Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Cricksy Dog_fotó: Sebestyén László

Pórázzal kezdték, tavaly 85 milliót csináltak rovarlisztes kutyatápból

Egészségesebb kutyák és csökkenő környezeti terhelés – a Cricksy Dog olyan hipoallergén tápcsaláddal rukkolt elő a hazai kutyatáppiacon, aminek még az ökológiai lábnyoma is kisebb, mint a hagyományos ebeledeleké. A kutyatulajdonosoknak egyre jobban bejön a rovarlisztes kutyatáp. És úgy néz ki, a kutyáiknak is.

Creepy, Cryksy, valami Crrrrr. A Cricksy Dog alapítói nem a legegyszerűbb nevet választották márkájuk alapításakor (én is rendszeresen elírtam a nevüket a cikk írásakor), ám mindenképp ragaszkodtak egy olyan névhez, amihez valami személyes kapcsolat fűzi őket.

Advertisement
Vargyas Imre, Almási Zsuzsanna, Vargyas András és három csomag Cricksy Dog kutyatáp // fotó: Sebestyén László

A névadó Cricksy, a három testvér legfiatalabbjának, Andrásnak volt egykor a kutyája. „Mindenki rosszul írja, de a Google-ben már úgy van kitalálva, hogy a leggyakoribb elírásokra is kihozza a találatokat.

Nem egyszerű név, de ha a Google-nek is sikerült ilyen névvel befutnia, akkor nekünk is sikerülni fog”

– mondja Vargyas András.

Pórázból rovarliszt

Mindhárom testvér rutinos kutyatartónak számít, ám a négylábúak sokáig csak a magánéletükben játszottak fontos szerepet. A gépészmérnök végzettségű fiúk, Imre és András, valamint a főállású anyuka, Almási Zsuzsi kezdetben csak mellékesen kezdtek el Kínából rendelt kutyakiegészítők forgalmazásával foglalkozni. Külföldről hozták be a világító pórázokat és nyakörveket, amiket itthon saját webshopjukon keresztül értékesítettek, ekkor még egyéni vállalkozóként.

A három éve alakult online áruházat közösen vitték, a csomagokat az itthon élő Zsuzsi csomagolta és tárolta saját otthonában. Az ekkor még Bécsben lakó Imi és a Budapesten dolgozó Andris a beszerzésért, a weboldalért, és a dizájnért feleltek. A fiatalok mindent megtettek a vásárlói bázis bővítéséért, még eseményeket is szerveztek. Mindenszentek napjára a Facebookon hirdettek meg egy világító nyakörves kutyatalálkozót. „Mi Imivel el sem mentünk, mert úgy voltunk vele, hogy mi értelme van annak, ha eljön tíz ember” – mondja Zsuzsi. A tíz emberből végül háromszáz lett. A váratlanul népszerű rendezvény kicsit fejetlenre sikeredett, de sok mai vásárlót ekkor csábítottak át magukhoz. Az eseményen András már osztogatta a cég jelenlegi legfontosabb termékét: a rovarfehérje alapú kutyakekszet.

Vargyas Imre // fotó: Sebestyén László

„Mindig nagyon érdekelt a rovarfehérje és azt gondoltam, kezdhetnénk ezzel valamit” – mondja Vargyas Imre. Először magának készített az rovarlisztből különböző energiaszeleteket, kísérletezéseit gyakran videóra is rögzítette. Adta magát, hogy az eddig is a kutyákra építkező vállalkozást és a rovarfehérjét össze kellene valahogy párosítani és ilyen irányban elindulni.

Az Európai Unióban engedélyezett a kisállatoknak szánt rovarfehérje alapú tápok gyártása, így a testvérek gyorsan leváltották a pórázt és egyéb kutyás csecsebecséket a tápra.

Vargyaséknak jól jött, hogy ugyan az allergén és egészséges kutyatápok piaca egyre inkább terjed a régióban, a kimondottan rovarfehérjére alapozott tápok piacán még nincs túltengés.

„A rovarral az a baj, hogy még az ember se nagyon eszi, de a kutyatartók is ódzkodnak tőle” – mondja Zsuzsi, aki jelenleg az ügyfélszolgálat fejeként végzi a munkát a családi cégben. Pedig az általuk is használt feketelégy lárva vitaminokban és ásványi anyagokban különösen gazdag.

A testvérek Imre receptje alapján először egy keksszel rukkoltak elő, amit a kutyatáp követett. Folyamatosan átdolgozták a recepteket, és kísérleteztek azzal, hogy miből mennyit tegyenek bele. A tesztelésekkor saját kutyáik voltak a tesztalanyok. Ahhoz, hogy igazán nagyot léphessenek, nagyobb tőkére volt szükségük, és mivel saját pénzük nem igazán volt, folyamatosan pályáztak. 2018-ban megnyerték a Climate KIC Accelerator program ösztöndíját, és a 37 500 euró vissza nem térítendő támogatás mellett szakmai tanácsokat is kaptak, és kapcsolatokat is szereztek.

A tápválasztó kvíz nagy segítség

A kekszet azok a hipoallergén tápok követték, amik szintén jól beilleszthetőek a speciális étrendet igénylő kutyák számára is. Az ilyen négylábúak száma pedig meglepően magas, az állatorvosi látogatások 25 százaléka az allergiás megbetegedések miatt történik. „Van egy tápválasztó kvízünk, amiben nyolc kérdésre kell válaszolni. A végeredmény összegezi, hogy melyik tápra van szükség, de ha bizonytalan a vevő, akkor telefonon segítünk.”

A weboldalt úgy rakták össze, hogy a kis-, közepes-, és nagytestű, különböző allergiával küzdő kutyások is megtalálják azokat a tápokat, amiknek kedvencüknek leginkább szüksége van.

Az egyik leginkább allergizáló alapanyagot, a csirkét például az összes hipoallergén termékükben kerülik.

Almási Zsuzsanna // fotó: Sebestyén László

Itthon egyelőre még berzenkednek a rovar alapú ételektől, amik sokszor a jövő ételének van kikiáltva. Pedig a feketelégy, ami már tíz napos korában felhasználható, nemcsak tápanyagba gazdag, hanem fenntarthatóbb is, mint az egyéb húsalapú tápok. A feketelégy lárvának tíz liter vízre van szüksége ahhoz, hogy egy kilogramm fehérjét állítson elő, míg a szavasmarhának ugyanehhez 20 ezer liter szükséges.

„A rovareredetű tápok előnye nem az, hogy valamilyen űrt töltenének be a kisállattáplálásban – hiszen eddig is volt mivel etetni a kedvenceinket, és hipoallergén diéták is rendelkezésre álltak –, hanem az, hogy környezet- és klímabarátabb módon lehet őket előállítani, mint a hagyományos tápokat” – mondja Dr. Simanovszky Zoltán állatorvos, a Zállatorvos nevű Youtube-csatorna alapítója. Zoltán megerősíti, hogy az allergia gyakori megbetegedés kutyáknál, de az ételallergia ezen eseteknek csak egy részét képezi.

A szakember szerint a rovarfehérjék nem egységesek: a tápértékük, emészthetőségük az eredetüktől függően változik, ezért általánosságban nem lehet azt mondani, hogy jobbak vagy rosszabbak az eddig használt állati fehérjeforrásoknál. Egy 2014-es kutatást hoz példaként, ahol többféle rovar tulajdonságait vizsgálták kisállattáplálás szempontjából és volt, amelyik jobban, volt, amelyik kevésbé jól szerepelt.

Boltot még nem akarnak

„Picibe akartuk kezdeni, nem akartunk egy nem működő valamire hitelt, vagy kölcsönt felvenni” – mondja András. A szükség hozta, hogy kezdetben ahol tudtak, spóroltak: „Nem volt rá tőkénk, ezért mindent magunknak csináltunk” – mondja András. A weboldalért és a marketingért ő felelt, a beszállításért Imre, Zsuzsi tartotta a kapcsolatot az ügyfelekkel, intézte a raktározást és a csomagolást. Imre találta kis a termékek nevét és tervezte meg azok csomagolását. „Korábban soha nem csináltam ilyet, ráadásul színtévesztő is vagyok” – mondja nevetve. Színkódok alapján dolgoztak, a szintén színtévesztő András a weboldal színeit dizájnerek netes videói alapján válogatta ki.

Vargyas András // fotó: Sebestyén László

András másfél éve mondott fel, mivel akkor a forgalom már akkorára duzzadt, hogy egyiküknek muszáj volt teljes állásban ezzel foglalkoznia.

A 2019-ben alapított Vargyas Petfood Kft. a tavalyi évben 85 millió forintos bevételt hozott, amiből 8,5 millió forint volt a tiszta haszon.

A speciális kekszet 3000 forintért, három kiló tápot 13 000 forintért adnak. Az Írországból hozott rovarfehérje drága mulatság, a Cricksy Dog egyelőre csak 10 százalékos nyereséget tud szerezni csomagonként.

Az alapanyag jelentős része külföldről jön, a gyártást egy Budapest közeli gyárban végzik, a raktár viszont a testvérek szülővárosában, Kapuváron van. Itt sikerült egy inkubátorházat kapniuk a helyi önkormányzattól, amit fiatal vállalkozók támogatásaként kaptak meg. A raktárba vették fel első alkalmazottjukat, édesapjukat is, majd további három embert, akik az ügyfélkapcsolatokban és a csomagolásban segítenek.

fotó: Sebestyén László

Saját üzletet egyelőre nem terveznek, és a viszonteladókat sem szeretnének. „Egyelőre az a cél, hogy megismerjenek minket. Még nem vagyunk annyira ismertek, hogy ha kirakjuk a boltba a tápunkat, akkor direkt meg is vegyék. Ha csak úgy eláll, az meg nem éri meg nekünk” – mondja András. Már meglévő törzsvásárlóikra koncentrálnak, a felmerülő kérdésekre személyesen szoktak válaszolni. A visszatérő vendégek ráadásul sokszor újabb vevőket hoznak, a Cricksy Dog híre egyelőre szájról szájra terjed a leggyorsabban.

A kiemelt képen: Vargyas András, Almási Zsuzsanna, Vargyas Imre // fotó: Sebestyén László


 

„Tele vagyunk ötletekkel. Én a megoldásokat kedvelem.”