Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Az Axel Springer berlini központja. Fotó: Axel Springer

Kivonul az egyik nagy médiacég a magyar piacról

A Ringier Axel Springer (RAS) vegyesvállalat meghatározó szereplője a magyar médiapiacnak, de a párosból az Axel Springer kivonul, a régióban csak Lengyelországban marad meg a közös hídfőállás. 

A Ringier AG kiterjeszti tevékenységét Kelet-Európában és bővíti nemzetközi portfólióját a médiapiacon, valamint a digitális szolgáltatások piacán: ennek érdekében átveszi az Axel Springer összes részvényét Magyarországon, Szerbiában, Szlovákiában és a három balti államban, Észtországban, Lettországban és Litvániában – közölte a médiacég a saját honlapján.

Ez azt jelenti, hogy

a magyar piac egyik régi és meghatározó szereplője, az Axel Springer kivonul Magyarországról. 

A berlini központú Axel Springer egy több mint 40 országban tevékeny média- és technológiai vállalat (Porschéval közös startupinkubátorának magyar befektetése is van). Az Axel Springer SE számos médiamárka (pl. Bold, Welt, Business Insider, Politico Europe) és hirdetési portál (pl. AVIV csoport) tulajdonosa. Az egykori hagyományos nyomtatott médiakiadó mára Európa vezető digitális kiadójává vált, 16 ezer alkalmazottja van jelenleg.

A magyar vegyesvállalat részvényeit átvevő Ringier AG egy svájci médiakonszer, ami Európában, Afrikában és Ázsiában is aktív. Portfóliója több mint 110 leányvállalatot tartalmaz a nyomtatott és digitális média, a rádió, a jegyértékesítés, a szórakozás és az e-kereskedelem területén, ezenfelül vezető szerepet játszik a digitális autós, ingatlan- és állásportálok piacán. Régóta jelen vannak a magyar piacon is.

Hírmédia: a régióból csak Lengyelország marad prioritás

Szlovák érdekeltségeiben az Axel Springer (mint alapító) továbbra is kisebbségi részesedéssel rendelkezik majd. A többi országban a jövőben a Ringier csoport birtokolja a részvények 100 százalékát. Növekedési stratégiájának megfelelően az Axel Springer ezentúl digitális üzletágára összpontosít a jövőben a stratégiai piacokon.

A hírmédia szegmens tekintetében a vállalat Németországot, az Egyesült Államokat és Lengyelországot tekinti prioritásnak beruházásai számára.

Ennek megfelelően a Ringier és az Axel Springer sikeres vegyesvállalata Lengyelországban változatlanul tovább működik.

A régió legnagyobb médiacége, sajátos magyar osztozkodás után

A Ringier AG és az Axel Springer SE mintegy 3100 alkalmazottat foglalkoztató vegyesvállalata, a Ringier Axel Springer Media AG, 2010 júliusi megalapítása óta Közép- és Kelet-Európa legnagyobb és legmodernebb médiavállalatává nőtte ki magát. A vállalat széles portfóliója több mint 200 digitális és nyomtatott terméket kínál.

A két nagy médiacég összeborulása itthon nem volt zökkenőmentes, azt 2011-ben visszadobta a Médiatanács (a médiapiaci fúziókra a versenyhivatal mellett itthon a Médiatanácsnak is rá kell bólintania). A tranzakció végelgesítéséhez be kellett vonni egy harmadik felet, ez lett az osztrák üzletember, Heinrich Pecina vezette Vienna Capital Partners (VCP). A VCP átvette a két médiakonszern magyar portfóliójának egy részét, így a tekintélyes és akkor a legolvasottabbnak számító közéleti napilapot, a Népszabadságot, valamint többek között 8 megyei lapot, a Világgazdaságot és a Nemzeti Sportot is.

Ez a médiaportfólió végül Mészros Lőrincet érintve jutott el a kormánypárt erős emberei által gründolt  Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA), mely mára 500 médiacím felett diszponálva a magyar piac legnagyobb tartalomelőállítója. Ezt a fúziót ugyanakkor semmilyen felügyelő hatóság nem vizsgálta, mert a magyar kormány nemzetstratégiai szempontból kiemelt üzletnek nyilvánította, ezeket pedig nem kell vizsgálnia a GVH-nak sem.

Az ár üzleti titok

A médiapiacot 2010 óta erős kontroll alatt tartó kormányzat a tranzakció-sorozat végére elérte, hogy a megyei lappiac mellett több tekintélyes lap is a befolyása alá kerüljön, a KESMA rengeteg állami hirdetést felszívva lett a piac meghatározó szereplője. A VCP pedig megtette azt a szívességet is, hogy bezárta a kényes ügyeket feltáró Népszabságot arra hivatkozva, hogy az veszteségesen működik. 

A RAS magyar portfóliójába tartozik jelenleg a Blikk, vagyis a legolvasottabb magyar bulvárlap, a Glamour, a Kiskegyed és például az Ügyes rejtvénymagazinok is.

A részvények átvétele a 2021-es év során lezárul. A tranzakció megvalósításához a felelős helyi monopóliumellenes hatóságok jóváhagyása szükséges. A felek megállapodtak abban, hogy az eladási árat és az átvett részvények értékét bizalmasan kezelik.

Választási év előtti mozgolódás a médiapiacon

Nemrég a Forbes.hu is beszámolt róla, hogy a közéleti médiumok piacán is összejött egy nagy üzlet: a kormányzati körökkel is jó kapcsolatot ápoló, a Princesse pékséghálózatról is ismert Shabi Michaeli társtulajdonos lesz a 168 órát és az Elle magazint kiadó holdingban.

A kiadót birtokló Schwartz & Brit Média Holding Zrt. eddigi fő tulajdonosa, Milkovics Pál is megerősítette a Media1-nek a vásárlás tényét, illetve azt is, hogy az adásvétel után 50 százalékos tulajdoni hányada marad.

Borítókép: Az Axel Springer berlini központja. Fotó: Axel Springer

Oszd meg!