Celebek & üzlet = Forbes-nyár

Majka és Hajós András az ország két szegletében nőttek fel. András pesti, újlipótvárosi úrifiú, Majka ózdi vagány. Közös címlapinterjújuk egy jelentős része mégis arról szól, miért lettek jóbarátok, miért köti […]

forbes_cover_aug_hq

Bővebben

sight_1100

Retró kamerákkal hódít a magyar diákok cége

Oszd meg!

Az egyik legrégebbi fényképezési technikát csomagolták csináld magad szettbe AKG-s diákok. A Sight Company lyukkamerájából két hónap alatt hatvan darabot eladtak.

Míg mi a Forbes szerkesztőségében úgy érezzük, az október 13-i Forbes Flow óta mintha csak kettőt aludtunk volna, egy nyolcfős tinicsapat ezalatt céget alapított és december elejére már termékük is volt. És azt mondják, a megvilágosodás épp a Flow-n érte őket.

Na, de haladjunk sorban. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) nem egy átlagos oktatási intézmény, egyedi tantervében például a 15-16 éveseknek igazi céget kell alapítaniuk és egy tanéven belül életben tartani azt. A csapatok iskolán belül is versenyeznek, de az iskolai győztesek egy nagyobb megmérettetésen is részt vesznek. Egy 2015-ös iskolai győztesről mi is írtunk a lapban, ők voltak a Pixty Wonders, és műfűből csináltak termékeket, főleg táskákat, a fenntarthatóság szellemének jegyében.

akg1

Huba Mátyás, Mihály Olivér, Celichowski Emil, Tárkányi Tamás, Radványi Dávid, Angyal Mátyás, Kárpáti Levente, Blaskó Bence

Idén öt diákcég működik az AKG-ban, a vállalkozás tantárgy nem kötelező, kettőből lehet választani. Az egyik, szeptember elején összeállt csapat (nyolc fiú) bő egy hónapig az ötletet keresték. „És akkor elmentünk a Flowra, ahol nekünk az az üzenet jött le, hogy az igazán sikeres csapatok azt csinálták, amit mindannyian szerettek” – mesélte aha-élményét Angyal Mátyás. A nyolc fiú mindegyike szeret fényképezni, többen analóg fotószakörre is járnak. Innen jött a Sight Company alapötlete: az analóg fényképezés népszerűsítése – megfelelő termék kifejlesztésével.

Így működik 

A lyukkamera tulajdonképpen az egyik legősibb fényképezőgép. Egy fényzáró doboz, amin van egy nyitható lyuk, a doboz belsejében, az egyik oldalon fotópapír. Fényes közegben a lyukat három-öt percig nyitva tartva elkészül a fénykép, amelyet azután – hagyományos módon – elő kell hívni. A tanulók a termék megtervezésénél arra is gondoltak, hogy ne csak egy készüléket adjanak, hanem a fénykép elkészítéséhez szükséges minden kelléket mellé is csomagolják. Így a kamera és öt darab fotópapír mellett tartozék az előhívó folyadék és vörös LED égő is, amely nem zavarja az egyébként sötétben történő előhívást.

natur

A Sight lyukkamerája

A diákcégeknek mindig van mentoruk és sokszor előfordul, hogy egykori AKG-s diákok vállalják ezt a feladatot. A Sightot is egy öregdiák, a 36 éves Kovalcsik Tamás mentorálja, aki – többek között – termékfejlesztéssel foglalkozott az Eonnál, osztályvezető. Tamás szerint a fiúkat tényleg csak terelgetni kell. Szerinte a csináld magad vonalnak most nagy a divatja és ebbe tökéletesen illeszkedik a lyukkamera-csomag. “Közben olyanokra kellett csak figyelmeztetnem őket, amit nem tudhattak, hogy hogyan működik a számlaadás, milyen munkavédelmi előírásokat tartsanak be, amikor készítik a dobozokat, illetve hogy alakítsák ki az áraikat.”

termekfoto

A programot, amelyben az AKG (és más középiskola is) részt vesz, a Közgazdasági Politechnikum (tulajdonképpen az AKG “testvériskolája”)  indította. A programot jelenleg a Junior Achievement Magyarország (JAM) gondozza, a szervezetnek van egy igazi bejegyzett cége, amelyen belül a diákcégek működhetnek, így tényleg adnak igazi számlát. Ez a szervezet minden évben meghirdet egy decemberi versenyt az összes diákvállalkozás között egy karácsonyi vásár keretein belül. Ebben az évben 27 diákcég indult a versenyen és az itt elért teljesítmények alapján hirdették ki a díjakat. Ez alapján a Sight Company lett a legjobb “vásáros” diákvállalkozás, és esélyt kaptak, hogy részt vegyenek márciusban egy Bécsben megrendezett vásáron. Egy tanévben két ilyen jelentős verseny van, ez az egyik, és áprilisban lesz a FutureGen, itt egy szakmai zsűri előtt ismét bemutatkozhatnak, és további segítséget kaphatnak, hogy minél felkészültebben lépjenek a nemzetközi porondra. Az ország legjobb diákvállalkozását aztán májusban választják majd ki, ahonan a győztes cég Brüsszelbe, a nemzetközi döntőbe, juthat ki.

A diákcégben nyolcan vállaltak munkát, mind a nyolcan részvényesek, ez 30 ezer forintos törzstőkéjű zrt-t alapítottak, a kezdőtőkét egyenlően összeadva.

A marketing munkáért  Mihály Olivér, Radványi Dávid és Huba Mátyás a felelős, a termékfejlesztés Kárpáti Levente, Blaskó Bence és Celishowski Emil kezében van. A pénzügyi feladatokat Tárkányi Tamás végzi és Angyal Mátyás az ügyvezető igazgató. A Sight kamerák fából készülnek, ezért is különlegesek, az alap- és oldallapokat egy asztalos gyártja, az összeállítást, a csiszolást, lakkozást, festést és a „lyukat” a fiúk csinálják.

A három színben (natúr, fa, fehér) kapható kamerák a december eleji AKG-s adventi vásáron debütáltak, a srácok 28 darabot adtak el a 4490 forintos fényképezőgépből, illetve csomagból és további harmincra vettek fel a helyszínen rendelést. Ezzel azonnal túlszárnyalták álmaikat, most már 100 kamera/tanév a cél. Vásárokon árulnak és az FB-oldalukon vesznek fel rendelést. Terveznek most egy papírkamerát is, hogy olcsóbb verzió is legyen. De Huba Mátyás gyorsan kijavít, a fő cél nem is a minél több áru eladása, hanem az analóg fényképezés retró hangulatának népszerűsítése. Ezért minden Sight kamera-tulajdonost felkérnek majd, hogy legjobb képeikkel pályázzanak hozzájuk és a tanév végén ezek közül nyertest is választanak majd.

Ilyen képeket lehet vele csinálni például:

foto1

foto4

foto2

foto5

Ezeket láttad?
Címkefelhő