítható, melyre bluetooth-szal kapcsolódik.

A sok funkció nem csak előny, Somogyi szerint „ez a legnagyobb gondjuk is”, ugyanis a vásárlóknak először el kell magyarázni, hogy miféle termékről van szó. Sőt, még távolabbról kell kezdeni: ott, hogy egyáltalán miért fontos a zárt terek levegőjének megtisztítása.

Egy kínainak nem kell elmagyarázni, miért van szüksége légtisztító készülékre,

hiszen az olyan városokban, mint Shanghai vagy Peking vannak napok, amikor a szmog miatt ki sem szabad menni az utcára. A világ légtisztítóinak kilencven százalékát Kínában gyártják és jórészt ott is adják el. Európában viszont egyáltalán nem elterjedt az ilyesmi, Svájcot kivéve, ahol gyártók és vevők is akadnak azért.

A jó levegő jó üzlet - a Sol Smart Home - természetesen - okostelefonról is állítható. Fotó: Sebestyén László

A jó levegő jó üzlet – a Sol Smart Home – természetesen – okostelefonról is állítható. Fotó: Sebestyén László

A Sol Smart Home alapítói szerint viszont ez a helyzet hamarosan megváltozik majd.

Ma luxusterméknek leginkább egy drága sportkocsi, ékszer vagy karóra számít, de „a jövő luxusa nem ez lesz, hanem a tiszta levegő és a tiszta víz.”

Somogyi Robert úgy véli, hogy a környezetszennyezés miatt előbb-utóbb az egész Földön eljutunk oda, hogy az igazán tiszta vízre és levegőre pénzt kell áldozni. „Az USA-ban már most is vannak vízbárok és levegőbárok is.”

A Sol-One-t szinte kezdettől a prémium kategóriába pozicionálták, az olcsóbb, műanyag kínai légtisztítókkal ugyanis nem akartak versenybe szállni. Az IoT, vagyis az Internet of Things hullámot pedig úgy tudták meglovagolni, hogy okoseszközzé tették a készüléket. Mint ilyet, be tudták mutatni egy hongkongi tech vásáron illetve két évvel ezelőtt a BrainBar Budapesten.

Somogyi Robert és a Sol-One. Fotó: Sebestyén László

Somogyi Robert és a Sol-One. Fotó: Sebestyén László

Indítottak egy Indiegogo-kampányt is a sorozatgyártás megszervezése érdekében. Az alapítók által összedobott több mint 100 millió forint ugyanis a fejlesztésen túl erre már nem volt elég. A kampány nem volt sikeres, a célként kitűzött 94 ezer dollárnak mindössze 6 százalékát sikerült összegyűjteni, de Somogyi szerint értékes kapcsolatokra tettek szert általa, például bejutottak a tech újdonságokat bemutató B8TA Palo Altó-i showroomába. A kampány óta volt megrendelésük például Dubajból (innen egy arany bevonatú készüléket rendeltek) és Németországból.

Somogyi Robert 10 évig dolgozott a Herendinek - most egy nem szokványos startupot épít.

Somogyi Robert 10 évig dolgozott a Herendinek – most egy nem szokványos startupot épít. Fotó: Sebestyén László

A tipikus vevő – amint menet közben kiderült számukra – nem a légminőségért aggódó nő, hanem az olyan jómódú férfi, aki rajong a technológiai újdonságokért és szívesen bíbelődik okoskütyükkel.

A Sol Smart Home csapatának tavaly sikerült meggyőznie Lantos Csaba milliárdos bankárt és befektetőt, hogy – Septem Lute nevű cégén keresztül – támogassa mintegy 150 millió forinttal a termék gyártóbázisának kiépítését (amelyet végül csaknem teljesen magyar beszállítókkal oldottak meg, beleértve a hollóházi állami porcelán manufaktúrát). Gyártóbázisra mindenképpen szükség volt Somogyi szerint még a piacra lépés előtt. Akadt volna ugyanis egy megrendelőjük, aki negyvenezer darabot kért.

„Akkor kaptunk egy szívinfarktust. És vissza kellett utasítanunk.”

A TechSciResearch nemzetközi piackutató cég elemzése szerint a különféle légtisztító berendezések globális piaca évről évre dinamikusan bővül, a leggyorsabb növekedés továbbra is Ázsiában várható. A globális piac mérete 2021-ben eléri a 29 milliárd dollárt.

A Sol-One nem a magyar piacra készül, a cél elsősorban Kína, India és az USA. A nemzetközi piacra lépéshez újabb tőkeinjekcióra lesz szükség, ehhez Somogyi szerint most zajlanak a tárgyalások egy nemzetközi kockázati tőkealap hazai képviselőivel. A jövőről nemigen akar beszélni az üzletember, mert mint mondja, sok függ attól, hogy a leendő befektető mit akar. Mindenesetre ha rajta múlna, a lassú építkezés helyett mást választana: a nagy ugrást a sötétbe. Félő ugyanis, hogy a technológiai fejlődés elmegy mellettük. Vagy felbukkan egy kínai gyártó, aki egyszerűen lemásolja a terméket és a piacra dobja a sajátjaként.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő