Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]


Bővebben

Magyar cég lép a műhúspiacra az Egyesült Államokban

A Plantcraft 150 millió forintos tőkebefektetésben részesült az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealaptól, hogy húshelyettesítő termékeivel az amerikai piacra léphessen.

Természetes növényi fehérjeforrások és egyedi hozzávalók felhasználásával fejlesztett ki mentes felvágott-termékkört a magyar Plantcraft Innovációs Kft.  – tudatták szerkesztőségünkkel. A termékek mindegyike vegán, szója-glutén – és adalékanyag-mentes.

A világ hústermelése 1970 óta több mint a háromszorosára nőtt, és a húsfogyasztás a világ lakosságánál is gyorsabb tempóban növekszik: előrejelzések szerint 2050-re 70 százalékkal több húst fogyasztana a Földön akkor élő csaknem 10 milliárd ember.

A véges erőforrások és a fogyasztásunk tudatosodása miatt is jó pillanat beszállni a versenybe: az Allied Market Research amerikai piackutató cég például átlagosan 8 százalékos éves növekedést jósol a húshelyettesítő termékeknek 2018-2025 között.

A periódus végén a saját számításaik szerint 7,5 milliárd dollárt (2100 milliárd forintot) tehet majd ki az éves forgalom. A Bernstein kutatócég még ennél is optimistább: szerintük a növényi húshelyettesítő piac 40 milliárd dolláros biznisszé nőheti ki magát tíz év múlva.

Ohens Katalin és Hetényi Csaba, alapítók

Erre a gyorsuló vonatra igyekszik felkapaszkodni egy magyar startup is, a Plantcraft. A két alapító, Ohens Katalin és Hetényi Csaba azt mondják, hogy a környezetre és egészségre káros húsipari termékek alternatíváját kínálják. Többéves kutatómunka eredményeként úgynevezett másodgenerációs húshelyettesítőket fejlesztett ki, ami azt jelenti, hogy az álaluk kínált növényi alapú termékek teljes mértékben szója-, glutén- és adalékanyag mentesek. Egy magyar biotechnológus kutató receptje alapján kezdték a termékfejlesztést, munkájukat azóta egy berlini inkubátorcég, a Proveg Incubator és a budapesti CEU Innovations Lab segíti.

„A kezdeti termékcsoportba falusias paték, pepperoni szalámi és sonkafelvágottak tartoznak, ebből a paték már teljes mértékben elkészültek, utóbbiak pedig az utolsó fejlesztési fázisukban vannak, reményeink szerint egy-két hónap múlva elnyerik végleges formájukat és ízüket, és megkezdhetjük a piaci bevezetésüket az Egyesült Államokban”  – mondja Hetényi Csaba, a Plantcraft társalapítója.

Célpiacuk az USA

A Plantcraft nemrégiben 150 millió forintos tőkebefektetést kapott az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealaptól, hogy a fejlesztésüket az amerikai piacra is bevigyék. Az Egyesült Államokban már javában zajlik a növényi alapú húshelyettesítők forradalma. A lakosságnak jelenleg 5 százaléka vegetáriánus és 3 százaléka vegán, ami a lakosság számát és fogyasztási szokásait nézve is nagy piacnak számít.

A Plantcraft azonban nem őket célozza, hanem azt a maradék 92 százaléknak azon részét, akik kevesebb húst szeretnének fogyasztani, de nem akarnak lemondani a „húsélményről”.

Az alternatív húsok jelenlegi vásárlóinak 86 százaléka nem vegetáriánus és nem vegán, ami komoly vásárlóbázist jelenthet számukra.


 

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója