Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Tarolt az új Marvel-film, visszatérhet a mozik egyeduralma

Egy hete játsszák az amerikai mozik a Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendáját – a Marvel-moziverzum 25. filmje rekordbevétellel zárta az amerikai Labor Day-nek, azaz a munka ünnepének hétvégéjét (amit szeptember első hétfőjén tartanak). Közel 95 millió dollárt kaszált, adta hírül a Variety. Egyelőre sikeres a Disney kísérlete. 

Kockáztatott a Disney, legújabb kasszasiker-várományosát csak a mozikban mutatta be: a Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendája 45 nap után kerül csak fel a szórakoztatóipari vállalat streaming-szolgáltatójára, a Disney+-ra. Merész húzás volt,

a covid delta variánsának terjedésével közel sem volt borítékolható a mozis siker.

A Disney sokáig kivárt: eddigi mozis megjelenéseit egyszerre pakolta fel a platformjára is, amíg nem volt biztos abban, hogy a sokszor többszázmillió dolláros büdzsével készülő, hatalmas marketingköltséggel rendelkező filmjei tényleg vissza fogják hozni befektetéseit. Jókor váltott megjelenési stratégiát,

a most bemutatott Marvel-film rekordot is döntött, 94,4 millió dolláros bevételével a legnagyobb Labor Day-bemutató címét is magáénak tudhatja.

Összehasonlításképpen a Labor Day-bemutatók második helyezettje, a 2007-es Halloween csak 30 millió dollárt keresett közel 15 évvel ezelőtt, a legutóbbi Marvel-mozi, a Fekete Özvegy pedig 80 millió dollárt keresett első hétvégéjén (ehhez azonban a Disney+-on értékesített, 30 dolláros jegyek is hozzáadódtak már az első héten).

Saját maga alatt vágja a fát a Disney a Fekete Özvegy dupla bemutatójával

A Fekete Özvegy hibáiból tanultak

Sokáig kénytelen volt a Disney a streaming platformján is megjelentetni a filmeket, amennyiben nem akart hónapokat csúszni a bemutatóival – többek között így lehetett már a járványhelyzet miatt korlátozott mozis vetítésekkel egyidőben megtekinteni a vállalat filmjeit egy egyszeri, kb. 9 ezer forintos díjért.

A stratégia hátulütőit azonban a Fekete Özvegy szenvedte meg a legjobban,

sokáig nem is tudták a Disney-nél sem, mi legyen a filmmel: több tologatás után döntöttek végül úgy, hogy a kasszasiker-várományos, Scarlett Johansson főszereplésével készült Fekete Özvegyet a többi filmhez hasonlóan egyszerre mutatják be a mozikban és a Disney+-on is.

Simu Liu, a Shang-Chi sztárja is örülhet a Fekete Özvegy áldozatának – a film sikertelensége egyértelmű jelet küldött a Disney-nek, hogy más stratégiával kell próbálkoznia. Fotó: Fórum Hungary

Nagyon nem jöttek be a Disney számításai, a Fekete Özvegy bevételei mélyrepülésnek indultak a második héttől.

A főként a kalózkodásnak köszönhető eredményt ráadásul több érintett is hevesen támadta: az amerikai moziszövetség ujjal mutogatott a vállalat dupla megjelenési stratégiájának hibáira, és még Johansson is perelte őket, mivel szerinte a Disney+-os megjelenéssel egyértelműen szerződést szegtek és szabotálták a mozis bevételektől függő bónuszait is.

Ezekből a félrelépésekből tanulhatott a Disney, a 45 napos exkluzív mozis megjelenést „érdekes kísérletnek” hívó Bob Chapek, a nagyvállalat ügyvezető igazgatója pedig ideiglenesen hátradőlthet: hiába ugyanis a delta variánsnak köszönhető növekvő covid-fertőzésszám,

az első hét alapján még a stúdió várakozásait is felülmúlta a Shang-Chi. 

Még nem tiszta, hogyan tovább

A legújabb Marvel-film már a kritikusokat is meggyőzte, a Rotten Tomatoes oldalán jelenleg 93 százalékos, a Metacritic-en elért 71 pontos eredménye ha nem is kiemelkedőnek, de mindenképp pozitívnak mondható. Az ázsiai származású sztárokat felvonultató, keleti harcművészetet szuperhős-elemekkel tarkító mozinak 

azonban még hosszú távon is bizonyítania kell, a következő néhány hetét az egész filmipar izgatottan nézheti.

Fontos mérföldköve a Shang-Chi a Marvel-moziverzumnak: ez az első, ázsiai sztárokat felvonultató szuperhős-filmjük. A Fekete Párduc nyomdokaiban járó mozi sikerességének ez is lehet az oka, a Walt Disney Studios azonban nem hozta nyilvánosságra a nézők demográfiai adatait. (Pedig bevett gyakorlat.) Fotó: Fórum Hungary

A Shang-Chi teljesítménye ugyanis az egész mozis világ tesztje: ha a következő hetekben bevételei nem dőlnek romba, a filmet a járvány utáni helyreállás hírének előfutáraként is vehetjük. Hosszú távú sikerességén a többi stúdió is felbátorodhat, illetve a Disney is pezsgőt bonthat: visszatérhet a mozik egyeduralma. 

Korai lehet az öröm azonban, hogyha a járványhelyzet súlyosbodik, és korlátozottan, vagy egyáltalán nem lehet beülni egy-egy új bemutató megtekintésére. A bizonytalanságot egyelőre a Disney-nél is érzik: soron következő Marvel-mozijuk, a november elején érkező Örökkévalók bemutatójának stratégiájával kapcsolatosan még nem nyilatkozott a vállalat, 

egyelőre izgatottan figyelik a Shang-Chi mozis teljesítményét.

Borítókép: Fórum Hungary

Oszd meg!