Duy Pham / Unsplash
Üzlet

Ne csak nőnapon legyen téma a munkahelyi egyenjogúság – már száz cég csatlakozott egy új kezdeményezéshez

Forbes
2020. március 10. 4 perc olvasás

Magyarországon a munkavállalók 60 százaléka tapasztalta 2017-18 között, hogy munkahelyén igyekeztek tenni azért, hogy ugyanolyan lehetőségeket biztosítsanak a nőknek és a férfiaknak. Kezdeményezés indult a folyamatok felgyorsításáért: a Nyitottak vagyunk nonprofit szervezet a nők és férfiak azonos lehetőségei mellett nyilvánosan, együtt kiálló női és férfi vezetőket és konkrét, 2020-ra vonatkozó vállalásaikat várja.

A Közös ügy kezdeményezés állásfoglalásához eddig már több mint százötven vállalati vezető, nő és férfi csatlakozott. A Nyitottak vagyunk a nőnap apropóján hozta nyilvánosságra az első vállalásokat, amiből már több mint száz érkezett.

Közleményükben egy nemzetközi kutatásra hivatkoznak: ez alapján négyből három ember a cégvezetőktől várja, hogy fontos társadalmi változások élére álljanak, például, hogy felszámolják a munkahelyi diszkriminációt.

A vállalásokat tevő cégek között nemzetközi nagyvállalatok, startupok és magyar kisvállalatok is vannak. A vállalások listája lefedi a lehetséges változtatások széles spektrumát: a sokszínűségi mutatók nyilvánosságra hozatalától, a női vezetők számának növelésén, a fizetéskülönbség jelenlétének megvizsgálásán, és ha szükséges, a beavatkozáson, a szülőket támogató programokon át a diákok oktatásáig számos olyan terület van, ahol egy szervezet változtathat a belső folyamatain. A vállalások megvalósítása során keletkező tapasztalatok megosztására a Nyitottak vagyunk platformot is teremt az év második felében.

Márciusi magazinunk címlaptémája szintén a női egyenjogúság: a címlapon Enyedi Ildikó, Borbély Alexandra és Gera Marina, a magazinban pedig a legbefolyásosabb magyar nők listája

A BCG kutatása alapján azoknak a vállalatok, ahol a férfiak is bekapcsolódnak a munkahelyen a sokszínűségi törekvésekbe, 96 százaléka fejlődésről tud beszámolni. Ahol ez nem történik meg, előrelépést csak a cégek 30 százaléka tapasztal.

Eközben a hazai munkavállalók, a nők és férfiak 63-63 százaléka egyaránt úgy gondolja, hogy a nőknek és férfiaknak együtt kell tenniük azért, hogy a nők is ugyanolyan lehetőségekhez jussanak a munkahelyen, mint a férfiak, derült ki a Nyitottak vagyunk és a Gemius országos reprezentatív kutatásából.

A lépések időszerűségét számos adat támasztja alá:

  • Magyarországon 14,3 százalék a bérszakadék az Eurostat adatai alapján. A Gemius és a Nyitottak vagyunk korábbi országos reprezentatív kutatása szerint a nők ugyan előléptetést nagyobb arányban kaptak, mint a férfiak, de ezek pusztán motiválóbb feladatokat jelentettek. Fizetésemelést a nők ritkábban kaptak, mint a férfiak, pedig ugyanolyan gyakran kértek.
  • Míg a válaszadó férfiaknak 42 százaléka, nőknek csak 28 százaléka gondolja úgy, hogy a nőket nem éri hátrány az előléptetések során.
  • Ahol a kiegyensúlyozottabb nemi arányok felé mozdult a cég, az emberek 71 százaléka örült neki. Illetve ahol elkezdtek szabadabban beszélni arról, hogy egyenlő lehetőséget biztosítanának a nőknek és a férfiaknak, a dolgozók 64 százaléka üdvözölte a lépést.
  • A jövő munkavállalóinak, a diákoknak 83 százaléka a jövőben olyan helyen szeretne dolgozni, ahol nincs hátrányos megkülönböztetés a munkahelyeken.
  • A nemzetközi kutatások is azt támasztják alá, hogy a sokszínű cégek, ahol a csapatokban a nők és férfiak hasonló arányban vannak jelen minden szinten, sikeresebbek. 

A kezdeményezéshez csatlakozott többek között Árvai Péter és Adorján Kata a Prezitől, Blaskó Nikolett és Nagy László az ACG-től, Fogarasi Norbert és Juvancz Beáta a Morgan Stanley-től, Kerekes Péter és Szűcs Judit a Coca-Cola Magyarországtól és Kolosi Péter és Vidus Gabriella az RTL Magyarországtól.

A teljes lista itt érhető el.