Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Nyolcszor drágább lesz Mészáros Déli Körvasútjának egyetlen kilométere, mint a francia TGV-jé

Összesen 12,7 kilométernyi vasúti pályát és két megállót épít Ferencváros és Kelenföld között Mészáros Lőrinc vállalkozása, de Bécsben ekkora összegből egy új főpályaudvarra is futotta.

Közel 338 milliárd forintot fog elkölteni a Budapesti Fejlesztési Központ a Déli Körvasút egyetlen szakaszára, a költségek pedig felborzolták még a sokat látott szakemberek kedélyeit is a G7 szerint.

A szeptember 3-án kihirdetett közbeszerzési eredmény szerint a beruházás nyertese a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt. lett, az alvállalkozók között pedig további Mészáros-érdekeltségek szerepelnek, de a speciális gépparkja miatt szinte nélkülözhetetlen, állami tulajdonú MÁV FKG Kft. epizódszerephez jut.

A projekt főbb elemei közé tartozik a tervezés és engedélyeztetési feladatokon túl 6 kilométernyi szakasz fejlesztése, 1950 méteren harmadik, 1730 méteren pedig harmadik és negyedik vágány kiépítése, a pályasebesség 80-ról 100 kilométer/órára emelése, biztosítóberendezések, zajvédőfalak, valamint két új állomás a dél-budai Nádorkerten és a dél-pesti Közvágóhídnál.

A lapnak név nélkül nyilatkozó szakértők alapján azt írják, hogy még a városi környezetbeli költségesebb építkezés sem indokolja, hogy 338 milliárd forintba kerüljön a vasútfejlesztés egyetlen szakasza.

Bécs, TGV, Belgrád

A költségek érzékeltetésére érdemes összevetni, mennyibe kerültek más nyugati országokban – a magyar árszínvonalnál egyébként magasabb környezetben – a vasúti nagyberuházások költségei.

Mivel a meglévő két sínpályát is újakra cserélik, ezért érdemes 26,5 milliárd forinttal számolni egyetlen kilométernyi pálya költségét. Ehhez képest egyetlen kilométere

  • a 300-320 km/órás sebességre képes Le Mans-Rennes TGV vasútnak 3,3 milliárd forintba,
  • a bécsi új főpályaudvar esetében 3,4 milliárd forintba,
  • Budapest-Belgrád vasút 1,9 milliárd forintba fog kerülni (ha nem lesz áremelkedés).

A felhozott példáknál érdemes figyelembe venni, hogy a kiépítés technológiája, a terepviszonyok és a nyomvonal beépítettsége befolyásolja a kilométerenként árat. Bécs ebből a szempontból jó összehasonlítási alap a G7 szerint, a pályaudvar teljes beruházási költsége 340 milliárd forint volt mai árfolyamon.

Kiemelt kép: Budapesti Fejlesztési Központ/Vitézy Dávid

Oszd meg!