Amikor Marissa Mayer 2013-ban betiltotta az otthonról dolgozást a Yahoo-nál, eléggé nagy vihart kavart. A távolról dolgozás tényleg tönkreteszi a vállalati kultúrát? Csökkenti a produktivitást? Igazából számon sem lehet kérni az alkalmazottat, aki home office-ban dolgozik? Ezekre a kérdésekre muszáj volt választ találni a digitális korban. Azóta ez a vita eléggé elült, de valószínűleg újra elő fog jönni, csak kicsit más lesz a köntös rajta, ahogyan a digitális korból átmegyünk az önvezető autók korába. Ellis Talton és Remington Tonar, a Forbes.com külsős szakértői összeszedték, milyen változások várhatók.
Amikor az önvezető autók a következő években elárasztják az utcákat, és felforgatnak mindent az autóipartól a tömegközlekedésig, a vezetőknek el kell majd gondolkodniuk azon, hogy az önvezető jövő hogyan befolyásolja a munkahelyi hatékonyságot. Az otthonról dolgozás eddig nagyrészt bináris kérdés volt: vagy az irodából dolgozol, vagy egy fix külső helyszínről, például otthonról vagy egy kávézóból. Az önvezető autók megjelenése viszont harmadik opciót is létrehoz: az autóból dolgozást. Más kérdés, hogy ez a jövő még eléggé messze van, minden marketing és naiv hitegetés ellenére az önvezető autók elsősorban arra lesznek jók, hogy sokkal biztonságosabbá tegyék a közlekedést, nem arra, hogy kényelmesebbé. Egyelőre nincs arról szó, hogy akár teljesen önvezető üzemmódban is a sofőr száz százalékban mással foglalkozhasson, ne az utat figyelje.
Viszont, ha eljön majd ez az idő, az embereknek több száz órájuk szabadul majd fel évente, hiszen utassá válnak. Vannak, akik szerint ez még több szexszel, esetleg az alvás bepótlásával jár majd, a visszaszerzett idő a produktivitást is növelheti. Olyan szinten, hogy annak érezhető hatása lehet a gazdaságra is. A benne lévő potenciál ellenére viszont az önvezető autók zavarhatják azokat a dolgozókat, kik inkább irodából dolgoznának – állítják a szakértők.
Több elemző szerint a megnövekedett hatékonyság és összekapcsoltság miatt eljön majd a városok utáni (post-urban) társadalom, ahol a lakosság nagy része él majd elővárosokban vagy még kijjebb. Ha a cégek ilyenkor is kötelezik majd a dolgozóikat, hogy bemenjenek a belvárosba, hosszas utazással, számolniuk kell majd késő dolgozókkal, akik azt mondják: az autóból dolgoztak. Plusz, az emberek abban is jobban motiváltak lesznek, hogy hosszabb ebédszünetet tartsanak, messzebbre menjenek, hiszen az autóból is dolgozhatnak.
A másik oldalról viszont a munkavállalók terhét is növelheti az új világ, ahelyett, hogy felszabadítaná idejüket. Most nem várjuk el, hogy a bejárás alatt valaki válaszoljon az emailekre vagy becsatlakozzon egy videokonferenciába, az önvezetés korában viszont kötelezővé teheti ezt is. Az autó lehet az új mobil munkaasztal. Az autó lehet az új iroda. Ez jól jöhet egyeseknek, például független ügyvédeknek, szó szerint magukkal vihetik az irodájukat az ügyfelükhöz.
Rég láttunk ilyet: 10 milliárdos befektetés a magyar autós startupnak