Vidus Gabriella szerint valójában azzal lepték meg a piacot, hogy máshogy tudtak számolni, mint a versenytársaik. Hatan is pályáztak a magyarországi BL-jogokra a 2024-2027-es időszakra. Mit kezd vele az RTL, elszámolták-e magukat, és lesznek-e egyperces híradós blokkok a meccsek szünetében náluk is? Interjú.
A következő szezont még az MTVA közvetíti az európai futball elsőszámú kupasorozatának számító UEFA Bajnokok Ligájából (BL), de a 2024 őszén induló szezont már az RTL – és főleg az RTL+ streamingfelület adja majd. Ők rendelkeznek az ún. A-csomaggal, vagyis először ők választhatják majd ki, melyik meccset adják élőben a tévében (lineárisan), de valamennyi találkozó nézhető lesz online, hiszen erre is megszerezték a jogokat. Nemcsak az változik meg, hogy ki közvetíti a BL-meccseket, de maga a lebonyolítás is. Az RTL vezérigazgatójával, Vidus Gabriellával beszélgettünk a matekról és a tervekről, illetve Szabó Balázs tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettessel, aki magát a tendert vitte végig az RTL oldaláról. (Mivel Balázs az interjú idején éppen a cégcsoport luxemburgi központjában volt, ezért online beszélgettünk.)
Forbes.hu: Kezdjük egy sporthasonlattal! Mi írja most le a legjobban a helyzetet: megnyertétek meglepetésre az Eb-selejtezőt, de a tornán akár nagyot is bukhat a csapat? Az elmúlt napok kommentárjai arról szóltak, hogy az RTL elszámolta magát. Van alapja?
Vidus Gabriella: A legtöbb komment, amit én kaptam, épp azt jelzi, hogy nem a focihoz kell érteni, hanem az üzlethez. Azért nem tudok sporthasonlatot mondani, mert egyáltalán nem vagyok futballrajongó – ez nem is fog valószínűleg változni most már (nevet).
Mikor indult el egyáltalán a gondolkodás arról, hogy meg akarjátok szerezni a közvetítési jogokat?
Szabó Balázs: Az UEFA a hivatalos kiírás előtt tájékoztatott minket arról, hogy hogyan fog változni 2024-től a Bajnokok Ligája lebonyolítási rendje. Megnéztük a prezentációt és először házon belül egyeztettünk Gabival és Kolosi Péterrel (az RTL tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese). Ez nem volt olyan régen, március 15-én. A hivatalos meghívót a tenderre egy hónap múlva kaptuk meg és május 16-án kellett leadni a pályázati anyagot. Az elbírálás gyakorlatilag 3 nap alatt megvolt.
Miért döntött úgy a csatorna, hogy megpróbálja?
Balázs: Amiről beszélünk az az A1 és az A2-es csomag, a keddi és a szerdai meccsek esetében az első választás joga jár vele, illetve a B-csomag összes digitális joga – a B-csomag lineáris jogai az AMC-nél vannak (Sport Tv).
2024-től megszűnik a mostani csoportkör, ún. ligaszakasz lesz ősszel és négy csapattal több kerül a főtáblára, összesen 36 csapat fog indulni. Így 9 fordulóból áll majd ez a szakasz, eddig hat volt – és lesznek meccsek januárban is, ami eddig szintén nem volt.
Összefoglalva: több meccs lesz, és a bonyolult, új őszi naptár lényege, hogy az utolsó meccsek is izgalmasak lesznek.
Balázs: A csoportkör utolsóelőtti játéknapjától azért már nem minden meccs volt izgalmas.
Az UEFA és a mi várakozásunk is az, hogy az új lebeonyolításban nemcsak meccsből lesz sokkal több, de izgalomból is. Ezt modelleztük le.
Az első forduló hetén pedig kedd-szerda-csütörtök este is lesznek meccsek, akkor nem lesz Európa Liga mérkőzés.
Hogy nézett ki pontosan a tender? Az UEFA egy dedikált ügynökségen keresztül bonyolítja ezt le – de tudtatok egyáltalán a többi versenyzőről?
Balázs: Igen, egy olyan ügynökséggel dolgoznak, aki nagyon jól ismeri az adott piac broadcastereit. Az UEFA úgy döntött, hogy most egy évvel a közvetítési jogok lejárta előtt tendereztet, tehát a most futó szerződésből egy év még hátra van.
Mi volt, amit 16-án kiküldtetek? Egy szám – és még mit kellett belevenni a pályázatba?
Balázs:
Az egész tenderdokumentumban a számokról szóló rész a legrövidebb, alig féloldal.
A pályázatban elég részletesen le kellett írnunk, hogy hogyan szeretnénk a jogokat használni, milyen felületeken, azoknak milyen az elérésük, milyen lineáris csatornákat használunk, milyen digitális szolgáltatásaink vannak, milyen marketingkommunikációt tervezünk – sok-sok számmal alátámasztva. Aztán 16-án reggel elküldtük a csomagot. 19. estére meg is lett a végeredmény.
Tehát klasszikus „licit” nem is volt? Az nem része egy ilyen tendernek?
Gabriella: Nem, nem volt része. Idén kétkörös volt a tender, úgy tudjuk, volt olyan ország is, ahol három kör ment le. Itt klasszikus ajánlattétel történt és az UEFA döntött.
Azt tudtátok, hogy a magyar piacról ki indul? Nyilván, a jogokkal most rendelkező MTVA ott volt a rajtvonalon.
Gabriella: Csupán annyit tudtunk, hogy hat szereplő indult a tenderen. Biztos információnk nincs, de úgy hallottuk, az egyik meglepő jelentkező a Canal+ volt.
Jönnének a magyar piacra?
Gabriella: Úgy tudjuk, érdekli őket. A tendert bonyolító cég nagyon diszkrét volt az ilyen ügyekben. Egy streaming-szolgáltatónak jó belépési pont lehet a BL.
Az tehát nem meglepő önmagában, ha egy Canal+-nál felmerül, hogy a magyar piacra megvegyék a BL-jogokat.
A második körben fogalmunk sem volt, hogy kikkel szemben versenyzünk.
Balázs: Ezt tényleg nem úgy kell elképzelni, hogy felhívnak a pályázat beadás után, hogy figyelj, „rá kellene még tenni”. Minket már csak a végeredménnyel hívtak fel.
Pályáztatok korábban is a BL-jogok A-csomagjára?
Balázs: Legutóbb a covid miatt 2021-ben volt tender, akkor az Európa Liga „A” jogait szerettük volna megszerezni, de a B-csomagot sikerült.
Bejött a második számú kupasorozat kisebb csomagja?
Gabriella: Abszolút megérte. Egyrészt nagyon sokat tanultunk a focinézőkről, másrészt annak a kábelcsatornánknak, ahova szántuk, tökéletesen működött. Az akkori üzleti tervünkben még benne sem volt, hogy használjuk a streaming jogokat – ezt először az RTL Most+-on használtuk, aztán áttettük az RTL+-ra. Ez egy addicionális értéke ennek a B-csomagnak, amivel eredetileg nem is számoltunk. Nyilván az ebből leszűrt üzleti információk segítettek, amikor márciusban leültünk beszélgetni, voltak már nézettségi -és streaming adataink is.
Mennyire fájt az RTL-nek ebben a szezonban, hogy kedden és szerdán BL-este volt?
Gabriella:
Az RTL főcsatorna nézőtábora nagyban korrelál a BL nézőtáborával, ezért ezek az esték minket jobban megviseltek, mint mondjuk a TV2-őt.
Hányan nézték a BL-t idén?
A tavalyi szezonban a Nielsen adatai alapján átlagosan 263 ezer nézője volt az M4 Sporton közvetített 29 mérkőzés minden egyes percének (4+ AMR’000). Ezt tekinthetünk a Bajnokok Ligája stabil nézői bázisának, vagyis ők azok, akik annyira elkötelezettek, hogy mindent megnéztek a tévében, ami BL. Ám a BL sorozat reach-e (tehát akik legalább egy percre belenéznek az adott műsorba) ennél szélesebb. A teljes szezon alatt jóval 3 millió fő fölött van a BL sorozat teljes elérése.
A következő kiírás még a mostani rendszerben zajlik, összesen 125 meccset játszanak a csapatok. 2024-től 36 csapat összesen 189 meccset fog játszani. A merítés nagyobb lesz, az előfizetők pedig majd választhatnak, melyiket nézik meg online.
A pályázati anyagba milyen szám szerepelt? A sajtóban 10-11 millió euró jelent meg – a korábbi 6-7 millió euróhoz képest ez túlzónak tűnik, bár meccsből több lesz.
Gabriella: Ezt nem kommentálhatjuk semmilyen szinten. Annyit azért hozzáfűznék, hogy erről a befektetésről nekem, nekünk senkit sem kell meggyőznünk – egyedül a tulajdonost. Ez pedig megtörtént.
Mennyire voltatok biztosak abban, hogy megszerzitek a jogokat?
Balázs: Egyáltalán nem volt biztos. Az RTL-en belül is egy szűk csapat dolgozott rajta, nagyon hatékonyan és fókuszáltan, nem tudott róla a vállat 95 százaléka. Azért ez egy nehéz szülés volt. Nekünk Gabival volt pár álmatlan éjszakánk.
Lehet már tudni, hogy miért fogtok és majd mennyi pénzt kérni?
Gabriella: A nemzetközi piacon egyre elterjedtebb, hogy a prémium sportjogok már a streaming-szolgáltatók felületein kötnek ki. Így van ez Ausztriában, Hollandiában, de Amerikában is a Paramount + adja a BL-t. Az üzleti modell az RTL+-ra van kitalálva, ez nem titok.
Van benne lineáris közvetítés is, de azt még nem fogjuk elárulni, hogy mennyi. Bármi, amiről most beszélünk, az bő egy év múlva fog bekövetkezni, ezzel még nekünk is van dolgunk bőven.
Önmagában már azzal jóval több lehetőségünk lesz, hogy sokkal több lesz a meccs – a nézőknek akár arra is lehetőségük lesz az RTL+-on, hogy az összes meccset megnézzék mindenfajta egyéb digitális kiterjesztéssel. Ilyen Magyarországon még nem volt.
Azok az eredmények, amiket más sportszolgáltatóknál látunk – például az Arena4 –, már most nagyon bíztatók.
A Bajnokok Ligája a koronaékszer, de azt fontos tudni, hogy az RTL+ üzleti stratégiája ettől még nem változott meg. A platformunknak már van egy sikeres előélete. November közepén indultunk és van közel 300 ezer felhasználónk. Ez kellően jó alap arra, hogy az eddigi sikeres tartalmainkat – főleg fikciós és reality – kiegészítsük sporttal. Ez nem egy sportelőfizetés lesz, hanem egy streaming előfizetés, amiben sport is van végre, ráadásul nem akármilyen.
Nagyon fontos, hogy ez a beruházás nem a többi tartalomtól veszi el a forrást. Ettől még ugyanúgy elkészülnek azok a magyar fikciós sorozatok és reality-k az RTL+-ra, amiket eddig is terveztünk.
Nem átcsoportosítottunk ide, hanem pluszként tesszük ide a beruházást, mert azt látjuk, hogy a magyar lakosságban igenis van még kellő tartalék ahhoz, hogy előfizetést vásároljanak.
Nagyon értékelik a nézők azt a digitális rugalmasságot, amit a streamingfelületek adnak.
Tökéletesen látszik, hogy Magyarországon van erre étvágy. Természetesen szeretnénk ebből egy olyan piaci részt kihasítani, ami egy egészséges piaci helyzetet tud biztosítani az RTL-nek abban a korszakban is, amikor olyan versenytársaink vannak, mint a Netflix, az HBO, az Amazon, a SkyShowTime vagy akár egy Canal+.
Azért ez mégis csak egy nagy beruházás, nem?
Gabriella: Ezen a piacon egy ilyen beruházás nem is annyira különleges. Az RTL+-nak egy hosszú távú – hiszen ez a szerződés 3 szezonra vonatkozik – stabilitást tudunk adni, amivel azt a nézői igényt szolgáljuk ki, ami látszik, hogy már megjelent. Nem úgy gondolkodom erről, hogy most egy külön sportstreaming-szolgáltatást indítunk, hanem hogy az RTL+ teljes spektrumát szélesítjük ki ezzel.
Ha jól értem, a meccsek egy része csak online lesz nézhető?
Gabriella: Így van, sőt a többség ilyen lesz. Az elmúlt napokban megjelent spekulációkból az helytálló, hogy ezt csak reklámbevételekből nem lehet kitermelni.
De a mi tervünk nem is ez, erre nem tettünk volna be ekkora tétet.
A BL-jogok az elmúlt 25 évben megfordultak kereskedelmi tévéknél is (Viasat, TV2), és voltak időszakok, amikor ezt ki lehetett termelni a lineáris tévézés két lábából, a reklámból és a disztribúcióból. Eljött az a kor, amikor a streamingbevételek fognak ehhez hozzájárulni.
Mekkorát kell nőnie a streaming bevételeknek ebben a négy évben ahhoz, hogy itt mindenki boldog legyen, meg az Excelben lévő szám is kijöjjön?
Gabriella: Ha a növekedés mértéke kisebb lesz, mint az RTL+ első félévében, akkor is ki fog jönni a matematika a számításaink mögött. Az elmúlt napokban megjelent számokat nem akarom külön kommentálni, de annál kisebb növekedés is elegendő lesz.
Jó üzlet volt? Nem tűnik úgy, hogy nagyon izgulnátok.
Gabriella: Nem, egyáltalán nem izgulunk, de valószínűleg ezzel azért vagyunk egyedül, mert
a médiaszolgáltatók közül csak mi rendelkezünk itthon valódi streaming-piaci adatokkal.
Ezt bátran mondhatom. Mikor azt RTL+ csak papíron létezett, mi is próbáltunk mindenféle adatot összeszedni a nemzetközi piacról. Egészen más, amikor saját, kézzel fogható adataid vannak arról, hogy mire fizet elő a néző, és mire nem.
Mit mondanak az adatok?
Gabriella: Ez az év most arról szól, hogy azt figyeljük, mit csinálnak a fogyasztók. Az összkép pozitív. Voltak olyan húzásaink, amire nem jöttek a nézők, pedig számítottunk rá – és volt olyan, amit kiegészítő extrának gondoltunk, mégis meglepően sok nézőt érdekelt. A BL-nél mi nem a nemzetközi trendekre hagyatkoztunk, az Európa Liga miatt voltak saját számaink is arról, hogyan viselkednek a nézők.
Valójában mi azzal leptük meg a piacot, hogy máshogy tudtunk számolni, mint bárki más. Sőt senki más nem is tudott volna így számolni, hiszen nincs ilyen felülete.
A szkepticizmust megértem. A legtöbb újításunkkal szemben ezzel az attitűddel találkozunk, de mi szeretünk újítani. Ki innováljon, ha nem mi?
Beszéljünk egy kicsit a lineáris adásokról is, hiszen az RTL ott van valamennyi nagy szolgáltató csomagjában. Amikor megerősítettétek, hogy tiétek a jogok, az első gondolatom az volt, hogy ha esetleg fel is merült az egyik, például a most tulajdonosváltáson átesett szolgáltatónál, hogy kirak titeket a csomagból, erre nem lesz tere. Ez csak spekuláció volt a részemről, semmilyen infót nem hallottam arról, hogy lenne ilyen szándék – de amikor márciusban leültetek, ez például érvként elhangzott az üzlet mellett?
Gabriella: Nagyjából két hete jelentettük be ennél a szolgáltatónál, mondjuk ki: a Vodafone-nál, hogy a set-top-boxukon egy gombnyomás lesz elérni az RTL+-t. Valószínűleg most nagyon örülnek ennek az újításnak, természetesen ők sem tudtak róla, hogy ilyen tartalmi növekedés lesz nálunk.
Ez egy túlgondolás a piac részéről. Az RTL Magyarország csatornái jelen pillanatban is közel 30 százalékos közönségarányt hoznak a 18-49 célcsoportban. Egyetlen telkó szolgáltató sem nyerne azzal, hogyha ezt kivennék a csomagjukból.
Viszont az alkupozíciótok sokat javult így a szolgáltatókkal szemben.
Gabriella: Igen, mondhatjuk, de mindenkivel szemben.
Az elmúlt jópár évben a Bajnokok Ligája A-csomag értéke nem lett megmérve a disztribúciós piacon, hiszen az MTVA-nál voltak ezek a jogok, most kerül vissza egy kereskedelmi piacra.
Az alkupozíció jobb, de az üzleti tervben ezen a soron alacsonyabb szám szerepel, mint a streamingbevételeknél.
Az MTVA megjelentetett egy közleményt még mielőtt hivatalosan is megerősítést nyert volna a tender eredménye. Mit gondoltok róla?
Gabriella: Ezt nem szeretném kommentálni.
Ha már a Paramount+ előkerült, egészen hihetetlen show-t csinálnak a BL-ből, tényleg nagyon vicces, de közben szakmai is – ami azt mutatja, formátumban is van tér az újdonságra, bőven. Mire számíthatunk az RTL-től?
Gabriella: A formátum kitalálására van még több mint egy évünk. Annak idején felépítettük a Forma-1-et, és előtte a boksszal is sokat foglalkoztunk. Abban bízhat a néző, hogy a lehető legjobb színvonalon szeretnénk kiszolgálni őket. Ehhez fogunk gyűjteni egy szakembergárdát, hiszen az RTL-ben eddig a sportközvetítés nem volt csúcsra járatva. Nyugodtak vagyunk, lesz időnk kitalálni, hogy mit szeretnénk. Az biztos, hogy az RTL minden felületén sokkal több lesz a foci.
A végére hagytam a legfontosabbat: mi lesz az egyperces híradós blokkokkal? Ez az MTVA nagy „újítása” volt. Lesz majd az RTL-en is?
Gabriella: Nincs ilyen tervünk. Ez nem szerepelt az üzleti tervben.