Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

“Pilvakaaaar? Nagyon jó!”

Évről évre egyre gyorsabban kapkodják el a jegyeket a Red Bull saját ötletes produkciójára, a Pilvakerre. Az egész sztori mögött egy fiatal srác áll, aki villámgyorsan mászott fel a ranglétrán, és a saját kapcsolatrendszeréből egy nemzetközileg elismert rendezvényt tudott összerakni.

„Este Fifa?” Dobja fel a kérdést a rádiós Buda Marcinak Takács Ákos, miközben a római parti Csónakházban rögtönzött színpadon kalauzol körbe. Az egyik dobozon Hámori Gabriella próbálgatja a mikrofonját, Halott Pénzék egy asztalnál ebédelnek, Wolfie és Fluor az előtérben bandáznak, miközben Trokán Nóra fekete kutyája mindent belead, hogy sikerüljön az egyik asztalról levadásznia egy pogácsát, az alapzajt pedig időnként túlüvölti az immár második éve rendezőként is besegítő Szabó Simon. Egy hét van hátra a Pilvakerig, az ország legvagányabb irodalomórájáig, ahol a tanárok a hazai színházi és könnyűzenei élet legismertebb arcai, az egésznek a porondmestere pedig egy srác, aki 22 évesen már menedzser volt a Red Bullnál – ő Takács Ákos. Farmerban, bőrdzsekiben és tornacipőben járkál fel-alá a zenészek között, ha kell, csipkelődik velük, vagy éppen instrukciókat oszt, egy ponton pedig egy szikraesőt hányó tortával a kezében köszönti fel az éppen szülinapos énekest a Punnany Massifból. A hangulat idilli, de Ákos szeme alatt a karikák azért elárulják, hogy nem olyan egyszerű színpadra állítani a produkciót.

19 évesen került a céghez, és pont olyan indokkal, amiért egy átlagos egyetemista: “a Red Bullnál voltak a legjobb csajok” – mondja vigyorogva. Egy BME-s barátjától hallott arról, hogy van Student Brand Manager pozíciója a vállalatnak, és amikor meglátta a hirdetést a Corvinuson is, azonnal írt a megadott címre. “Mondjuk annyira fehér öves voltam akkoriban, hogy megírtam, szeretnék náluk dolgozni, ők meg visszaírtak, hogy akkor legalább egy önéletrajzot küldjek.”

dscf6919

Fotó: The Orbital Strangers Project

A fehéröveskedés nem tartott túl sokáig, mire kettőt nézett, mély volt a víz. Jöttek a cég legnagyobb és legnépszerűbb nemzetközi eseményei, a Forma-1 futam és az Air Race, Ákos pedig hamar a szervezőgárdában találta magát. Kezdetben pakolta a hűtőt és cipelte a dobozokat, aztán folyamatosan jöttek a kihívások, megkapott kisebb projekteket is.


A Pilvaker akkor kerülhetett képbe, amikor a vállalat létrehozta a kulturális divízióját – Ákos pont végzett az egyetemmel, és fél évig csak lebegett a rendszerben kommunikációs asszisztensként, amikor szóltak neki, hogy őt javasolják majd a részleg vezetőjének. 22 évesen kapta meg a pozíciót, ami többtízmilliós költségvetés és egy kis csapat fölötti diszponálást jelentett, lényegében főnök lett.

Szerdán államvizsgáztam, csütörtökön volt az interjúm egy dél-afrikai felsővezetővel. Az egyetlen aggálya az volt, hogy ennyi idősen tudok-e büdzsét kezelni, az első pár hónapban még kértek felügyeletet fölém, aztán elengedték a kezemet”

Kulturális menedzserként jól jöttek a zenekari kapcsolatai régebbről. “Először azt hiszem Fluor Tominak meséltem a Pilvaker koncepciójáról, neki nagyon bejött.” Miközben egyik kezével a fellépőkkel zsonglőrködött és tárgyalt, a másik kezével a házon belül jelentkező igényeket kellett hozzásimítania a lehetőségekhez, és persze a helyzetet az sem egyszerűsítette, hogy szemtelenül fiatal – de a Pilvaker talált.

 

dscf6965

Fotó: The Orbital Strangers Project

„Egy útkereső underground rendezvényből lett egy olyan esemény, ami országos ismertségre tett szert” – mondta a Forbesnak Grolmusz Dávid, a Red Bull pénzügyi igazgatója. A vállalat nem szól bele abba, hogy a fellépők mit hogyan csináljanak – a verseket Ákos választja ki és ő kéri fel a zenészeket a produkcióra, de az átírást már együtt végzik, utána pedig a zenészekre bízzák a többit. „Azért lettek népszerűek, mert jók abban, amit csinálnak, mi pedig erre építünk, szabad kezet kapnak”

Látta, ahogy Ákos a gyakornokból profivá változik. „9 éve van a cégnél, nagyon tudatos építkezésen van túl. Két évvel ezelőtt léptettük elő marketingmenedzserré, rendkívül elkötelezett. Fiatalságából adódóan egy teljesen más munkastílust képvisel, a magánélet és a munka nála sokszor összefolyik – a Pilvaker is ennek köszönhető, személyes zenei ismeretsége és az egyedülálló szociális érzéke kellett hozzá.  Az általa vezetett csapat ugyan maroknyi, de kevés erőforrásból tud nagyon hatékonyan dolgozni.”

Persze a cég sem gondolja azt, hogy ami jó, azt nem lehet jobbá tenni – Grolmusz Dávid elárulta: 2017-es Pilvaker az első Pilvakerhez képest már majdnem kétszeres büdzsével gazdálkodott.

A vállalat egyéb rendezvényeihez képest a Pilvaker olcsónak számít, még úgy is, hogy több mint száz ember dolgozik rajta, és a megtérülési rátája az egyik legjobb, nemrég pedig a cég globális szinten a harmadik legjobb rendezvényének kiáltotta ki a forradalmi szövegelést. “Az nagyon jó érzés, amikor odajönnek a kollégák a világ túlsó feléről gratulálni, és mondják, hogy “Pilvakaaaar? Nagyon jó!”

Persze az üzleti részét is kimaxolják – a jegyárakon emeltek, egy produkció helyett idén már kettő lesz, valamint a főpróbát is nyilvánossá tették, így lényegében két nap alatt háromszor megy majd le az előadás teltházzal. Innen nagyon könnyű a matek – ha egy jegy 2990 forint, egy előadásra 1848 ember fér be, és mindez háromszor vihető végig két nap alatt, akkor kijön, hogy csak az előadásból 16 millió jön be (persze ebből érdemes vonni a jegyirodák díját, az adókat, stb, nagyjából 10 millió maradhat a végén a cégnél). “Sokan kérdezik, hogy miért nem emelünk nagyobbat a jegyárakon, mert lehet, hogy ötezer forint fölött is elkelne az összes jegy. Én nem akarom, hogy valaki csak azért ne tudja elhozni a barátnőjét, mert drága, vagy hogy emiatt csak egy rétegnek szóljon ez az egész.”

Az előadók  listája évről évre bővül, és a lehető legfurcsább módokon kerülnek be a produkcióba. “Az egyik ismerősöm azt mondta, hogy Kiss Ádám nagyon szívesen szerepelne. Felhívtam, mondtam neki, hogy hallom, szerepelnél és mi is örülnénk neki, ő meg közölte, hogy életében nem mondott ilyet – de jött.” (Kiss Ádám idén egyéb elfoglaltságai miatt nem szerepel a produkcióban – a szerk)

„Megmondom őszintén, az első hívást nem fogom elfelejteni – kezdi a sztorit Farkas Roland, alias Wolfie a Punnany Massif zenekarból, aki a kezdetek óta erősíti a Pilvakert, és Ákos az elsők között kereste fel. „Akkor még Pécsett laktam, teljesen máshogy nézett ki az egzisztenciám, mint most. A versek közel álltak hozzám, úgyhogy úgy gondoltam, én vagyok erre a feladatra a megfelelő ember!” – mondja nevetve. „Persze előbb jöttek a kérdések, mint az emocionális flow, akkor Ákossal még nem voltunk úgy barátok, mint most – egy ilyen produkciónál, ami kvázi egy összművészeti olvasztótégely, sok mindent át kell gondolni, és nekem ilyenkor rengeteg kérdésem van, szóval Ákos valószínűleg az elején ilyen minden lében kanálnak gondolt.”
takacsakos
Fotó:The Orbital Strangers Project
Szerinte a Pilvaker változott az első előadáshoz képest, „de a változás nem negatív előjelű dolog. Ha öt éve jársz ugyanabba a nagyon jó étterembe, de öt évig ugyanazt kapod, akkor már nem lenne olyan jó az az étterem. Az utóbbi 1-2 évben a Pilvaker sokkal szélesebb spektrumon mozog, egy kicsit változtak az arányok, de a gyökerektől nem térünk el. Itt a végeredmény számít. Az, hogy a fiatalok kinyitják a szöveggyűjteményt, és olvasnak, az, hogy Juhász Gyula Szavak című versének átdolgozása bekerült a nyolcadikos tankönyvekbe. Ez már több annál, mint egy marketingfogás.”

Az, hogy a Pilvaker ekkorát szólt, különleges konstellációnak az eredménye. “Van egy nagyon erős és színes irodalmi időszakunk egy forradalommal, és rendkívül hangsúlyos szerepet kap az oktatásban. Ez máshol nincs így. Persze vannak ötleteim, hogy lehetne ezt átvinni például Amerikába, de arra jutottunk, hogy így ebben a formában ez csak Magyarországon működik.” – mondja Ákos

A rendezvényből lovebrand lett – a 2017-es eseményre 5 perc alatt elfogytak a jegyek, a Youtube-on a Tiszta szívvel című József Attila-vers átdolgozását több mint kétmillióan látták, a Szeptember végén közel nyolcmilliónál jár  – összesen több mint 25 milliós elérésük volt a videómegosztóra feltöltött anyagokból.

“A srácok ebbe apait anyait beleadnak. Tegnap 14 órán keresztül voltak színpadon, mindenki nagyon el van fáradva. De megéri, amikor látod, hogy a nézők könnyes szemmel kapaszkodnak egymásba a végén, na, ezt el nem cserélném semmire!”

 

Művész számára szinte elengedhetetlen feltételnek tekintem az időnkénti semmittevés tevékenységét.

Somló István debreceni színidirektor Latinovits Zoltánnak