Nettó 8 óra, és menj haza játszani!

Csanády István szembe megy az árral. Van egy 30 fős startupja, amely most kapott 2 milliárd forint befektetést, nem is akárhonnan, hanem a Revolut és a Spotify egykori befektetőitől. Alkalmazásuk, […]


Bővebben

Fotó: Sebestyén László

Már az Apple is felfigyelt a magyar lányra, aki kütyüvel bátorítja programozásra a tinilányokat

Pálfi Dóra és startupja, az Imagilabs nem csak eszközt ad, hanem közösséget is épít tinédzser lányoknak, hogy programozni tanuljanak. A telefonon programozható Imagicharm gyártására közösségi finanszírozással gyűjtött tőkét, miközben nagy technológiai multicégekkel és egy svéd popsztárral is együttműködik.

„Nem gondoltam arra, hogy vállalkozó legyek, különösen, hogy ilyen fiatalon céget alapítsak, de ez a legjobb lehetőségem arra, hogy elérjem a célom: minél több lányt bátorítani a programozásra.” Pálfi Dóra, az Imagilabs alapítója és vezetője igazi nagyvilági fiatal: először Abu Dhabiban neurológiát és informatikát tanult, majd a svéd KTH műszaki egyetemen végezte a mesterképzést ember-számítógép interakció szakon. Az Imagilabs ötlete is az egyetemen született, amikor azt kutatta, mivel lehetne fiatal lányokhoz közelebb hozni az informatikát.

„A legtöbb srác a számítógépes játékok miatt kezd el érdeklődni a programozás iránt, de a lányoknál nincs ilyen egyértelmű belépő” – meséli a kutatásáról. „Az viszont bebizonyosodott, hogy élvezték a közösségben programozást, és fogékonyak voltak a kézzelfoghatóbb, formatervezett kütyük iránt, amiket kódolással személyre lehetett szabni.”

Fotó: Sebestyén László

Pálfi Dóra, az Imagilabs vezetője és ötletgazdája Stockholmban él, de rendszeresen hazajár. Fotók: Sebestyén László

Ez adta meg az ihletet, hogy a programozható kütyük mellett egy egész platformon kezdjen el dolgozni. Persze nem egyedül: bevette két egyetemi barátnőjét a vállalkozásba, így hárman alapították meg a cégüket a villamosmérnök Beatrice Ionascuval és a szoftverfejlesztő Paula Dozsával.

„Az volt a célunk, hogy olyan tevékenységekkel kössük össze a programozást, amiben kiteljesíthetik a kreativitásukat.”

Először egy okostelefonos applikációt fejlesztettek, ami közösségi platformként is működik, meg lehet osztani a barátnőkkel, mit sikerült összehozni. Ezt egészíti ki egy fizikai eszköz, ami megjeleníti a kódot, ezáltal kézzelfoghatóbbá, valóságszerűbbé teszi a programozást, és korai sikerélményt nyújt a digitális világgal való ismerkedésben.

Ezzel a nagy techcégek érdeklődését is felkeltették: a svéd Ericsson 2018-ban felvette őket a startupprogramjukba, és az egyik első megrendelőjük is lett egyben, míg a három alapító részt vett a multicég lányoknak szóló programozó-workshop tananyagának összeállításában.

2019 tavaszán pedig az Apple meghívta őket a női vállalkozói programjába, így két hetet tölthettek a cupertinói főhadiszálláson, miközben a kaliforniai cég fejeseivel cserélhettek eszmét.

Az első működő prototípus egy villogó kocka volt, amiből egyből harmincat rendelt a Tekla Fesztivál – amit Robyn, a svéd popénekesnő alapított és lányokat inspirál a technológiai pályára – hogy ne csak azon gyakoroljanak a programozó workshopon résztvevők, hanem haza is vihessék magukkal. „Rohamtempóban 3D-nyomtattunk, Bea forrasztópákával rakta össze a kockákat, én meg formára csiszoltam őket.”

Fotó: Sebestyén László

Az Imagicharmra villogó üzeneteket és emojikat lehet programozni, 2020-ra szállítják az első darabokat a megrendelőknek.

A tapasztalatok alapján finomítottak a koncepción, és előrukkoltak az első éles termékükkel, az Imagicharmmal. Kickstarteren 580 ezer koronát – mintegy 18 millió forintot – gyűjtöttek össze, több mint 600-an támogatták a projektjüket. Az összeget a gyártásra költik, a fejlesztéshez korábban már vontak be befektetést: különböző angyalbefektetőktől összesen 180 ezer dollárt, azaz 55 millió forint tőkét kaptak.

Az első Imagicharmokat 2020 elejére kell leszállítaniuk, a hetekben egyeznek meg a gyártóval. De ez még csak a kezdet. „Ökoszisztémában gondolkodunk, minél több hordozható kiegészítővel szeretnénk bővíteni a kínálatot. Egy ötlet, amire sok pozitív visszajelzést kaptunk, az a telefontok.” Emellett az alkalmazást is folyamatosan bővíteni készülnek, például, hogy programozható legyen, mi történik a kütyün, amikor megszólal az ébresztőd vagy a kedvenc zenéd.”

Az ötletelésben segítségükre van egy titkos csapat is, ők az Imagigirls. Tíz 12-16 éves lányt válogattak össze a célkorosztályukból, akik segítenek kitalálni, milyen termékekre harapnának. „Volt közülük, aki Snapchat-hirdetésünkre jelentkezett, valakinek az anyukája írt ránk, van, aki a Svédországban kötelező általános iskolai gyakorlaton volt nálunk, és maradt velünk utána.”

Fotó: Sebestyén László

Dóri szerint nekik az üzleti siker és a pozitív társadalmi hatás egymástól elválaszthatatlan.

 

Most éppen a régiós terjeszkedésbe fogó magyar programozósulival, a Codecoollal dolgoznak közös programon. „A Codecoolban projekt alapú oktatás történik, kis csoportban, mentorok segítségével. Az első oktatási modulban Python segítségével tanulják a programozás alapjait. Ehhez tökéletes továbbfejlesztés az ImagiCharm, amit beépítünk a Python-os projekt feladatok közé és így a lányok azon keresztül szerezhetnek sikerélményeket” – válaszolta a Forbesnak Tompa Tamás, a Codecool oktatási vezetője. „Nagy fantáziát látunk bennük, legfőképp mert közös missziónk, hogy megmutassuk, hogy az informatika bárki számára tanulható és nemtől független. Ráadásul ezt a piac is igazolja: diverz csapatok jobb megoldásokat hoznak és a csapatok teljesítményének is jót tesz, ha nem csak fiúkból/lányokból állnak, így a cégek is keresnek női fejlesztőket az erősen elférfiasodott programozó szakmában.”

Dóriék a sikert nem feltétlenül a pénzben mérik: az üzleti tervüket úgy építették fel, hogy a cég anyagi sikere és a pozitív társadalmi hatás egymástól elválaszthatatlan legyen. A cég jövőjének szempontjából persze elengedhetetlen, megrendeléseket és bevételt szerezzenek, de továbbra is az eredeti probléma megoldása áll a tervek központjában: minél több lányt sikerüljön technológiai pályára csábítani.

„A technológiában van a jövő, de nagyon kevesen vagyunk nők ezen a területen. Azt szeretnénk elérni, hogy inkluzívabb legyen a digitális világ, és több a beleszólásunk legyen a jövő alakításába.”


 

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója