Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Már januárban számítottunk a járványra, a visszaállás sem lesz egyszerű – mondja a legjelentősebb magyar gasztró beszállító

Már januárban számított a járványra, februárban válságtervet készített, és márciusban konkurenseit megelőzve, elsőként indította el lakossági házhoz szállítását a máskor éttermeket és szállodákat alapanyaggal ellátó egyik legjelentősebb gasztronómiai nagykereskedő, a Chef Market. A közel 9 milliárd forintos forgalmú cég társtulajdonosa és ügyvezetője, Andrejszki Richárd azt mondja, a jövőt illetően csak jóra számít.

Ha érdekel, hogyan élnek túl a magyar gasztró más vállalkozásai a járvány alatt, olvasd el a szuperzöldséges Farm 2 Forkról és az abszolút csúcséttermek elsőszámú beszerzési forrásának számító France Gourmet-ról szóló cikkeinket is. A Matusz-Vad válságstratégiájáról itt írtunk.

Mikor és hogyan ért a felismerés, hogy itt járvány és válság közeleg?

A járvány érkezésére már januárban számítottunk, már akkor elkezdtünk dolgozni a lehetséges forgatókönyveken. Február elejére kész válságtervünk volt több különböző lehetőség elemzésével. A forgalmunkban március végén – amikor a veszélyhelyzetet kiterjesztették az éttermi nyitva tartások korlátozására – vált drasztikussá a visszaesés.

A HoReCa (hotelek, éttermek, kávézók) vevőinktől beérkező forgalom első körben kb. 30–40 százalékkal csökkent, amit az emberek otthon maradása indokolt. Az éttermek hatósági bezárása után viszont a forgalmunk már igen jelentősen, kb. 70 százalékkal csökkent.

Mennyi idő alatt váltatok éttermi beszállítóból lakossági házhoz szállítóvá és hogyan?

A technikai háttér biztosítása nem egy olyan dolog nálunk, aminek meg lehet határozni az elejét vagy a végét, hiszen folyamatosan dolgozunk rajta, hogy rendszereink a lehető legmodernebbek legyenek. Webshopunk már régóta volt HoReCa partnereink részére, 2018 májusában egy komoly újításon is átesett. A platform tehát szerencsére adott volt, nyilván rendkívül megfeszített munkát kívánt és kíván most is, hogy olyan módon alakítsuk ezt át, hogy megfeleljen a magánszemélyek igényeinek is.

A lakossági nyitást rendkívül hamar, már március 16-án megléptük, jóval megelőzve a piac többi szereplőjét. Az okoz csupán nehézséget, hogy a kiszerelési egységeinken változtatni kell, közelebb kell jutnunk a lakosság igényeihez ezen a téren is.

Fontosnak tartjuk, hogy a termékkínálatunkat alakítsuk a lakossági igényekhez és ne fordítva, ezért napról napra bővülünk. Most indítottunk több hiánypótló termékkategóriát is, ilyenek pl. az alkoholos és alkoholmentes italok, illetve a vegyi áru. Tudomásom szerint mi vagyunk az egyetlen cég a nagy, eddig is működő konkurenseink mellett, aki kompletten ki tud szolgálni egy háztartást.

Nagy erőfeszítéseket teszünk, hogy bírjuk kapacitással a megváltozott helyzetet. Szerencsére, ahol hiány alakult ki az első napokban, ott már nincs. Budapestet és vonzáskörzetét saját logisztikával látjuk el, minden kollégánk azonnali továbbképzést kapott az új helyzetre való felkészülésként és remekül helyt állnak minden nap.

Hogy alakul most a matek?

A bevételünk kieső részét egyik pillanatról a másikra lehetetlen pótolni. Nehéz összehasonlítani a mostani működésünket a korábbival, hiszen

a professzionális partnereink kosárértéke nyilván sokkal magasabb volt, mint a magánszemélyeké, akik viszont lényegesen nagyobb rendelési darabszámot generálnak és a termékszám/ügyfél mutatónk is kimagaslóan jónak mondható. A fedezetünk jobb tud lenni a magánszemélyek vásárlásain, de forgalomban még nem tartunk ott, ahol előtte.

Ettől függetlenül hatalmas sikernek könyveljük el a nyitást és számunkra is meglepetés, hogy ilyen eredményesek tudunk lenni ezen a piacon. Nagyon fontos stratégiai döntést is hoztunk azzal, hogy hosszú távú nyitásra alapozzuk a fejlesztéseinket, tehát a helyzet rendeződésével is meg kívánjuk tartani a lakossági üzletágunkat.

Dr. Andrejszki Richárd

Árazási struktúránkat nem változtattuk meg. Szerződött üzleti partnereink a lakossági árakhoz képest továbbra is jelentős kedvezményeket tudnak kapni mennyiségi vásárlásaikra, ezeket a lakosságnál nem tudjuk alkalmazni.

A minimális rendelési összeg bruttó 10 ezer forint Budapesten és Pest megyében, és bruttó 100 ezer forint vidéken. Ingyenes kiszállítást biztosítunk bruttó 30 ezer forintos megrendelés felett. Akcióink és plusz szolgáltatásaink mindig vannak, ezeket folyamatosan frissítjük, hogy a visszatérő vásárlóink mindig valami újdonsággal találkozzanak nálunk. Akcióinkat direkt nem kötjük össze a járványhelyzettel, nem szeretnénk olyan érzést kelteni senkiben, hogy a járvány meglovagolásával üzleti érdekből kihasználjuk a helyzetet.

Mire számítasz a következő időszakot illetően?

Csak jóra! Úgy gondoljuk, hogy előrelátó módon mindenképpen érdemes felkészülni már most arra a helyzetre, amikor az élet visszaáll a normális kerékvágásba, ezért párhuzamosan dolgozunk azon, hogy a jelenlegi helyzetben mit kell tennünk, és építjük a hosszú távú stratégiánkat is.

Arra számítunk, hogy a lakosságnak azon része, akik ezelőtt nem vásároltak online, most megérzik ennek a pozitív hatásait és hosszú távon berendezkednek erre a típusú vásárlásra.

Nem leszünk könnyű helyzetben, amikor a dolgok visszaállnak normál menetbe, hiszen a konkurenseink is fellélegeznek, és akkor jön majd a következő munkafázis: meg kell tartani a vásárlóinkat. Úgy gondoljuk, hogy ehhez minden feltétel adott nálunk.

Az interjú még azelőtt készült, hogy a miniszterelnök szerda este bejelentette, részlegesen, de megkezdik a korlátozások felengedését – ez pedig érinti a Chef Market vidéki partnereit.

Nyitókép: a Chef Market irodája. Fotó: Chef Market / Facebook

 

"Különös szervezetem van. Nem emlékszem rá, hogy munka közben valaha is elfáradtam volna, csak a semmittevés merít ki végképp."