Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]


Bővebben

Ottalvós küldetésekkel, lézerfegyverekkel hozza közelebb az apákat és gyerekeiket egymáshoz egy magyar csapat

Ma már kifejezetten menőnek számít tudni a gyerek cipőméretét apaként és nem kérdés, hogy miért fontos az apák valódi jelenléte a gyerekek életében. Az Apa meg én ebben próbál segíteni, minőségi apa-gyerek időt kínál, ami mindkét félnek hosszútávú élmény és segíti a kapcsolat mélyülését. Bár az alapítók nem stresszelnek a növekedésen, az ottalvós küldetések annyira népszerűek, hogy sokszor néhány nap alatt betelnek a helyek. 

Gonosz hatalmak támadják meg az erdő szellemét, de csak a Taktikum energia elemek felhasználásával lehet felvenni a harcot ellenük. Nem lesz egyszerű a küldetés: kódot kell hozzá fejteni, éjszakai túrán kutakodni, de tutira a lézerfegyverek sem fognak a polcon porosodni. Valahogy így hangzott az Apa meg én (korábban Apaépítő) első lézerharcos apás-gyerekes hétvégéjének beharangozója 2018 szeptemberben, majd az első alkalmat még abban az évben további három másik követte. A Nagygyörgy Miklós által megálmodott csapat eddig 246 apa-gyerek párost vitt el apaépítőre, és 2020-ra már 18 kétnapos és 10 egynapos programról szólnak a tervek. 

Apának lenni jó

A tematikus apa-gyerek hétvégéket szervező csapat alapítója, Nagygyörgy Miklós néhány évvel ezelőtt még az a tipikus üzletember volt, aki inkább céges terepen, mintsem az apaságban érezte komfortosan magát, ma viszont életcéljának tekinti az apaságát, simán épít gyurmából Eiffel-tornyot, vagy csinál hozzá gyurmát, ha pont nincs otthon.

„Mikor édesapám nyugdíjba ment és volt végre tere, ideje a saját életéről gondolkozni, azt mondta, sajnálja, hogy az elmúlt 30 évben a munka miatt nem tudott igazán jelen lenni. Akkor jött rá, hogy mi fontosabb az életben.

Én ezt nem szeretném megélni – mondja, de a pálfordulást nem ez, hanem Down-szindrómásként született második kislánya hozta el számára – Főként Zsuzsi lányommal eltöltött fejlesztési órák alatt, látva, ahogy megtanul beszélni, járni, boldog és árasztja a szeretetet, éreztem meg, hogy apának lenni mekkora ajándék és kihívás. A férfiköröket mindig nagyon szerettem, és a céges ügyeknél valahogy már sokkal jobban izgat, hogy mi van a gyerekeimmel. Ez a két igény házasodott valahogy össze bennem, így tudott megszületni az Apa meg én gondolata.” Vallja, a szülő-gyermek kapcsolat ugyanúgy párkapcsolat, mint két felnőtt közötti házasság, együttélés. Ugyanúgy lehet és kell építeni és gondozni, hogy kiteljesedjen. Pont ezért lett az a koncepció, hogy egy apa csak egy gyerekkel jöhet, bár mostanában ebben lesz egy kis változás. 

 Nagygyörgy Miklós, Farkas Albert, Kovács Balázs  / Fotó: Sebestyén László

Az indulásnál Miklós partnerekre talált a Mito reklámügynökség három tulajdonosa személyében: Farkas Bercivel, Kovács Balázzsal és Pőcze Balázzsal régi üzleti-baráti kapcsolata van, nem mellesleg mindhárman apukák. A Mito kreatív igazgatója, Pőcze Balázs azt mondja, nem volt bizonytalankodás, mert már korábban is látták, hogy amibe Miklós belekezd, az tökéletesen fog működni. Ő úgy látja, nagyot változott a világ az utóbbi 10 évben:

„Egyszer egy néni megállított a Szent István parkban és elmondta, milyen jó látni, hogy ennyi apuka van itt, mert mikor ő nevelte a gyerekeit, akkor még nem lehetett apákat látni a játszótéren. Az apasági kérdések mainstream témává váltak, ma már szinte norma, hogy tudj a gyerekedről. Ezzel együtt a mozgástér is nagyobb lett az apák számára, mint, amit anno mi gyerekként megtapasztaltunk. Rengeteg jó program, lehetőség van arra, hogy minőségi időt tölthess a gyerekeddel, és az Apa meg én pont erre ad inspirációt, bátorítást.” 

Titkos küldetés, lovagi torna, trabantos hétvége

A kétnapos tematikus hétvégékre apa és gyerek érkezik, ideális esetben 15-18 párossal futnak a trénerek segítségével és vezetésével összerakott programok. Az ötlettől a megvalósításig legalább fél év telt el, ennyi idő elég volt ahhoz, hogy kiderüljön, milyen területről érdemes trénereket behúzni, kik a legjobbak erre a célra. Jelenleg nyolcféle hétvégét kínálnak, ebben már a teljes hétvégés mellett egynapos is van, mert úgy látják, akik belekóstoltak, azok szívesebben adnak esélyt egy két-három napos programnak is. Mindegyiket tesztelik, de ettől függetlenül volt olyan, amit utólag kivettek a kínálatból. „A hétvégének van egy dinamikája, amiben az első napnak fontos szerepe van, ez pedig a csapatépítés. A játékokon keresztül a felnőttek között is megszületnek a kapcsolódások, így este, amikor a gyerekek lefekszenek, megvalósulhat egyfajta férfikör, ami nagyon fontos része az Apa meg énnek. Igyekszünk apafókuszú beszélgetéseket kezdeményezni, de mindenféle erőlködés nélkül, nem vezetett módon. A cél az lenne, hogy 3 év múlva a hétvége előtt megszavaztatjuk, milyen szakembert hívjunk, aki az első este pár órára eljön egy izgalmas beszélgetésre. Lehet ez pszichológus, párkapcsolati coach vagy egy tiniszakember, esetleg valaki, aki az iskolaválasztásban tud segíteni. Egyébként voltak már ilyen random beszélgetések, mert megfordult itt részvevőként véleményformáló pszichológus és párkapcsolati coach is -meséli Miklós.

Hild Imre, a Global Traction CEO-ja veterán apa meg én-résztvevőnek nevezi magát, fiával ugyanis már négy hétvégét töltöttek el együtt itt. Horgásztak a Balatonon, lézerharcoltak Mátraházán, varázslótáborban is jártak, illetve egy szentendrei helyi barlangban keresték a titkok kulcsait.

Apaépítő from Apa + én on Vimeo.

„Nekem az is élmény egy-egy ilyen táborban hogy látom, más apák és gyerekek hogyan működnek együtt. Ezt a szűk ismeretségi körön kívül nem tapasztaltam még meg. Emellett szinte rituális az első nap végén, hogy este, mi apukák összeülünk és beszélgetünk, amire nagy szükség van. Bár a program elemeit pontosan összerakják, mégis van egyfajta lazaság benne, ami számomra a gyerekkor gondtalanságát idézi. Egy jól értelmezett nyugi. A szervezők jó érzékkel látják, mire mennyi időt célszerű hagyni, mikor mely programokat kell esetleg begyorsítani vagy elengedni.

A táborok hatására valahogy én is lazább lettem, kevésbé számít, hogy mi logikus, mit terveztem, és nagyobb teret hagyok a spontán történéseknek.”

Flowban vagyunk, neveljük, akár egy gyereket

„Úgy neveljük ezt a vállalkozást, ahogy egy gyereket kell. Megkap minden figyelmet, segítséget, de önállóan kell életképesnek lennie. Fejlődik, amerre akar, mi csak akkor mentjük meg, ha esetleg lelépne az úttestre. Nem akarjuk megmondani neki, hogy egyetemre menjen-e vagy tanuljon inkább egy jó szakmát, így egyelőre még nem tudjuk, hogy ez egy országos mozgalom lesz-e vagy felső középosztálybeli apukák pár ezer fős körének hobbija, esetleg egy egész évben nyitva tartó tábor valahol vidéken. Ki fog derülni. Jó alapokat teremtettünk, nem loholunk a profit után.” – mondja Balázs. Büdzsét 2020-ra csináltak először, de ha nem haladnak a tervek szerint, akkor sincs baj, mert, ahogy mondják, bármelyik pillanatban rá tudnak állni bármilyen pályára.

A résztvevők között fordult már meg pénzügyi befektető, angyalbefektető, akik mind láttak benne fantáziát, de az alapítók nem szeretnék feltőkésíteni a vállalkozást. Úgy gondolják, ezzel pont a flow veszne el.

Azért a biztonság kedvéért a német és svájci domain-eket már lefoglalták, mert innen is érkezett megkeresés. Az első év végére nullszaldós a vállalkozás, a hangsúly egyelőre nem a pénzen van, inkább egyfajta szeretetprojektnek nevezik. A következő évre két fontos tervet dédelgetnek: szeretnék, ha minden hétvégén részt vehetne egy sérült gyerek az apukájával, ehhez keresnek most céges partnert. Emellett jönnek a többgyerekes hétvégék is, vagyis lehetőség lesz rá, hogy apa ne 1, hanem 2 vagy akár több gyerekkel is részt vehessen a programokon.

Az Apa meg én jelenleg kb. 50 ezer forintért (plusz szállás és étkezés) lehet jelentkezni, de a szervezők nagyon szeretnék, ha egy kereseti szinttel lejjebb is elérhetővé válhatna, hiszen szülőként jövedelemtől függetlenül mindenki szeretne fejlődni. Ezt elsősorban külső partnerek bevonásával látnák kivitelezhetőnek, ami működhet is, most is van már rá példa. A résztvevők körének szélesítésének másik útja az is lehet, ha cégekkel tárgyalnak, akik a beosztottjaiknak, egyfajta juttatásként biztosítanák a tábor lehetőségét. Most úgy látják, 2020 már biztosan erről is fog szólni. 




 

Néha kedvesnek kell lenned magadhoz egy vereség után.