Jó így ünnepelni

2040 oldal Forbes kedd reggel. Az íróasztalomra mindig 10 példányt tesz egy kollégám, amikor megérkeznek a magazinok a nyomdából. Most egy kicsit magasabb a stósz: egyenként 204 oldalas a novemberi […]

Bővebben

A Közgép a szolnoki Tisza-hídon dolgozik. Forrás: Közgép Zrt.

Simicska emblematikus építőipari óriáscége már Mészáros köréhez került

A tavaly a Forbes listáján még 46,6 milliárd forintos vagyonnal szereplő Simicska Lajos július elején jelentette be: megválik minden érdekeltségétől, vagyis eladta agrár-média- és építőipari vállalkozásait. Az egykori portfólió egyik legemblematikusabb darabja, a Közgép most részben átkerült a Szíjj László tulajdonolta Duna Aszfalthoz, amit nem véletlenül hívnak úgy, hogy az “új Közgép”.

Az előzmények 

Simicska Orbán Viktor közeli barátja volt, a 2010-ben hatalomra jutó Fidesz egy fontos háttérembere, akinek azért köszönhetett sokat a párt, mert megszervezte annak gazdasági hátországát. Nemcsak az ellenzéki időkben volt képes médiabirodalmat építeni, de a kormányváltás után több száz milliárd forintot húzott be a közbeszerzéseken, valamint hirdetések formájában a médiabirodalmába. Az előző kormányzati ciklusban a kormányfő és Simicska látványosan összerúgták a port, a csúcsoligarcha a Fidesz és egykori kollégiumi szobatársa ellen fordult, de nagyot bukott. A 2018-as választásokat a Fidesz – egymás után harmadik alkalommal – kétharmaddal nyerte meg. Simicska teljesen visszavonult ezek után, nem sokat várt, azonnal bezárta az érdekeltségei közé tartozó Magyar Nemzetet, majd júliusban jött a teljes kapituláció: mindenét eladta Nyerges Zsoltnak. A szolnoki ügyvéd Simicska régi üzlettársa volt, de a párttal nem vitte kenyértörésig. Amikor Simicska bejelentette, hogy kiszáll az üzleti életből, már sokan pletykálták, Nyerges csak átmeneti állomás lesz, a cégek vaószínűleg Mészáros Lőrinc érdekeltségébe kerülnek előbb vagy utóbb.

A fenti ábrán elég jól kivehető, mikor romlott meg Orbán Viktor és Simicska viszonya, a Duna Aszfalt a 2014-es választások után egyre több munkát kapott már. Az építőipari projektek kifutása miatt forgalomban nem annyira éles a váltás (itt az EU-s források lehívása is befolyásolta a cégek teljesítményét), az adózott eredménynél azonban már elég egyértelmű, mikor fordult egymás ellen a két egykori harcostárs.

A Forbes idén októberben megjelent exit listáján külön foglalkozott az eladott portfólióval. Nehéz megmondani mennyi lehetett a valós vételár, hiszen az egész tranzakciót a politika kényszerítette ki, de a szóban forgó társaságok – és ideszámoltuk a Simicskához köthető vagyonkezelőket is a termelőcégek mellett –

eszközei és hitelei alapján becslésünk szerint a teljes csomag 32,5 milliárd forintot érhetett.

A 444 most arról ír, a Közgép keddi rendkívüli állománygyűlésén bejelentették, hogy a tulajdonos Nyerges Zsolt eladta a vállalatot a kormány által favorizált tiszakécskei üzletember Szíjj László cégének, a Duna Aszfaltnak.A Fővárosi Törvényszék cégbíróságán elérhető iratok szerint október 31-én tartottak rendkívüli közgyűlést a Közgép részvényesei, ahol Nyerges Zsolt és felesége bejelentették, hogy eladták összesen 30 százaléknyi részvénycsomagjukat a Duna Aszfalt Kft.-nek; Nyerges ugyanitt a teljes igazgatósággal együtt lemondott a cég vezetéséről. Új igazgatóságot nem neveztek ki, a céget mostantól egy személyben a tiszakécskei vállalatot is irányító Tóth László vezeti.

A Simicska-portfólió másik értékes darabaj a Mezort-csoport, az agrárcégben is megjelentek már Mészáros Lőrinc emberei – írta meg épp tegnap a Direkt36.

 

Borítókép: A Közgép a szolnoki Tisza-hídon dolgozik. Forrás: Közgép Zrt. 

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő