A hatodik Zwack

Nem tudtam, hogy Wallenberg és Demján is kellett hozzá. Mert, hogy II. József – állítólag – azt mondta, hogy „Das ist ein unicum”, az ugye sokaknak megvan. De hogy utána […]

Bővebben

Burgerforradalom vs. Meki: mit nyerhet a Market-vezér a magyar McDonald’s felvásárlásával?

A McDonald’s eladja a magyarországi éttermeit a 48. leggazdagabb magyarnak, Scheer Sándornak. A burgerforradalom az anyacég nyakára nőtt, a magyar piacon is lesz kihívásuk bőven. Mit nyerhet az üzleten a Market-vezér?

A McDonald’s február 15-én üzletrész-adásvételi szerződést írt alá az egyik leggazdagabb magyarral, Scheer Sándorral. A megállapodás értelmében a globális McDonald’s a magyar leánycégben lévő tulajdoni érdekeltségét teljes körűen Scheer Sándorra ruházza át. A szóban forgó McDonald’s Magyarország Kft.-nek a Bisnode cégadatbázisa szerint egyetlen tulajdonosa a londoni bejegyzésű McDonald’s Europe Limited, a gyorsétterem-lánc európai hídfőállás, ami arra enged következtetni, hogy

Scheer megveszi a teljes magyar McDonald’s-leányvállalatot úgy, ahogy van.

Scheer Sándor. Fotó: Orbital Strangers

Megkerestük az üzlet kommunikációjáért felelős céget, akik a fenti információkon túl  nem mondhattak többet a tranzakcióról, de azt megerősítették, hogy nem egyszerű üzemeltetési partnerségről van szó, hanem adásvételről a globális McDonald’s és Scheer Sándor között. Az adásvételről részleteket nem árultak el a felek, de

a szóban forgó cég üzleti eredménye alapján tízmilliárd forint feletti üzletről lehet szó.

Két legyet üt egy csapásra

Scheer Sándor az üzlettel növeli már így is meghatározó jelenlétét az ingatlanpiacon és a vendéglátásban, a magyar Mekik megszerzésével elég jól menő üzletet szerez meg.

A magyar leányvállalat 27,6 milliárd forintos árbevételt ért el 2017-ben, ebből 23,1 milliárdot hozott a saját éttermek forgalma, 4,5 milliárd folyt be a franchise-jogokból.

Összességében több mint 10 százalékot nőtt a forgalom az előző évhez képest. Az elmúlt években vaskos profitot is termelt az üzlet, közel 3 milliárd forintos adózott eredményt ért el a legutóbbi üzleti évben. Ráadásul a leányvállalat felvásárlásával nem csak az üzemeltetés kerülhet Scheer Sándor kezébe, hanem maguk az éttermek is:

a 48 darab franchise-partneren túl a cégnek 41 saját tulajdonú étterme is van, melyek könyv szerint 8-9 milliárd forintot érnek a cég éves beszámolója szerint.

A legfrissebb, 2018-as Forbes milliárdoslistán 21,8 milliárd forintos vagyonnal 48. helyen szereplő üzletember alapító-vezérigazgatója a Market Építő Zrt-nek, és Garancsi István mellett 49 százalékos tulajdonrészével társtulajdonos is abban a cégben, amelyik több mint 100 milliárd forintos árbevételt ért el a 2017-es (utolsó lezárt) üzleti évben. Emellett számos ingatlan- és szálloda van az érdekeltségei között, például résztulajdonosa a Lánchíd budai hídfőjénél fekvő 86 szobás Clark Hotelnek, és feleségével közös cégéé az Erzsébet téri óriáskerék is. Az egykori kamionkirállyal, Wáberer Györggyel is van közös ingatlanberuházása: a MOM mellett már áll legújabb irodaházuk.

Gulyás luxushúsból: exkluzív étteremlánc nyit egységet a Clark Hotelben

A számok alapján Scheer érdekeltségei jelentős vagyonelemmel bővülnek, de

hiába szerzett a számok alapján látszólag egy igazi fejőstehenet, neki kell majd felvennie a harcot a magyar streetfood-piac feltörekvőivel, a Zinggel és társaival.

Scheer a McDonald’s Developmental Licensee (DL) partnereként fogja üzemeltetni az éttermeket, tehát hozzá fog tartozni a gyorsétterem-lánc magyar piaci jelenléte, továbbá az üzlet további működtetéséhez és növekedéséhez szükséges tőkét is maga Scheer Sándor fogja biztosítani. Az üzletvitel irányításában nem lesz változás, a továbbiakban is Horváth Ágnes, a McDonald’s Magyarország jelenlegi ügyvezető igazgatója végzi majd a teendőket a közlemény szerint.

A tranzakcióról a McDonald’s úgy nyilatkozott, hogy „ez a lépés újabb mérföldkövet jelent a McDonald’s Corporation azon törekvésében, hogy helyi üzleti partnerekkel együttműködve felgyorsítsa a piaci növekedést, egymástól eltérő környezetekben segítse a globális fejlesztések adaptálását, ösztönözze az innovációt, valamint még közelebb hozza a márkát az általa kiszolgált helyi fogyasztókhoz és közösségekhez.”

Ez magyarul annyit jelent, hogy a globális McDonald’s üzleti struktúrájának átalakítása elérte Magyarországot is: az anyacég már 2006-ban bejelentette, hogy a szóban forgó Development Licensee bevezetésével fokozatosan eladják az éttermeket és azok üzemeltetését helyi partnereknek – lényegében kiszervezik az egyes részpiacokat.

Ennek oka, hogy világszinten a McDonald’s szénája közel sem áll olyan jól, mint a magyar piacon:

nem csak a hagyományos gyorséttermi konkurencia szorongatja, hanem a kisebb street foodozók és kézműves burgerezők is a nyakára nőttek.

A McDonald’snak így vállalatstratégiai szinten az a célja, hogy a hamburgereladást és étteremnyitást rábízza az otthonosabban mozgó helyi szereplőkre, eközben a központban az erőforrásokat a termékfejlesztésre és a marketingre koncentrálják annak érdekében, hogy kitalálják, mit kezdjenek a hamburgerforradalommal.

Közreműködött: Zsiborás Gergő

Borítókép: Orbital Strangers

 

„Az utazás egyik jó oldala, hogy megtanulod, mit értékelj, ha egyszer hazatérsz”