Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Rég nem látott durva kommunikációs trükköt vetett be a Ryanair a Wizz ellen

Szokatlanul durva és félrevezető közleményben jelentette be a Ryanair, hogy mentőjegyekkel siet azon Wizz Air-utasok segítségére, akik azért nem tudnak utazni, mert a magyar alapítású cég több útvonalán is felfüggeszti a járatok közlekedését. Önmagában ez nem lenne egy eget rengető hír, de a háttere jól rávilágít arra, hogy mennyire kemény harc dúl a két ultrafapados között.

A bejelentés szövegezése pontosan olyan, mint amikor végleg leálló légitársaságok utasait mentik meg mások azzal, hogy számukra speciális áron kínálnak jegyeket arra az útvonalra, amelyiket már nem tudják leutazni.

Most viszont teljesen más a helyzet.

A Ryanair arra ugrott rá, hogy a Wizz felfüggeszti összes odesszai járatát március végétől június elejéig. Arról nem szól a Ryanair a mentőjegyes bejelentésében, hogy a Wizz biztonsági okokra hivatkozva döntött a szüneteltetés mellett, a cég közlése szerint szerint a felújítás alatt álló futópálya abban az időszakban nem felel majd meg a szigorú biztonsági követelményeiknek. Ez alapján viszont inkább az a kérdés, hogy a Ryanairnek ezek szerint enyhébbek a biztonsággal kapcsolatos elvárásai?

Mentőjegy, bárkinek

Maga a mentőjegyes sztori se stimmel. Egyrészt itt nem arról van szó, hogy egy légitársaság leállása miatt elbukták az utazásukat és a jegyre kifizetett pénzüket is az utasok, hiszen a szokott módon átfoglalhatnak későbbi vagy korábbi járatra, vagy elállva az utazástól visszakérhetik a jegyárat. Másrészt a Ryanair ajánlata nem kizárólag a hoppon maradt utasoknak szól, hanem bárki vehet a mentőnek nevezett jegyekből. Még csak nem is lettek olcsóbbak a korábbi hetekhez képest, hiszen a nagy egymásnak feszülés miatt eddig is olcsók voltak.

A Wizz és a Ryanair ugyanis nagyon komoly meccset folytat az ukrán piacon.

Tavaly meglepően sok új útvonalat jelentettek be oda, biztos, hogy ezek nagy részén egyelőre mindketten komoly pénzt égetnek, de ezt bevállalják a pozíciószerzés érdekében. (Budapestről is mindketten elkezdték repülni Odesszát, tehát magyar utasok biztos érintettek a felfüggesztésben.)

A Ryanair két másik útvonalat is említ, amit a Wizz bezár, de az egyiket tévesen. Londonból Prágába valóban repül elég régóta a Wizz, de Oslo másodlagos repterére, Torpra Londonból nem jár, sose járt, helyette ennél az útvonalnál a fő repteret használja Oslóban. Ezeket valóban bezárja, de érdekes, hogy szintén becsukja Londonból még a másik két norvég útvonalát is, erre azonban nem tudott hivatkozni a Ryanair, mert se Stavangert, se Bergent nem repülik, tehát nem tud mentőjeggyel menőzni. Ez utóbbi két norvég várossal kapcsolatos magyar vonatkozás, hogy mindkettőt kipróbálta a Wizz Budapestről is az elmúlt években és innen is megszüntette őket tavaly. Mint ahogy pár hete tűnt el egyik pillanatról a másikra a menetrendből a Bécs-Bergen járat is.

A friss bezárások okáról megkérdeztük a Wizz Airt, válaszuk a szokásos: folyamatosan nyomon követik járataik teljesítményét és az útvonalai iránti keresletet, hogy mindig a legnépszerűbb úti célokat kínálhassák a legalacsonyabb áron. A légitársaság a jelenlegi piaci igényhez alakította hálózatát, és úgy döntött, hogy londoni kapacitásainak egy részét más útvonalakon fogja hasznosítani. Azt is megkérdeztük, hogy

a Budapest-Franfurt útvonal bezárása után a felszabaduló kapacitás Budapesten marad-e, azt válaszolták, hogy igen.

Amiben a Ryanairnek igaza van

Visszatérve, noha ügyes kamunak, több sebből vérző marketingfogásnak tűnik a Ryanair mentőjegyes nyomulása, abban speciel igazuk van, hogy az útvonalhálózat változása tekintetében megbízhatóbb a szolgáltatásuk. A Wizz Air jóval gyakrabban zár be olyan útvonalakat, amelyeket meghirdetett és eladott rájuk egy csomó jegyet, a Ryanairnél jellemzőbb, hogy a menetrendi időszakok végén hagynak fel a nem működő útvonalakkal, egyszerűen nem hirdetik meg őket a következő periódusra – utóbbi megoldásnál nincsenek olyan utasok, akik vettek jegyet, aztán arról értesítik őket, hogy így jártak, mégse utaznak.

Ami utasoldalról nézve kockázat, illetve nagy ráfaragás, üzletileg valószínűleg kifizetődőbb egy cégnek, a Wizz a sok variálással ügyesebben optimalizálja a hálózatát.

Azért érdekes leginkább a Ryanair Wizz elleni akciója, mert a kisebb cég az elmúlt években sokkal jobb pénzügyi teljesítményt nyújt, ami a részvényáraikban is tükröződött. Kommunikációs szinten eddig a Ryanair egyáltalán nem vett tudomást a Wizzről, ha nagy ritkán beszéltek róla, mindig lenézően, lekicsinylően tették, miközben a Wizz pont a Ryanair üzleti modelljét koppintva indult, majd azt tökéletesítette annyira, hogy tavaly már alacsonyabb költségszinten tudott működni, mint nagy riválisa.

Pont e miatt tud kitartóan belemenni akár kívülről értelmetlennek tűnő párharcokba is, mint amit most Ukrajnában látunk. A cseh piacot a Wizz pár éve még elengedte, ma már a Ryanair a domináns fapados szereplő ott, de úgy tűnik, Ukrajnát és Bécset kőkeményen nyomják, ezeken nagyon komoly az egymásnak feszülés. A Ryanair pedig ebben a harcban gondolta úgy, hogy a súlyosan félrevezető közlemény eszközét is beveti azzal a céllal, hogy magához terelje az utasokat az egyre zavaróbban erősödő konkurenstől.

 

"Mondták, hogy át kéne vennem a Gerbeaud vezetését, mert sehogy sem jutnak előrébb. Én meg visszakérdeztem, minek kezdtek bele, ha nem tudják megoldani. Onnantól nem akartak tőlem megválni."