A világ új ura, a drogériabáró és Polgár Judit

Öt év után először amerikai címlappal jelentkezik a magyar Forbes. Még egy újítás: 11 pontba szedtem mit találtok az ehavi magazinban.   1. Szamosi Zsófi színésznő, az Oscar-díjas Mindenki főszereplője, és […]

Bővebben

Nincs más utunk, mint az agresszív terjeszkedés

Még alig múltak egy évesek, de már megkapaszkodtak Magyarországon, és kiléptek a térség legnagyobb piacára. Csillik Timur szerint a Rendi nem lassíthat. Vállalkozók az árral szemben – 2. rész.  

Csillik Timur most jött vissza Lengyelországból. Két hónapja Kelet-Közép-Európa legnagyobb piacán is elindult a Rendi takarítószolgálat (a lengyel piacon myrendi.pl honlappal), az alig egyéves startup ezzel tényleg megtette az első lépést a már kezdetekkor kitűzött régiós terjeszkedés felé. A budapesti, majd debreceni, szegedi, győri lefedettség után immár jelen vannak Varsóban is, miközben már keresik a romániai country menedzsert. A tervek szerint három éven belül a térség legnagyobb takarító-közvetítő vállalatává akarnak nőni hat ország (Magyarország, Lengyelország, Románia, Csehország, Szlovákia, Szlovénia) meghódításával.

Az eredetileg Helpy néven tavaly szeptemberben indult vállalkozás nehezen követhető tempóban fejlődik. Gyors sikerük titka valószínűleg abban rejlik, hogy egy rém egyszerű, mindennapi, mindenki által ismert és könnyen érhető szolgáltatást (takarítást) nyújtanak, profi módon. Jól működő online rendszeren keresztül, rugalmas menetrenddel, a takarítók folyamatos kiértékelésével, monitorozásával, átlátható (a feketén dolgozó nénik áraival abszolút versenyképes) tarifák és rendes számlaadás mellett. Tulajdonképpen az a meglepő, hogy erre a piacra előttük nem nagyon léptek be profi szolgáltatók, holott láthatóan meglévő igényt elégítenek ki. A magyar piacon az első hónapban körülbelül húsz megbízásuk volt, ma 1100, amit országosan 120 szerződött partnerrel (takarítóval) teljesítenek.

timur_02

Csillik Timur – 26 évesen régiós céget épít 

Tiszta modell, egyszerű termék, nagy potenciál – ez a Rendi nagy esélye, de pont itt leselkednek rájuk a veszélyek is. Elvileg bárki lemásolhatja a modellt, és a rosszul sikerült próbálkozások is kedvezőtlenül hatnak a piacukra, ezért mondja Timur, hogy nekik muszáj növekedniük, muszáj nagyon gyorsan vezető pozícióba jutniuk, és minél előbb megkerülhetetlenné válniuk azokban az országokban, amelyeket célul tűztek maguknak.

Négy lépésben a lengyel piacra lépés

Egyelőre úgy tűnik, hogy a modell tényleg átültethető az ország határain kívülre is. A lengyel piacra lépést körülbelül négy hónappal ezelőtt kezdték előkészíteni, és a kritikus pont az ottani kulcsember, a country menedzser megtalálása volt. Olyan embert kerestek, aki nyelv- és helyismerettel rendelkezik, van beágyazottsága, ismeri az ottani piacot, az ottani kulturális, üzleti etikai kódokat. Ezután már ő volt az, aki elkezdte felépíteni a csapatot, ő szerződik a helyi partnerekkel, és bár folyamatosan tartja a kapcsolatot a pesti anyacéggel, ő felel a teljes kinti operációért.

A harmadik lépés az úgynevezett brandbook megírása volt, ebben minden fontos Rendi-specifikus információ benne van, ami alapján könnyebb az itthon kidolgozott módszert máshová is átadni. Azért a helyszínen is megmutatták a működést (Budapestre utaztatták a lengyel csapatot, ez egyelőre két ember), majd negyedik lépésben – két hónappal ezelőtt – élesítették a lengyelországi honlapot. Az első két hónap alapján a varsói operáció is megnyugtató – a magyarországihoz hasonló – dinamikával indult: az első hónapban 50, a másodikban már 120 megbízásuk volt, ezt egyelőre 15 partner szolgálja ki.

Miért jobb a Rendi, mint a Helpy?

Ha a kezdetektől ott lebegett Timurék előtt a nemzetközi terjeszkedés, adja magát a kérdés, hogy miért cserélték le az induláskori nevüket helpyről rendire? Az elsőre meglepőnek tűnő névváltás idén áprilisban történt, Timur szerint azért, mert itthon nagyon sok problémájuk akadt az angol szóval. Sokan nem tudtak vele mit kezdeni, nem tudták rendesen leírni. A rendi itthon sokkal kezelhetőbbnek tűnt, potenciális külföldi piacaikon meg nem okozott fennakadást. A környező országokban is könnyen kiejthető, és nincs sehol olyan jelentése, ami zavaró lenne.

Honnan lesz plusz pénz?

A gyors külföldi terjeszkedéshez plusz tőke is kell, ezt Timur és csapata is jól tudják. A cég megalapításában a Drukka startup-keltető segített, magvető fázisban a Conor kockázati tőkealap adott 50 millió forintot, most pedig éppen újabb befektetőt keresnek egy második körös, növekedési tőkebevonás céljából. „Másfél millió eurót szeretnénk bevonni, ez ahhoz kell, hogy gyorsabban, még agresszívebben tudjunk terjeszkedni” – mondja a még csak 26 éves ügyvezető. Négy-öt befektetővel tárgyalnak, a deal valamikor jövő tavasszal születhet meg.

Bizalom? Megbízhatóság?

Felhasználói oldalról a Rendivel kapcsolatban két aggály merülhet fel, ezt Timurék is tisztán látják. Az egyik, hogy a takarítás bizalmi feladat, nem mindegy, kire bízzuk több órára a lakásunkat, értékeinket. Ezt kezdettől egy erős kiválogatással, szűréssel próbálják kivédeni, a szerződött takarítók megbízhatóságáról több körös interjúban, referenciák bekérésével, azok ellenőrzésével, teszttakarítással győződnek meg.

timur_01

Fotók: The Orbital Strangers Project

Ennek ellenére egész kis arányban előfordulnak apró törések (leesik egy váza vagy valamilyen dísztárgy), ilyesmi a havi ezer alkalomból legfeljebb 5-6-szor történik. Ezekre az esetekre van egy belső, házi biztosítása a cégnek (a takarítók díjából lecsippentenek egy részt, amiből egy alapot képeznek), és kártérítést fizetnek a megbízónak. Lopás az indulás óta kétszer fordult elő, de a rendszer úgy van kitalálva, hogy nagyon ne érje meg visszaélni a bizalommal. Minden takarítás után pontozzák a munkát a megbízók, ha valaki csak négyest kap az ötös skálán, már utánanéznek a központban, hogy mit csinált rosszul.

A másik gyenge pont a túlvállalás lehet, aminek következtében le kell mondani a megrendelt takarítást. Saját szerkesztőségünkből is adódott már ilyen tapasztalat (kollégánknak nem tudtak a kért és előre jóváhagyott napon vagy órában takarítót küldeni, így átütemezték a takarítást, amivel viszont végül meg voltak elégedve), és Timur is bevallja, hogy egy időben, főleg a fővárosi agglomerációban voltak fennakadások. Hiába kiforrott most már az egész modell, ez tűnik a legnehezebb feladatnak: a folyamatosan bővülő piacon belőni az egyensúlyt kereslet és kínálat között. Ez azonban nem tántorítja el őket afelől, hogy nőni és terjeszkedni kell, mert tudják, hogyha nem ők teszik ezt, akkor pillanatokon belül megjelenik valaki más, és a helyükbe lép.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő