Üzlet

A maradék hajam is kihullott, de megdupláztuk a bevételünket – még mindig válságálló a kisállatpiac

Váradi Ibolya
2020. október 13. 8 perc olvasás

Kiss Dániel először kutyaházakat gyártatott, majd áttért a vegyszermentes kullancsűzőkre. A Protectone termékeit ma már több, mint ötven országban lehet kapni, nemcsak kutyák és macskák, hanem emberek számára is készítik őket. Az elmúlt fél évben erdei futókra specializálódott kullancsűzővel készültek azoknak, akik kimenekülnének a szabadba, és poratkariasztókat árulnak azok számára, akik inkább otthon maradnának. Egy új munkakör bevezetése és egy saját webinárium szervezése is kellett ahhoz, hogy idén megduplázzák a bevételeiket. 

„A kutya a szabadság szinonimájává vált. Szerintem nincs olyan ember, aki ne látta volna minimum két ismerősét arról posztolni egy kiskutyával, hogy megérkezett az új családtag” – mondja Kiss Dániel, a Protectone alapítója arról, hogy sokan azért vettek kisállatot, hogy enyhítsék a magányukat, mások azért, mert így könnyebben ki tudtak jutni a kijárási korlátozások közepette. „Mindannyian emlékszünk azokra a történetekre, amikor Olaszországban valaki plüssállatot sétáltatott, vagy a lakóközösség egyetlen kutyája naponta harmincszor ment le, mert körbeadták” – teszi hozzá nevetve.

A Protectone történetét az áprilisi lapszámunkba írtuk meg. „Lehet kutya nélkül élni, de nem érdemes”, mondta tavasszal az alapító, amikor az interjú közben az ölébe ugrott a gazdája teátrális mozdulataira felébredő öt hónapos kölyök, Zuma. Az eddigi tapasztalat alapján válságok idején ezt még többen gondolják így. A kisállatpiac 2008-ban, a pénzügyi válság kitörésének évében 17 százalékkal növekedett Amerikában. A globális piac mérete akkor 190 milliárd dollár volt, ezt 2025-re 270 milliárd dollárra becsülik.

Annak ellenére, hogy eddig a legtöbb gazdasági törésből nyertesen jött ki a kisállatpiac, és ez valószínűleg a mostanira is igaz lesz, Kiss Dánielék március elején még túlélési stratégiákat gyártottak. „Készítettünk egy tervet, hogy nézne ki az évünk negyven százalékos visszaeséssel. Az éves árbevételünk hetvenöt százalékát a kullancsszezonban valósítjuk meg, ami a márciustól májusig terjedő időszakot jelenti.

Március elején dugig volt tömve a raktárunk, majd a lezárások kezdetével azt hittük, ez a szezon globálisan elmarad.” 

Negyven százalék visszaeséssel arra számítottak volna, hogy a tartalékaiknak köszönhetően a cég és minden alkalmazott megmarad, de miután március közepén leállították a gyártást, a rendelések ugyanúgy érkeztek hozzájuk. „Meglepett, hogy a fogyasztók, ha tudatosabban is, de nem hagyták abba a költést.” 

Kiss Dániel, a Protectone alapítója és Zuma / Fotó: Orbital Strangers

A székesfehérvári bérgyártást április közepén indították újra, ami hatalmas csúszásokat eredményezett. „Mire újraindultunk, teljesen kipucoltuk a raktárainkat, de az Ázsiából rendelt mikrochipek késése miatt nem tudtunk annyit gyártani, amennyit szerettünk volna” – mondja Dániel az idei eddig 500 millió forintos árbevételről, amit a teljes évre nézve 600 millió forintra becsülnek. A Protectone 2019-es árbevétele 372 millió forint, az adózott eredménye 27,2 millió forint volt – „így idén a maradék hajam is kihullott, de megdupláztuk a bevételünket.”

Mi legyünk azok, akik tudják, mire lesz igény

A tízéves Protectone az elmúlt években a Tickless nevű kullancsűzőt kapunyitó termékként kezelte, miközben egyre többet költött termékfejlesztésre. A cél akkor az volt, hogy minél jobban kiterjesszék az üzleti hálójukat, mire az új termékeket a piacra dobják. 2019-ben Amerikában, 2018 végén Ázsiában indítottak leányvállalatot, de ezeknek az idén nem az új termékek piacszerzésében, hanem az információszerzésben volt a legnagyobb hasznuk.

„Elkezdtünk nagyon erősen koncentrálni Ázsiára, hogy ott mi történik, megnéztük, hogy az ottani partnereinknél milyen termékekre van a legnagyobb kereslet. Az egész világon pánikoltak a járványhelyzettel kapcsolatban, de tapasztalat csak Ázsiában volt” – mondja Dániel a piaci trendekről. A hongkongi kollégák tapasztalatai között volt például az, hogy sokan elkezdték feljavítani az otthonaikat és a kertjeiket, emellett minden olyan termékre volt kereslet, ami az egészség megőrzését szolgálja.  

A Protectone csapata feltételezte, hogy az ázsiai piacon történtek fognak megismétlődni kis késéssel a világ többi részén is, ezért online webináriumot szerveztek, hogy megosszák az ottani tapasztalataikat a több, mint ötven disztribútorukkal.

„Az volt az üzleti modell lényege, hogy a partnereink úgy azonosítsanak bennünket, mint akik tudják, hogy mire lesz igény a piacon.”

A stratégia bejött, a webinárium után több olyan partnerük is elkezdett marketingre költeni, aki egyébként szinte soha, és a Protectone termékei is belekerültek a kiemelten reklámozottak közé, például a poratkariasztó készülékük.

A disztribútorok mellett Kiss Dánielék is erősen ráfordultak a marketingre, rájátszva a tavaly óta élő cégnévre. A Protectone Global Kft. 2019 decemberéig Infinity Trade Kft. néven működött, amit egyrészt azért változtattak meg, mert már nem csak kereskedelemmel foglalkoznak, hanem a magyarországi gyártásért is ők felelnek, másrészt azért, mert azt szeretnék, hogy „úgy gondoljanak erre a cégre, mint ami segít megvédeni a kisállatainkat, magunkat és a szeretteinket is. Mi lehetne ennél aktuálisabb 2020-ban?”

A cég eddigi eladási stratégiájához hozzátartozott az évi 15–20 kiállításon való részvétel. „2020-ban ezeknek a nevezési díjait és a repülőjegyek árát is marketingre tudtuk fordítani.”

Fekete öves Amazon-harcosok az online eladásokért

Kiss Dániel szerint minden cégnek, ami hosszú távon fenn akar maradni, ki kéne alakítania egy új munkakört, az online marketplace menedzsert, aki az összes online platformon való megjelenésért és eladásért felel. Volt olyan partnerük, akinek 300 százalékkal nőtt idén az online eladása.

Kicsit a Vadnyugatra emlékeztet az a helyzet, amikor elkezdünk az Amazonnal harcolni, és olyan golyók röpködnek a fejünk felett, amelyeknek több ezer eurónk látja a kárát, ha nem megfelelően vagyunk jelen egy online platformon.”

A Protectone eddig is el-eladogatott az Amazonon, de „nem értettük őket, ők se minket”. Ezt egy idén május elején felvett új munkatárs igyekszik megoldani, aki addig projektmenedzserként dolgozott. Kiss Dániel szerint szürkeállományban itthon nincs hiány, de megszerezhető tudásban már annál inkább. „Nem adhattunk fel egy olyan hirdetést, hogy Amazon-szakembert keresünk, mert valószínűleg az ilyen szakemberek száma Magyarországon a nullához konvergál.”

Az új kollégát a Protectone-nal 2018 óta stratégiai partnerségben álló magyar kutyahám-világmárka, a Julius-K9 amerikai „feketeöves Amazon-harcosai” képezték ki. A Protetcone online eladásai azóta folyamatosan nőnek. 

Kiss Dániel és Sebő Gyula, a Julius-K9 alapítója közös termékeken is dolgozik, de az idei évben ezek a fejlesztések lelassultak, egyrészt amiatt, hogy most elsősorban mindenki a kizárólag saját projektjeire fókuszál, másrészt azért, mert „a közös termékfejlesztéshez kell a személyes kontakt, hogy belenézünk egymás szemébe, kezet fogunk és együtt örülünk, ötletelünk, amit virtuálisan nem tudunk pótolni”.

A Protectone az idei év elején leállította a saját termékfejlesztéseit, de nyáron újraindították őket a megváltozott piaci körülményekhez alkalmazkodva. Januárban mutatják be az erdei futók számára kialakított kullancsűzőt.

Kiss Dániel emellett egy állatorvossal, egy gyerekorvossal, és egy parazitológussal összefogva néhány hete elindította a Lyme-kór mentes Magyarországot Alapítványt, aminek az oldalán a kullancsok elleni védekezésről osztanak meg információkat, de hosszú távon iskolák számára is szeretnének oktatóanyagokat készíteni. „Egy skandináv tanár mutatta meg nekem a plüsskullancsát, amin elmagyarázza a gyerekeknek, hogy mit kell csinálniuk, ha beléjük megy a vérszívó. Mi is ilyesmit szeretnénk minél több iskolában.”

Fotó: Orbital Strangers