Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Kép: Steam

Nemcsak gerincműtéttel, de -kitépéssel is lehet sokat keresni

Huszonhét évvel az első rész után ismét harcba kell szálljunk Earthrealmért, különben milliók… milliárdok… billiók… szóval sokan vesznek oda a természetfeletti hatalmak ármánykodásai közepette. Még szerencse, hogy a Mortal Kombat 11-ben megakadályozhatjuk az armageddont.

A kilencvenes évek amerikai játékiparát elsősorban két cím határozta meg. Számítógépeken a Doom terjesztette a sátáni igét, míg a játéktermekben és az otthoni konzolokon a Mortal Kombat című verekedős játék mutatott új dolgokat a közönségnek – például kitépett gerinceket, lefagyasztott és szilánkokra tört holttesteket, és persze vért, hektoliterszámra.

Nem csak gyerekeknek

Akkoriban még sokan hitték, hogy a videojáték gyerekek szórakozása, ezek a programok azonban még véletlenül sem nekik készültek (noha tény és való, hogy a kamaszok között is népszerűek voltak, jómagam is például kilencévesen lőttem le első virtuális démonomat a suli számtechtermében).

A technológia fejlődése új utat engedett az egyébként sem békés médium számára, az amerikai kormány pedig végül létrehozta az ESRB nevű korhatárbesorolási-rendszert, amit a mai napig használnak az Egyesült Államokban. Ha egy játék véres, erőszakos, csúnya szavakat tartalmaz, netán mindezt egyszerre, akkor M, azaz 17 éven felülieknek besorolást kap. E felett már csak az AO kategória van – ennek jelentése „adults only”, szóval ki lehet találni, mit takar.

A Mortal Kombat azonban nem tartalmazott semmi olyat, ami ne fért volna bele az M-kategóriába, így a sorozat virágzásnak indult és egyre több helyen képviseltette magát. Manapság, amikor az otthoni játékkonzolok már 4K-ban sugározzák a kiontott beleket és a közönség egy része már a VR-t sem tartja elég izgalmasnak, talán nem tűnik akkora események egy újabb Mortal Kombat-játék megjelenése.

Az áprilisban debütált Mortal Kombat 11 azonban mégis megérdemli a figyelmet, két okból is: egyrészt meg tud felelni a rajongók évtizedes elvárásainak, másrészt a mikrotranzakciók és egyéb huncutságok világában is koherens összképet mutat.

Persze nem kell piedesztálra emelni a dolgot, a Mortal Kombat 11 nem szól többről, mint az elődei. A játékosok kiválasztanak egy-egy karaktert, és egy két dimenzióban bejárható játéktéren tulajdonképpen tét nélkül péppé (vagy húscafatokká) verik egymást. A hétköznapi rúgásokat és ütéseket kombók, különleges támadások és brutális kivégzések (az úgynevezett fatalityk) egészítik ki, a 25 játszható karakter pedig más-más animációkkal, támadásokkal, stratégiákkal kecsegtet.

Filmnek még jobb, mint játéknak

Ugyan egy képernyő előtt ülve is összeverekedhetünk, természetesen online játékra is lehetőség van, sőt kapunk történetet is, ami a 2011-es reboot óta elmaradhatatlan része a Mortal Kombatnak. 25 évvel járunk a Mortal Kombat X eseményei után, a Földet védelmező harcosokra pedig új veszély leselkedik: Kronika, az idő úrnője ráun a dimenziókon átívelő hősködésre és összemossa a jelent a múlttal, így a jó és a rossz erői néha saját magukkal kell, hogy farkasszemet nézzenek. Látványos, jól előadott fantasy történet ez, aminek átvezető animációit még annál is jobb nézni, mint a bunyókat játszani.

De persze nem is szabad komolyan venni belőle semmit. Hogy mást ne mondjak, Sonya Blade és Johnny Cage lánya, Cassie, a játék elején a saját anyjával kell, hogy harcoljon. A küzdelem a Mortal Kombat hagyományai szerint zajlik, és Sonya egyszer csak fúróval esik neki lánya koponyájának, akinek vére és agyveleje beteríti a képernyőt.

De semmi vész – a vérengzés után mindketten mosolyogva ölelkeznek és senkinek nincs semmi baja, hiszen ez az egész csak játék. Olyan az egész, mint a Tom & Jerry, csak kristálymethen.

A nagyjából 5–6 óra alatt végigverhető sztori után marad a már említett közösségi játék, amit számtalan kosztüm és egyéb extra kioldásának lehetősége egészít ki. Az interneten hamar elterjedt, hogy a Mortal Kombat 11-ben valós pénzért is vehetünk cuccokat, az összes extra kioldásához pedig vagy nevetségesen sokat kell játszanunk, vagy cirka hétezer dollárt (kábé kétmillió forintot) elköltenünk.

Ez ebben a formában nem igaz: egyrészt kizárólag külsőségekre költhetnek a vásárlók, előnyhöz senki sem jut csak azért, mert pénze van; másrészt a játék piactere huszonnégy óránként véletlenszerűen frissíti a kínálatát, és egyszerre nem lehet minden cuccot megvenni. Sőt, nem is minden kosztüm váltható ki pénzzel – van, amiért csak játszani kell.

És érdemes is, mert a Mortal Kombat 11 egy jó játék, amiben sokáig tart mesteri szintre fejlődnünk, de nincs annál kielégítőbb érzés, mint mikor a nagyszájú haverunk által irányított Raiden elfüstöl Scorpion haragjának tüzén – ezt neked, Dani! A pergős erőszakbalettet kidolgozott karaktermodellek és szép, tereptárgyakkal teletömött hátterek keltik életre, utóbbiak egyes elemei pedig akár a harc közben is felhasználhatók.

Ami a harcosok felhozatalát illeti, a sorozat rajongói elégedettek lehetnek, de akadnak azért fanyalgók – vannak, akik szerint a rejtélyfejtő Bozont nélkül nem az igazi a virtuális belezés.

Bár furcsának tűnhet, de a játék megjelenése előtt elterjedt a neten, hogy milyen menő lenne már, ha a Scooby-Doo-rajzfilmek Shaggyje is helyet kapna a karakterek között, mert… mert… nos, erre nincs érdemi válasz, de sokan örülnének neki. A fejlesztők egy ideje rájátszanak a mémre, és bár Shaggy egyelőre nem tépi ki senki szívét a Mortal Kombat 11-ben, ami késik, nem múlik.

Nem elég össze-vissza nyomkodni

Sajnos jómagam nem vagyok annyira jó játékos, hogy megítéljem a Mortal Kombat harcrendszerének minőségét, de az biztos, hogy nem ez lesz a játék, amiben a gombokat össze-vissza nyomkodva megverjük az ellenfeleinket. Helyette szép lassan kitanuljuk a szereplők trükkjeit, és egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy lám, a körrel és az X-szel bizony magabiztosan rúgjuk fejbe a – szó szerint – nagyszájú Barakát.

Mindez sokaknak imponálhat, mert a Mortal Kombat 11 a sorozat történetének legnagyobb startját produkálta, a kiadó Warner Bros. Interactive már most elégedett.

Pontos számok sajnos nincsenek, és mindez valószínűleg a digitális eladásoknak szól, mert az Egyesült Királyságban csak a heti toplista második helyére tudta feltornászni magát a Mortal Kombat 11, már ami a fizikai kópiákat illeti. Ez 43,6 százalékkal marad el a 2015-ös Mortal Kombat X eredményeitől –

ez van, lassan búcsút inthetünk a lemezes megjelenéseknek.

A Mortal Kombat 11 PC, PlayStation 4 és Xbox One platformokra jelent meg 2018. április 23-án. A Nintendo Switch változat május 10-én érkezik. A játék ára kb. 18 ezer forint.

Főoldali kép: Warner Bros. Interactive Entertainment / Steam


 

"Minden értelmes ember önfejűnek tűnik időnként."