Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Az Aircar első számú prototípusa. Fotó: Kleinvision

Repülő autó landolt Pozsonyban

Északi szomszédaink elég erősek, ami a repülő autókat illeti: korábban mi is beszámoltunk egy projektről, egy másik szlovák startup pedig már meg is reptette az egyik modelljét. 

Az Kleinvision nevű szlovák startup nemrég Nyitra és Pozsony között reptette meg az általa fejlesztett kétéltű járművet. Miután a kisrepülő felszállt a nyitrai reptérről Pozsonyban landolt, ahol a forgalomban folytatta útját. A mostani út, amiről videót is készítettek, bő félóráig tartott, de a 160 lóerős BMW motorral hajtott, benzinnel működő Aircar már négy órát töltött a levegőben.  

Ez mutatja, hogy ebből bizony termék lesz

A járgányt a Kleinvision nevű cég fejleszti. Az első sikeres tesztrepülésük 2019-ben volt, ez a mostani a 142. sikeres landolásuk volt. A sportkocsivá alakuló repcsit az ötletgazda Stefan Klein vezette Pozsony belvárosába, mellette pedig alapítótársa, Anton Zajac ült.

A gép 2500 méteres magasságban repült, elérve maximális utazási sebességét, ami a társaság közlése szerint 190 km/óra. A mostani utat is a szlovák repülési hatóság felügyelte, természetesen. Az egyelőre Prototype 1 névre hallgató modellt már manőverezés közben is figyelték, probléma nélkül tud 45 fokos szögben bedőlve kanyarodni, például.

A Protype 2-es modelljük már a késztermékhez nagyon hasonló lesz, a tervük szerint ezt már egy 300 lóerős motorral szerelik fel, utazósebessége 300 kilométer/óra lesz és 1000 kilométer megtételére is alkalmas lesz a kétüléses jármű, a megfelelő közúti és légiforgalmi engedélyekkel is rendelkezni fog.

A mostani jól sikerült tesztrepülés az alapítópáros szerint megmutatta, hogy az Aircar ma már jóval több mint csak egy koncepció.

Víziójuk, hogy visszaadják azt a fajta szabadságot, ami egykor az autóvezetéssel együtt járt.

A légitaxi piacon sok a versenyző, egy jó részük inkább dizájnérzékeny projekt, az Aircraft most azt akarta bizonyítani, hogy a termékük nemcsak a tervezőasztalon működik.

A Nyitra-Pozsony út autóval egy óra alatt megvan, vonattal nagyjából két óra – Kleinék nagyjából 40 perc alatt gurultak be a szlovák főváros központjába.

Magyar és szlovák cégek, amik meghódítanák az eget

Szlovákiában nem a Kleinvision az egyetlen, amely ígéretes repülő autót fejleszt, ilyen az Aeromobil is, aminek Varga Zoltán személyében magyar befektetője is van. Az ilyen járművek komoly ménrőki kihívást jelentenek, de az üzleti sikerükhöz a legnagyobb akadályt az engedélyeztetésük jelentheti.

Ahogy arról nemrég a magyar Orca elektromos gép kapcsán is írtunk, a légügyi hatóságok most kezdik el kidolgozni azokat a szabványosított eljárásokat, ahogyan ezeket az újtípusú, kisebb méretű járműveket (EVTOL vagy repülő autó) engedélyeztetni fogják, nemcsak a végtermékeket, hanem a gyártási folyamatokat is.

Oszd meg!